Rollespillere med mange år på baken husker at det tidligere var relativt vanlig å kunne lagre figuren eller gruppen din ved avslutningen av et spill, for så å bruke disse i etterfølgeren.
Denne funksjonen har vært borte en stund, men i Mass Effect 2 kommer den tilbake. Hvis du har spilt originalen kan du importere din hovedperson (kommandør Shepard), og bruke denne i toeren.
Men hvorfor? I et intervju med PC World har produsent Casey Hudson forsøkt å svare på dette spørsmålet (merk at intervjuet inneholder "spoiler"-informasjon, som jeg har forsøkt å unngå i denne artikkelen).
Som Mass Effect-spillere utvilsomt husker, var kampanjen full av valg. Hvilke valg du tok påvirket ikke bare din egen figur, men også verden rundt. I noen tilfeller ville andre figurer leve eller dø basert på det du gjorde.
Når du starter Mass Effect 2 med din egen Shepard, husker spillet alle disse valgene, og resultatene av valgene dine eksisterer fortsatt i spilluniverset.
Hudson forteller at det er snakk om hundrevis av store og små variabler, som kan påvirke gjennomspillingen av Mass Effect 2.
Dette kan være småting som at ting du har sagt eller gjort mot figurer i Mass Effect kan påvirke hvordan de behandler deg om du møter dem i toeren. Eller det kan være store ting, som for eksempel har med valg du gjorde helt i slutten av spillet.
Dermed håper BioWare at spillerne får en genuin følelse av at det er deres historie som fortsetter når Mass Effect 2 dukker opp i butikkhyllene en eller annen gang før april 2010.