Til nå har BioWare fokusert kreftene sine på å lage klassiske enspillerrollespill, men for en tid tilbake startet de et nytt studio dedikert til massive flerspillerspill. Det nye BioWare-studioet befinner seg i Austin, og studioets hovedspilldesigner er James Ohlen, som var hoveddesigner på Knights of the Old Republic og Neverwinter Nights.
BioWare har ikke fortalt noe om det første spillet til studioet, men nå er det klart at det vil benytte seg av Simutronics sin HeroEngine. Denne spillmotoren er laget spesifikt for MMORPG-spill, og kan stå for alt fra grafikk og gameplay til betalingsfunksjoner. Motoren brukes allerede av Simutronics selv, i det kommende MMORPG-spillet Hero's Journey. BioWare er det første studioet som velger å lisensiere motoren for bruk i egne spill.
Et raskt blikk på skjermbilder fra Hero's Journey viser at HeroEngine absolutt ser ut til å være kapabel hva grafikk angår, og Simutronics selv mener at motoren kan forkorte utviklingen av et stort MMORPG-spill med opp til to år. BioWare forteller at de valgte HeroEngine på bakgrunn av at den har de mest sofistikerte og fullstendige verktøyene tilgjeng for utvikling av massive flerspillerspill.