Det har skjedd igjen – etter flere år med opphold har et av verdens beste arkadebilspill satt sine skarpe klør rett i skinnleggen min på nytt. Merkelig nok gjør det egentlig ikke det minste vondt, utover at magen blir litt småstøl av latter. Velkommen tilbake til 2006s beste onlineopplevelse.
FlatOut 2 har løst den nesten umulige oppgaven det er å lage en uformell flerspiller som verken oppleves som urettferdig eller som at det er umenneskelig vanskelig å komme tilbake etter en liten feil. Her trenger du ikke ha millimeterpresisjon i alt du gjør for å komme først i mål (noe som uansett er alt for vanskelig, ettersom de minste ting kan sende deg på ut på tur i evighetens skoger og bymiljø), men samtidig blir du belønnet for å kjøre fornuftig og raskt – slik at dine bitre fiender (venner som vi kalte dem i forrige uke) ikke nødvendigvis tar deg igjen om dem ikke har kontroll på sakene.
Den som ikke har kræsjet nå skal stå
Denne balansegangen mellom det å fortsatt la de som kommer bak ha en mulighet til å klare å komme tilbake i kampen om plasseringen foran, og samtidig sørge for at det ikke blir urettferdig for den som faktisk har gjort en hakket bedre innsats så langt, gjør at FlatOut 2 blir en åpen og morsom opplevelse uansett hvilket erfaringsnivå man har. Bugbear (som nå utvikler en avstikker i Ridge Racer-serien som ser ut til å slekte akkurat så mye på FlatOut-serien som den bør) har løst dette ved at mengden nitro du får tildelt underveis justeres svakt i forhold til hvordan du ligger an i løpet. Det betyr at de som henger litt etter får litt mer ekstra kraft de kan spytte på med, men samtidig krever det at de kjører bra og smart når de faktisk utnytter muligheten.
Nitro samles opp ved å meie ned hindringer og ulike ting som omkranser løpsbanene (her kan det meste knuses), og ikke minst ved å kjøre på (eller bli påkjørt av) andre. Det siste er viktig – det betyr at dersom du blir meid ned av en nisse som prøver å ta rotta på deg, så kan du komme deg tilbake i løpet uten å tape alt for mye tid ved å bruke den ekstra nitroen du får tildelt.
Billig flerspillermoro
De siste kveldene har vi vært syv personer som har møtt opp til et par timers uskyldig moro på kveldstid, og med hele gjengen godt plantet på mumble våkner et større antall konkurranseinstinkt til live så fort startnedtellinga er over.
Den største endringen som har skjedd siden spillet klarte å sjarmere halve redaksjonen tilbake i 2006, er at du kan oppleve hele moroa sammen med vennegjengen for mindre enn det to halvlitere med brus koster. Prisene på nett spenner fra rundt tre dollar til rundt ni euro på Steam (og du finner mange digitale nettjenester som har en pris midt mellom der) Alle kan uansett spille mot hverandre, og det inkluderer visstnok også de som har spillet for OS X. Det er en latterlig lav sum for en mengde med underholdning sammen med venner og bekjente i sene kveldstimer.
Om du fortsatt er litt nysgjerrig på hva alt dette er for noe, så har du her en video som viser litt av moroa fra 2006:
Og mens vi venter på FlatOut 3 som utgis under et annet navn i 2012, er det selvsagt bare å påpeke at jeg er den raskeste, kveld etter kveld. Og det kan ingen si noe på.