Høyere bildefrekvens er generelt fordelaktig, men i superpopulære Fortnite viser det seg imidlertid at bildefrekvensen har langt større betydning enn den egentlig skal ha.
Som blant andre Eurogamer melder har det nå dukket opp flere tester og undersøkelser som viser at lavere bildefrekvens direkte reduserer skuddtakten i spillet – noe som altså innebærer at man påfører mindre skade.
Digital Foundry, som spesialiserer seg på spillrelaterte, tekniske analyser for Eurogamer, skriver i en Twitter-melding at de merket seg 5,2 prosent høyere skuddtakt med 60 bilder per sekund enn med 30 bilder per sekund.
Undersøkes av Epic
Digital Foundry demonstrerer forskjellen i en video ved å fyre løs på en rad av seks metallvegger. Med 30 bilder per sekund skytes veggene i stykker på 27,52 sekunder, mens det tar 26,08 sekunder å utføre samme oppgaven med 60 bilder per sekund.
I en annen test kom ekspertene de frem til en forskjell på 6,4 prosent. Forskjellen er muligens ikke overveldende merkbar for «casual»-spillere, men som Eurogamer peker på kan det utgjøre en vesentlig fordel på høyere ferdighetsnivåer.
I tillegg er det et vesentlig problem for de som spiller Fortnite på Nintendo Switch, da spillet på denne plattformen har et tak på 30 bilder per sekund.
En spiller som kaller seg Dr. Lupo utførte en test av Fortnite med tilsvarende resultater, og som svar på denne meldingen la den offisielle Twitter-kontoen til Fortnite ut en melding hvor de opplyser at de undersøker saken og ser på en mulig fiks.
Det er antatt at feilen kan ligger i Unreal Engine 4-motoren som Fortnite bygger på, men Epic har ennå ikke kommet med noen detaljerte kommentarer om saken.
Les også: «Fresh Prince i Bel Air»-skuespiller saksøker Fortnite for å ha stjålet dansen hans »