I godt over 20 år har spilldesigneren Michel Ancel vært Ubisofts stjernedesigner. Både den lemløse plattformhelten Rayman og kritikerroste Beyond Good & Evil krediteres franskmannen, meritter som ikke har gått ubemerket fra fans og bransje.
Nå legger spilldesigneren ut på nye eventyr. Eurogamer melder om at Ancel nå har valgt å starte opp sitt eget studio kalt Wild Sheep Studio. Med seg på laget har han 13 ansatte som nå jobber med et spill som vi ikke vet et døyt om ennå.
Beyond Good & Evil 2 lever!
Likevel skal Ancel fortsette hos Ubisoft også, i hvert fall intill videre. Det var Ubisoft raske med å bekrefte da Eurogamer gravde etter litt mer informasjon. Faktisk gikk studioet så langt som å gå ut med at Ancel fremdeles jobber med Beyond Good & Evil 2 – et spill det har vært så og si knyst fra siden Ubisoft slengte ut en overraskelsestrailer under Ubidays i 2008.
Sist vi hørte noe konkret om spillet var i 2013, da de enkelt og greit ble meldt at spillet ble jobbet på, men ble for stort for Xbox 360 og PlayStation 3. Vi fikk ikke høre stort mer nå.
– Det er fremdeles alt for tidlig å gi mange detaljer om dette nye spillet, men det vi kan si er at mens Michel og teamet ved Ubisoft Montpellier jobber med kjerneverdiene i Beyond Good & Evil så utvikler de noe som aspirerer mot å bryte forbi grensene av en normal oppfølger og bryker nestegenrasjonsteknologi til å levere et skikkelig banebrytende, overraskende og eksepsjonelt spill, fortalte en Ubisoft-talsperson til Polygon.
Flukten fra storstudioene
Ved å løsrive seg delvis fra Ubisoft går Ancel i fotsporene til flere kjente spillutviklere de siste årene. Kjente navn som Cliff Blezsinsky, Warren Spector, Ken Levine, Ragnar Tørnquist og Peter Molyneux har forlatt storstudioene de har jobbet under i mesteparten av karrieren, og har startet sine egne utviklingsstudioer på egen hånd.
For mange av disse handler flukten etter alt å dømme om den økte friheten et eget studio gir. Man kan løsrive seg fra de mer byråkratiske delene av spillutvikling, og heller jobbe mer konkret med spill – noe som de kreative spilldesignerne utvilsomt foretrekker.
Antageligvis er dette også noe Ancel ønsker å oppnå med Wild Sheep Studio – særlig sett i lys av alt rabalderet rundty lanseringen av Rayman Legends. Opprinnelig var det Ancel-utviklede spillet tenkt kun for Wii U, men Ubisoft valgte å publisere spillet på andre plattformer også. Dette førte til at det så å si ferdige spillet ble utsatt i et halvt år – noe Ancel og andre utviklere ved Ubisoft Montpelier satte svært liten pris på.
Beyond Good & Evil ble først gitt ut i 2003 på GameCube, PlayStation 2 Windows og Xbox. I 2011 slapp Ubisoft en nyversjon med oppdatert grafikk til Xbox 360, PlayStation 3 og Windows, så det er mange muligheter for å snappe opp det kritikerroste spillet. Her på bruket var vi dog ikke overbegeistret for nyversjonen.
Rayman Legends er for øvrig ett av de få spillene som har fått toppscore av oss.
Hvorfor kan du lese i anmeldelsen »