IGN har oversatt deler av en artikkel hos det japanske spillbladet Famitsu, hvor det ble bekreftet at Beautiful Katamari Damacy er under utvikling for Xbox 360 og PS3. Spillet vil i stor grad være tro mot den fargerike visuelle stilen til forgjengerne, og vil bruke kraften i de nye konsollene til å gi oss større spillområder som har enda flere objekter enn tidligere. Det vil også være mulig å rulle katamarien mye større enn før.
Begge plattformene får onlinespilling, men det er ikke klart nøyaktig hva slags funksjoner vi kan se frem til (Famitsu skal ha spekulert i at vi vil kunne se frem til både vanlig konkurransespill og kooperativt spill). Kontrollene fungerer akkurat som på PS2-versjonen, og vil være lik på begge plattformer. Ellers loves vi samme slags "syngemusikk" som i tidligere spill.
I forhold til andre plattformer enn PS3 og Xbox 360, fortalte Jun Moriwaki fra Namco Bandai at han ønsket å prøve flere typer kontrollsystemer, som styluspennen til DS og PC-tastatur. Famitsu spurte også om mulighetene for en Wii-versjon, men det ser ut som Moriwaki og resten av utviklingsteamet ser på den spesielle Wii-kontrolleren som en problematisk utfordring.
Katamari Damacy-spillene gir oss rollen som prinsen av kosmos, som må lage nye stjerner. Dette gjør vi ved å rulle opp ting i spillomgivelsene, omtrent som vi ville laget en snøball. Jo større ballen vår er, jo større ting kan vi rulle opp, og det er ikke uvanlig å gå fra å rulle opp småting som blyanter og viskelær til etter hvert å kunne rulle med seg folk, biler og hus.