Å lytte til fansen er en dyd mange spillutviklere sverger til, men nå har det kjente Elder Scrolls- og Fallout-studioet delt noen interessante opplysninger om hvorfor dette ikke alltid er en fordel. Det melder GamesRadar.
Nettstedet intervjuet nylig markedssjefen hos Bethesda Game Studios, Pete Hines, som kanskje ga et noe overraskende svar på hvordan studioet forholder seg til de utallige forventningene og tilbakemeldingene fra den store fanbasen.
– Med mindre du gir dem akkurat det alle spør etter, kommer du til å oppleve at folk stiller spørsmål ved hva du gjør. Vi er alle klar over det, men vi kommer ikke til å la det definere hva vi gjør, sa Hines i intervjuet.
Vil ikke gjenta seg selv
Hines pekte på at grunnen til at man ikke uten videre kan levere akkurat hva fansen ønsker til enhver tid, med referanse til blant annet The Elder Scrolls VI, er at dette fort kan gjøre at man ender opp med å gjenta seg selv i stedet for å levere noe helt nytt.
– Spillutviklere er ikke som en brusautomat hvor man trykker på en knapp for å få ut en brus – de ønsker å kunne utfolde seg kreativt, eller prøve ut en ny idé og gjøre noe annerledes og ikke bare falle inn i det samme mønsteret, sa Hines.
Markedssjefen trakk blant annet frem Horizon: Zero Dawn, et spill han selv holder svært høyt, som et godt eksempel på et spill som aldri ville blitt laget dersom utvikleren kun hadde holdt seg til hva de var kjent for. Horizon: Zero Dawn ble som kjent laget av Guerilla Games, som tidligere har, for det meste, utviklet Killzone-spill.
Om man skal lese mellom linjene kan det altså se ut til at Bethesda ikke vil forhaste seg med The Elder Scrolls VI, men heller fokusere på å levere noe som er helt nytt. Bethesda har for øvrig allerede bekreftet at spillet ennå ikke er under utvikling, men til gjengjeld har studioet kunngjort at de har noe enda større på gang.
I mellomtiden lever Skyrim ennå: Nå får spillet en ny modus som gjør det ekstra utfordrende »