SCAR, som står for Squadra Corse Alfa Romeo, vil prøve å ta det beste fra to verdener for å skape et enda bedre spill. Bilspillelementene vil bestå av et ganske bredt utvalg av Alfa Romeos bilpark, et variert spekter av forskjellige baner i ulike settinger, samt rask og spennende action og realistisk fysikk.
De datastyrte førerne vil få en kompleks intelligens, de vil kjempe mot hverandre og utvikle seg i samme tempo som deg. Black Bean lover et sømløst system for å variere vanskelighetsgraden, der de andre førerne vil følge ditt tempo i utviklingen, og aldri være milevis unna deg i ferdigheter og bilklasser.
Rollespillelementene i spillet vil kanskje ikke være så klassiske som først antatt. Istedenfor å ha en diger haug av forskjellige oppgraderinger og spesielle deler å velge mellom, slik som i mange andre bilspill, må heller spilleren heve sitt eget nivå. Du må bli en bedre sjåfør, lære deg å bruke kjøreteknikk og taktikker, rett og slett bli flinkere til å kjøre.
Forskjellige evner blir målt i poeng, og mange av dem, som for eksempel hvor godt du håndterer bilen eller hvor fort den aksellererer må oppgraderes gjennom poeng du får for å vinne løp. Du vil etterhvert få tilgang til kraftigere biler og enkelte oppgraderinger, men det er du som skal vinne løpene, ikke bilen din.
Du får imidlertid en litt spesiell evne kalt "Tiger Effect", som gjør at du kan skru tiden tilbake litt for å gjøre om på uheldige beslutninger og uheldige manøvre. Motstanderne dine vil også ha denne evnen, som må bygges opp over tid.
SCAR kommer på PC og PlayStation 2 i løpet av mai, og en utgivelse til Xbox er forventet noe senere. Her er de første skjermbildene: