Fra tv-serie til onlinespill
– Er dette et prosjekt som treffer dere personlig bedre enn det dere har jobbet med de siste årene? Var dere fans av BSG fra før?
– Ja, det er jo kult å jobbe med Battlestar. Det er en dødskul IP ("intellectual property", journ.anm.) Noen av oss var fans fra før, men ikke så mange. Det har jo ikke akkurat blitt sendt i beste sendetid i Norge. Det er mer et amerikansk fenomen enn europeisk, men de av oss som ikke har sett har blitt store fans i etterkant. Det er en veldig takknemlig serie å gjøre research for. Men kona mi klager over at de bare kliner hele tiden, og at det ikke er så mange romskip, sier Kristoffersen med glimt i øyet.
Serien består ikke bare av skyting og action, men i høyeste grad også solid drama. På spørsmål om hvordan de skal klare å overføre dette til et onlinespill svarer Kristoffersen:
– Vi kommer til å ta vare på det. Battlestar handler om mer enn romskip, så vi kommer til å ha det aspektet med, men vi lager ikke Mass Effect heller. Vi lager en «tactical space shooter», så hovedfokuset er at det skal være gøy å fly rundt og utforske og skyte ting.
– Så du styrer et romskip hele tiden?
Kristoffersen tar betenkningstid før han svarer med et lurt smil:
– Ikke nødvendigvis, men det får vi se. Det kan jeg ikke si så mye om, men jeg kan forsikre deg om at den menneske-biten kommer til å være en del av spillet, absolutt.
Viktigst at det er gøy å spille
– Samarbeider dere mye med de som står bak serien i USA?
– Vi har vært i Los Angeles og snakket med Universal. De er veldig opptatt av å få et spill som fansen vil like, men er også giret på prosjektet vårt. De vet hvor viktig nettleserspill er og synes det er morsomt å være med på det prosjektet som skal ta det videre. Men det er Bigpoint som har forlagsrollen, så de styrer også mye.
– Får dere frie tøyler til å forme spillet som dere vil?
– Ingen som har lagd et univers vil gi oss blankofullmakt til å gjøre som vi vil, men det vil vi ikke ha heller. Det er viktig for oss å lage et spill som fansen kommer til å like. Men samtidig er det fort gjort å bare tenke at man skal være sann mot universet, og ende opp med et trist og kjedelig spill. Det gjelder å finne balansegangen hvor man både holder seg sann til bakgrunnshistorien og grunntankene i spilluniverset samtidig som man legger inn ting som gjør at spillmekanismen fungerer. I Battlestar trenger du ting å skyte på - det hadde vært trist å spille i tjue timer og bare møtt én cylon.
Samme tidsperiode
– Apropos det, jeg tenker at det ville vært naturlig å sette spillet tidligere i tid enn serien. Det er tross alt bare én Battlestar igjen på det tidspunktet, og hvor mange spillere klarer du å stappe inni der? Da er gjerne Cylon Wars, som ikke vises i selve serien, et mer naturlig tema?
– Vi setter det til tidsepoken til serien. Det er litt fordi vi ønsker å ha med karakterene og en del ting derfra.
– Da må dere kanskje ta noen kunstneriske friheter for å få det til å henge sammen?
– Ja, som sagt, det er viktig at vi lager et spill som er gøy å spille. Om du har sett serien vet du at vi har noen utfordringer der, så det er klart.
– Får vi gjensyn med Adama, Starbuck eller de andre vi kjenner fra serien?
– Det vil ikke overraske meg.
– Skriver dere story selv eller er det et samarbeid med de som har skrevet serien?
– Ja og ja. Vi skriver mye selv, men har et løpende samarbeid også, der vi får innspill fra Universal. Hvis vi har gått ned en sti de ikke helt liker foreslår de at vi heller kan gjøre det sånn og sånn. Det tror jeg er den beste måten å gjøre det på. Vi har forståelsen for spillopplevelsen, og vet hvordan vi skal få historien til å drive spillet videre. Samtidig får Universal gjøre det de er gode til.
Mikrotransaksjoner
Kristoffersen forteller at spillet vil bli lansert gjennom Bigpoints portaler i løpet av året, og at det vil bli gratis å spille. På spørsmål om det vil være reklamefinansiert svarer han:
– Nei, du kan kjøpe innhold. Det som jeg tror er bra med Bigpoint er at vi har fått beskjed om at de som ikke bruker en krone skal ha en fullverdig spillopplevelse. Du skal også kunne konkurrere mot betalende spillere på like vilkår. Det tror jeg er en veldig viktig grunn til at folk liker Bigpoint-spill.
– Det høres ut som en stor utfordring å både få folk til å kjøpe ting, samtidig som det som selges ikke skal gi for store fordeler.
– Ja, det handler om tid. Jeg var så dum å fortelle min ni år gamle sønn som spiller World of Warcraft at det finnes gullselgere og at man kan kjøpe seg en level 80-karakter. Siden da har han ønsket seg en level 80 death knight til hver jul og bursdag. Jeg kommer aldri noen gang til å kjøpe det til deg, sier jeg da. Men slik er det for meg og deg også. Du kan bruke mye tid og etterhvert klare å få den store cruiseren, eller så kan du bare i at du har lyst på den nå med en gang, og kjøpe den. Det er ditt valg om du vil investere tid eller investere penger.
– Hva tenker du om mengden innhold i spillet?
– Som med alle andre MMOer lanserer vi starten på en historie, og vi fokuserer på kvalitet foran kvantitet når vi lanserer. Men det kommer bare til å vokse etter hvert, og det skal kunne holde deg engasjert i mange timer.
Akkurat det håper vi virkelig at Kristoffersen har rett i.
Les også: Sniktitt: Naval War - Arctic Circle