Anmeldelse

Beyond Divinity

"Det el ikke gull alt som glimlel" sa den vise sjørøveren Baba i Asterix, selv om det nok ikke var spill han hadde i tankene. Beyond Divinity faller uansett ikke inn under denne kategorien, for her er det snarere mye gull og lite glitter.

Side 1
Side 2
Side 3

Det er ikke alltid de spillene vi hører mest om som er de beste. Mindre utviklere og utgivere har ofte problemer med å nå ut til folkemassene, fordi de har begrenset reklamebudsjett. Alle hørte om Neverwinter Nights, men ikke lenge etter denne kassasuksessen kom Divine Divinity et rollespill de færreste hørte noe om, men som mange av de innvidde anså som på høyde med både Neverwinter Nights og Morrowind. Nå har den skjulte edelstenen fått en oppfølger, og det er bare å krysse fingrene for at denne får en litt enklere vei mot allmenn anerkjennelse enn forgjengeren.

Bundet til en dødsridder
Beyond Divinity foregår noen år etter Divine Divinity. Det er ingen forutsetning å ha spilt gjennom det første spillet, men det vil gi historien mer dybde. Begge utspiller seg i det samme universet, men i forskjellige verdener. Du våkner i en heller utrivelig celle, og oppdager at en sadistisk demon har bundet din sjel til en ondskapsfull dødsridder. Ettersom du er en lysets tjener er ikke dette en ønskelig situasjon, og dødsridderen er heller ikke spesielt begeistret over å måtte tilbringe all evighet sammen med deg. Dere finner fort ut at eneste mulighet er å samarbeide, og snart begynner kampen for å rømme fra fangehullet og frigjøre seg fra demonens forbannelse.

Dette åpner for et nytt element i forhold til Divine Divinity; muligheten til å styre to personer. I tillegg finnes det en håndfull "summon dolls" som du kan mane frem og kontrollere etter at du har funnet dem. Disse dukkene kan også oppgraderes og utrustes med våpen og utstyr etter eget ønske. Selv om de ikke er direkte nødvendige kan det være en nyttig strategi å satse på slike. Spillet kan når som helst pauses ved å trykke mellomrom på tastaturet, slik at du alltid får tid til å tildele kommandoer til alle i gruppa. Dette er spesielt nyttig i forbindelse med bruk av magi og helsebringende drikker. To andre nyttige hurtigknapper er ctrl + venstre museknapp, som angriper nærmeste fiende, og alt, som markerer alle objekter i nærheten som kan plukkes opp.

Foregår i Divinity-universet
Det meste av handlingen utspiller seg i Nemesis, en verden som tidligere var dominert av det fredelige raanaar-folket. Disse var kjent for å kunne åpne dører, eller rifter, mellom ulike verdener. Dette er kunnskap du er interessert i, ettersom dere har et håp om at en gammel bekjent av dødsridderen vil være i stand til å reversere sjelebindingen. Problemet er at hun bort i Rivellon (verdenen fra Divine Divinity), og at en bataljon av demoner har gjort sitt for å utrydde alt som har med raanaar å gjøre. Faktisk har de vært så effektive at den gamle rasen av mange kun blir ansett som en myte. Med en tvers gjennom ondskapsfull følgesvenn og en mektig og lettere aggressiv demon i hælene er det ingen enkel oppgave du har foran deg.

Nemesis er en mørk og dyster verden preget av ondskap, kaos og lava, og står således i skarp kontrast til Rivellons grønne gress og vakre sommerfugler. Likevel er det aldri noen tvil om at de tilhører samme univers. Du vil finne mange referanser til Rivellon og steder du besøkte der i det første spillet. Dette er med på å gi inntrykk av helhet og dybde i både historien og universet.

Side 1
Side 2
Side 3
Ledige stillinger
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (15)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Prelude
21 år siden

aiaiai!

 

dette er ett spill jeg definitivt skal kjøpe, bare novellen er nok grunn til å legge noen lapper på bordet og gå hjem med spillboksen i en pose og sommerfugler i magen :D

har egentelig ikke fulgt med på hva som skjer hos Larian, etter å ha rundet Divine Divinity så regnet jeg med det kom til å komme en oppfølger, men om Larian kommer med både en 'snack' innimellom Divine Divinity og II'ern så er det bare ett stort pluss i boken for meg :)

 

Jeg vet at Larian er ett eksepsjonellt spillutviklerfirma, men når de går så langt å bytter ut stemmen til en viktig figur i spillet fordi de som allerede har spillet ønsket en forandring fordi de mente at den var dårlig, ja da bøyer jeg meg i støvet for Larian.

 

ang. zoomingen i sånne spill. det er svært mange rpg'er der ute allerede som også har zoom muligheter men de også har det problemet at zoomen egentelig er lett bortkastet da den forstørrer bakgrunnen og rett og slett gjør den blokkete. tror selve hensikten med zoom er at man minsker selve området som blir vist og av den grunn kan øke flyten/hastigheten i spillet når man er i områder som er mer krevende. med dette tenker jeg på i by-områder hvor der er svært mange figurer, byggninger osv. bare se på Sacred, pent og morsomt spill men når man går inn i en landsby med full view så begynner selv min maskin å lagge (P4-2.66, R9700Pro Cat4.5), zoomer jeg inn ett par hakk så forsvinner lagget på kostnad over synlig område og litt dårligere bakgrunnsgrafikk.

 

uansett, jeg likte artikkelen din Aasgard, 'keep up the good work' :thumbup:

Elyas Machera
21 år siden

Tror jeg må skaffe meg både Divine Divinty og Beyond Divinty etter alt det maset her på Gamer.no :p

Loeve
21 år siden

Flott arbeid, Kristian! Meget velskrevet artikkel, og du syner til å ha fått med de aller viktigste punktene.

 

Ps. Lenge siden jeg har snakket med deg og Kristine nå. Må nesten bøye meg i støvet og komme tilbake til #Gamer snart =)

Kultom
21 år siden

Så ikke _SÅ_ bra ut, men får vel prøve det, kanskje det er verdt 400kr...

Minty123
21 år siden

er ikke så imponert over grafikken.. men så er ikke det hovedelementet i rpg'er heller.. skal definitivt se hva jeg kan få gjort for å få labbene på dette spillet ja :yes:

Siste fra forsiden