Bioware er det nyeste spillselskapet til å skjære ned på arbeidskraften. Onsdag avslørte toppsjef Gary McKay at Dragon Age-studioet kutter 50 stillinger som del av en omstrukturering.
Fremover skal Bioware nemlig bli et mer fokusert studio, forklarte McKay i et åpent brev på studioets nettsider. Målet er å ha et mindre team som kan gå raskere i gang med kreativitet, idémyldring og utvikling.
– For å oppnå dette har vi havnet i en posisjon hvor endring ikke bare er nødvendig, men uunngåelig. Det er vanskelig å si det, men å justere på vår tilnærming til utvikling betyr at vi må omorganisere teamet vårt for å matche studioets nye behov.
De ansatte som må gå vil få nye muligheter hos andre EA-studioer der det er mulig.
Dragon Age: Dreadwolf lever videre
Det store spørsmålet om hva som skjer med Dreadwolf, Biowares neste innslag i Dragon Age-serien, hadde McKay også svar på. Kort forklart skal utvikleren fortsette arbeidet, og ingen ting har endret seg på den fronten.
– La meg si det klart at vårt engasjement for spillet har aldri vaklet. Vi satser fortsatt for fullt, og vi jobber alle for å gjøre dette til et spill som er Dragon Age-navnet verdig. Vi er trygge på at vi vil ha den tiden vi trenger for å sørge for at Dreadwolf når sitt fulle potensial.
Fra tidligere vet vi at Dragon Age: Dreadwolf tidligst vil lanseres 1. april 2024. Spillet nådde alfastadiet sent i fjor, men siden har vi hørt lite om hvordan det går med arbeidet.