OPPDATERING torsdag kl. 10:25:Det belgiske lotteritilsynet har dementert saken. Det stemmer ikke at lottertilsynet har fattet en avgjørelse om «loot crates».
Opprinnelig sak følger:
Som vi skrev forrige uke har belgiske myndigheter den siste tiden gått «loot box»-praksisen i spill i sømmene. Nå har kommisjonen konkludert med at praksisen, slik den foregår i spill som Overwatch og Star Wars: Battlefront II, kan defineres som gambling. Dette melder belgiske VTM News.
Det betyr altså at «loot boxes» av denne sorten strider med belgisk lovverk. Det vil si, «loot boxer» der du ikke kan vite hva du får før du punger ut, og ikke «loot boxer» av alle slag. Akkurat hvordan spillselskap kan sno seg rundt denne definisjonen gjenstår å se.
Belgias justisminister, Koen Geens, vil nå ta «loot box»-problematikken opp med EU, og prøve å få til et felles forbud.
– Det vil ta tid, for vi må ta det til Europa. Vi vil helt klart prøve å forby det, sier han i en uttalelse til VTM.
Katalysatoren Star Wars
Belgias tilsynelatende dramatiske avgjørelse kommer i hælene på en travel uke med harde diskusjoner om «loot box»-praksis, mikrotransaksjoner og progresjonssystemer i spill. EAs Star Wars: Battlefront II har vært katalysatoren for diskusjonen, etter en massiv misnøye med hvordan spillet gjør opplåsing av utstyr og spilbare helter.
Man kan opparbeide seg spillvaluta som kan brukes til å låse opp ting gjennom spilling, eller man kan være heldig og få spillvaluta i «loot boxer» som man kjøper for ekte penger.
Vår anmeldelse av Star Wars Battlefront II: Finnes det et godt spill bak alt bråket?
LES MER: EA fjerner mikrotransaksjonene i Star Wars: Battlefront II midlertidig »
LES MER: EA kutter Star Wars: Battlefront II-priser i kjølvannet av sterk kritikk »
LES MER: EAs Star Wars Battlefront II-innlegg er tidenes mest mislikte Reddit-kommentar »