I et intervju med Edge forteller DICE-toppen Patrick Bach at bevegelseskontrollere ikke har noe i Battlefield 4 å gjøre. Bach føler ikke at bevegelseskontrollene vil tilføre spillet noe av verdi.
– Vi er ikke interesserte i ting som ikke gjør spillet bedre. Det er mange gimmicks – folk kaster penger etter oss og spør om vi kan legge til støtte for sin særegne kontrollting. Vi svarer nei, for det gjør ikke spillet bedre, sier Bach.
Det betyr dog ikke at DICE kaster vekk alle potensielle idéer, men heller at studioet er selektiv. Fra før av vet vi at deler av studioet har vært interesserte i VR-brillene Oculus Rift. Faktisk har studioet søkt etter masterstudenter som kan eksperimentere med brillene og spillmotoren Frostbite 2.
Liker innovasjon
Bach aviser heller ikke at det kan komme bevegelseskontrollere som de kan bruke. På nåværende tidspunkt virker det likevel som om DICE ønsker å holde teknologien utenfor.
– Vi er svært åpne for innovasjon, men om det kun er en gimmick er det ikke noe poeng med mindre det tilføyer verdi til spilleren. Berøringsskjermer brukte å være en gimmick, fordi ingen kunne få det til å virke før iPhone. Det bedrer opplevelsen, og nå gjør alle det. For oss er det likedan med bevegelseskontrollere og perseptuell spilling i sin helhet; om det tilføyer noe, supert. Om det er en gimmick, ignorerer vi det, forteller Bach til Edge.
Betatest i høst
DICEs neste skytespill, Battlefield 4, ble avduket under årets Game Developers Conference i San Francisco med en 17 minutter lang spilldemonstrasjon. Spillet kommer smekkert nok på tampen av en ny konsollgenerasjon sent i år, og blir dermed å finne på PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, og hva det nå enn er Microsoft jobber med bak lukkede dører. I tillegg blir spillet å se på Windows.
Vi hørte dog om Battlefield 4 for første gang lenge før den tid. Allerede i juli 2012 lokket EA og DICE med betatilgang til det kommende skytespillet om man gikk til innkjøp av Medal of Honor: Warfighter.
Les mer om avdukingen Battlefield 4Les hva Battlefield-studioet tenker om Oculus Rift