BioWare-folkene Gordon Walton, James Ohlen og Rich Vogel har snakket med bladet Games for Windows om spillet deres nyopprettede MMORPG-studio jobber med. Intervjuet har blitt publisert på nettstedet 1UP, og selv om vi fikk veldig få spesifikke detaljer om spillet og gameplayet, fortalte BioWare-folkene litt om filosofien bak spillet.
Først og fremst, planlegger de å bringe det BioWare er kjent for, nemlig sterk historiefortelling, til online-verdenen. De vil unngå "FedEx"-oppdrag og slike ting, og heller gi oss historiefortelling som minner om det vi får i enspillerspill. En stor utfordring her er å få historiefortelingen til å fungere i et miljø med mange spillere.
For å vise hva de mener, trekker James Ohlen frem J.R.R. Tolkiens bøker om Midgard. Det ville være upraktisk å lage en historie som omhandlet å redde verden fra Sauron, fordi det ville forandre hele verden for alle de andre spillerne.
Det som fungerer bedre er å ha flere mindre (men fortsatt svært omfattende) historier som er personlige for hver spiller, slik som et oppdrag om å drepe en eldgammel drage (som Smaug). En slik historie ville bli fortalt gjennom en serie med instanserte oppdrag og møter med interessante figurer, og selv om det ville bli kjent for andre spillere at du hadde drept en drage, ville du ikke hindre andre i å få et slikt oppdrag.
Et annet fokus er å unngå repetisjonen som sniker seg inn i de fleste MMORPG-spill. BioWare ønsker ikke at du skal gjøre de samme tingene om og om igjen, og en av metodene de vil bruke for å unngå dette er å gi større erfaringsbonuser for å fullføre historieoppdrag, slik at det lønner seg å fokusere på historier fremfor å drepe uendelige mengder fiender.
Mer om BioWares kommende MMORPG-spill kan du lese i intervjuet hos 1UP.