Førsteinntrykk

Førsteinntrykk: Champions Online

Bli din drømmesuperhelt

Underholdende og dypt, men fortsatt med barnesykdommer.

1: Side 1
2: Side 2

Hvem har vel ikke drømt å være en superhelt? En superhelt som kan se ut akkurat som du ønsker, en superhelt som kan ha hvilke som helst krefter, en superhelt som kan ha den erkefienden du vil og en superhelt som kan slåss sammen med eller mot andre helter i en stor og fargerik onlineverden.

Høres det ut som en bra deal? Det er det også. Til tross for noe rusk i maskineriet og at jeg ikke har fått dykket virkelig dypt inn i spillet enda, synes jeg Champions Online er både sterkt, detaljrikt og underholdende så langt. Men la oss kaste oss inn i detaljene og se hva spillet har å by på.

Valgfrihet til tusen

En ting Champions Online virkelig skal ha ros for er alle valgene det gir sine spillere, noe mange massive onlinespill ikke tør gjøre av frykt for kompleksitet. Aldri før har jeg sett et verktøy med flere muligheter for å skape akkurat det utseende du ønsker for din figur. Alle tenkelige farger og utseender er tilgjengelig enten du har lyst til å se ut som en klassisk superhelt i trange klær, en koloss av et monster eller en drapsmaskin av en robot.

De store valgmulighetene fortsetter når du kommer til nivå 5, hvor du kan velge hva slags evner, egenskaper og grunnverdier din superhelt skal ha. Her kan du enten følge en gruppe klassiske oppskrifter kalt «power sets» eller du kan mikse og trikse med egenskapene akkurat som du vil og velge litt av hvert.

Disse egenskapene har alle sine funksjoner i kamp. Noen av dem er for nærkamp som for eksempel bruk av sverd, motorsag, vanlige slag eller skarpe klør. Andre gir deg muligheten til å skyte med pistoler, buer eller energibolter. Noen går på forsvar, som forskjellige skjold, og andre gjør angrep på mange fiender samtidig, som eksplosjoner, flammer eller is.

I tillegg til å ha muligheten til å stort sett velge akkurat som du vil mellom alle disse egenskapene, velger du også hvem av dem du skal oppgradere til å enten bli mer effektive eller få helt nye muligheter. Som om dette ikke skulle være nok må du også velge hvilke grunnverdier, som styrke, smidighet, intelligens osv, som skal definere din karakter og hvilke av dem du skal utvikle videre.

Alle disse karakterutviklingsvalgene tar du etter hvert som du stiger i de klassiske rollespillnivåene, og disse går fra 1 til 40. Med andre ord: Det er alltid noe å glede seg til etter hver ding!

Fanget i et dyrt nett

Champions Online har innført en spesiell bygning det kaller et «powerhouse», hvor samtlige spillere må foreta alle sine karakterutviklingsvalg. Dette er fordi du kan teste ut valgene du tar inne i bygningen og de blir ikke permanente før du går ut av den. Selv om denne funksjonen høres ganske smart ut er det likevel ofte noe helt annet å få se dine nye egenskaper ute i den virkelige spillverdenen, så selv om denne test-bygningen er hjelpsom er den fortsatt ganske mangelfull.

Og her kommer vi inn på ett av Champions Onlines store problemer. Med full valgfrihet blant egenskaper og oppgraderinger vil svært mange spillere ta valg de etterhvert ikke er særlig fornøyde med. Systemet er komplisert og selv om du har muligheten til å holde deg til en bestemt tilpasset gruppe egenskaper vil det lønne seg for de fleste å bruke egenskaper fra andre grupper også.

Det er rett og slett viktig å vite fryktelig mye om spillets forskjellige egenskaper før du tar endelige valg, for etter kun få dager er det ganske klart at egenskapene ikke er særlig godt balanserte og noen er klart overlegne andre. Det derfor ikke spesielt oppløftende å se kostnadene spillet opererer for å endre på karakterutviklingsvalgene.

I testhuset kan du nemlig gjøre om de valgene du har tatt tidligere, slik at du får muligheten til å velge nye egenskaper eller oppgraderinger. Men dette koster flesk. Du må ut med særdeles mye spillpenger, som du sakte men sikkert har opptjent gjennom oppdrag og salg av gjenstander, for å gjøre endringene du ønsker.

Etter kun et par dager kom en stor oppdatering av Champions Online. Denne gjorde prosessen litt billigere og gav samtidig spillerne muligheten til å gjøre om samtlige karakterutviklingsvalg, men med tanke på hvor mange egenskaper spillet har å velge mellom og hvor dyr prosessen er for å gjøre om på tidligere valg, synes jeg overhodet ikke dette er godt nok.

Tankegangen fra utviklernes side er jo selvfølgelig klar. Hvis alle spillere kan gjøre om på valgte egenskaper akkurat så mye de ønsker, vil jo svært få gidde å lage nye karakterer («alts»). Spillet er også kun få dager gammelt så det er ikke lett å si hvordan spilløkonomien vil utvikle seg og hvor god råd spillerne vil få.

Men jeg mener bestemt at denne mangelen på muligheter for å gjøre om på valg er alt for streng og at dette er noe utvikleren må lette på rimelig snart for ikke å begynne å miste mange spillere tidlig. Hvis de ikke tar dette steget blir plutselig all spillets valgfrihet en svakhet i stedet for en styrke.

Godt, men konvensjonelt innhold

Champions Online er delt inn i fem forskjellige soner. De tre første sonene fungerer som opplæringsområder før de, etter fullføringen av noen nøkkeloppdrag, plutselig forvandler seg og blir mye større, utfordrende og interessante.

Disse forvandlingene er virkelig morsomme og en god måte for å få spillerne mer involvert i verden, for historien faller helt klart i bakgrunnen av spillets stemning, action og grafikk.Historien blir fortalt gjennom spredte mellomsekvenser, men ingen av disse virker å være av stor betydning og virker heller kun som små avbrekk mellom den evinnelige slåssingen.

Spillet gjør nemlig en veldig god jobb med å kaste deg rett inn i en hektisk, men spennende kamp fra første sekund. I Champions Online bruker du et utvalgt angrep for å «lade» opp energi og bruker så alle mulige andre for å bruke denne energien for å gjøre skade eller svekke motstanderne.

Kamp blir på denne måten ganske actionfylt og det foregår i et hurtig tempo. I tillegg har du evner som kan lades for å gjøre mye skade, evner som holder eller binder fiender og evner som slenger dem til alle kanter i voldsomme eksplosjoner. Slik blir kamp dynamisk og full av taktiske valg.

Champions Online lar også alle spillere velge en superheltaktig måte å bevege seg på («travel power»). Noen av disse er å løpe raskt, fly, hoppe, slenge seg, grave eller teleportere. Når du i tillegg kan bruke disse evnene i kamp blir det raskt klart at muligheten for forskjellige taktikker er enorm.

Du tilegner deg erfaringpoeng og går opp nivåer på vanlig rollespillmåte i Champions Online. Erfaringspoengene får du først og fremst gjennom å gjøre oppdrag, for du får svært lite for å bekjempe vanlige fiender. De fleste av disse oppdragene er helt konvensjonelle, og mange av dem går ut på å drepe et bestemt antall motstandere, finne noen gjenstander eller befri fanger.

Det finnes likevel en del annet type innhold også, som åpne oppdrag hvem som helst kan hoppe inn og ut av, og små tilfeldige oppdrag som er avhengig av at du fullfører dem før tiden renner ut. Rundt erfaringsnivå 25 får du endelig sjansen til å lage din egen erkefiende og kjempe mot denne i en rekke oppdrag. Det finnes også spesielle typer oppdrag som kun er tilgjengelige ved de øverste erfaringsnivåene. Disse gir unike belønninger og tilgang til utfordrende grotter.

1: Side 1
2: Side 2

Kommentarer (10)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
NrNine
16 år siden

Fin artikkel! Enig med det meste.

Angående det å skifte evner (retcon), så er dette noe Cryptic jobber stort med for øyeblikket. De har til og med lagt ut en post om tanken bak hele systemet og hva de har tenkt å gjøre videre på sin hjemmeside. Resultatet av denne forandringen vil også gi oss atter en gratis retcon

Blake
16 år siden

Jeg og noen kompiser spilte dette i en ukes tid før vi slutta.

Det å lage karakter var i grunn helt genialt, men det var det eneste med spillet som faktisk var noe moro. Kampene var veldig kjedelige, og det var treg respons når man trykka på den skillen man ville bruke i kampen.

Alle questene er bare resirkulert fra andre MMO's, som også er ganske kjedelig.

Man kunne ikke grinde mobs for å levle, og var helt nødt til å queste. Noe som ble utrolig kjedelig.

Områdene man var i var ganske tamme og ga oss ikke så mye pent å se på.

Vi spilte et par karakterer hver opp til lvl 20, men det var rett og slett ikke noe for oss.

 

Litt skuffende ettersom jeg hadde gledet meg litt til spillet.

TiLT42
16 år siden
Man kunne ikke grinde mobs for å levle, og var helt nødt til å queste. Noe som ble utrolig kjedelig.

 

Du og jeg lever på helt forskjellige planeter. Sier du at questing er kjedelig, men at grinding ikke er det?

 

Grinding er en utdatert mekanikk som bare har blitt brukt i mangel på bedre ting å fylle MMORPGer med da sjangeren var ny. Det er overhodet ingen grunn til å oppmuntre det konseptet i disse dager.

Stoltenberg
16 år siden

Jeg spiller dette nå. Har spilt opp til lev 18, og synes det er ganske bra. Valgfriheten er bra, men kan være forvirrende, og man kan gå i mange feller hvis man ikke er kjent med mmorpg fra før. Mye bedre enn City of Heroes for de som har spilt / spiller dette.

 

Nedtur er at det fremdeles er noen minnelekkasjer, og selv om du har et heftig system, så kan du oppleve noe hakking der grafikken er mest intens.

 

Er det noen som vet om det er opprettet noen norske/skandinaviske guilds for Champions Online?

Blake
16 år siden
Man kunne ikke grinde mobs for å levle, og var helt nødt til å queste. Noe som ble utrolig kjedelig.

 

Du og jeg lever på helt forskjellige planeter. Sier du at questing er kjedelig, men at grinding ikke er det?

 

Grinding er en utdatert mekanikk som bare har blitt brukt i mangel på bedre ting å fylle MMORPGer med da sjangeren var ny. Det er overhodet ingen grunn til å oppmuntre det konseptet i disse dager.

Når questene er så kjedelige, og i tilegg ber deg om å drepe x antall mobs, så syntes jeg da at de kan belønne oss med litt XP for mobsene man dreper. XP'en fra mobs er så minimal at man blir tvunget til å BARE gjøre quests for å levle/få XP. Jeg vil ha valget mellom grinding eller quests etter hva jeg føler for der og da, det er ikke verre enn det.

Andre spill har dønn like quests, men de tilbyr ihvertfall litt mer lønn for strevet, og i tilegg så er dem som regel noe gøyere enn på Champions. Treg combat hjelper heller ikke når man sitter å gjesper seg gjennom kamp etter kamp.

 

Over og ut, jeg er ferdig med MMO's for en liten stund.

Siste fra forsiden