STOCKHOLM (Gamer.no): Store overskrifter og diskusjon preget nettsteder og forum verden over da Battlefield Heroes frontet amerikanske Games for Windows Magazine for en måneds tid tilbake. Mottakelsen spente seg fra mye skryt til sterk kritikk av en tilsynelatende plagiering av stilen til Team Fortress 2, finansieringsmodellen og undergravelsen av alt hva Battlefield-serien står for.
Videopresentasjon av konseptet
Vis størreVideo: Battlefield Heroes
- action
- spill
- battlefield
- pc
- heroes
Vi har besøkt Digital Illusions for en premierevisning av spillet, og det er en glede å fortelle at dommedagsprofetiene er avlivet. Kortene om et eventuelt og etterlengtet Battlefield 3 holdes tett inntil brystet, men hovedprodusent Ben Cousins kunne berolige gamere som var nervøse for at serien har blitt «myk»:
– Det har aldri vært snakk om at dette er Battlefield 3 eller det neste spillet i den serien. Utviklerteamene våre har i lang tid jobbet mot de samme målene i en rekke Battlefield-spill, og vi ville rett og slett bare prøve å gjøre noe annerledes, hvor vi ikke tilstreber realistisk grafikk, våpenfølelse og så videre.
Tegneseriestil
Battlefield Heroes er et tredjepersons flerspillerskytespill med tegnefilmgrafikk som er designet for å være morsomt, ha lav inngangsterskel, men samtidig ha en viss dybde – med andre ord et spill for alle.
Handlingen er lagt tilbake til andre verdenskrig, men for å gjøre settingen mindre seriøs og unngå å støte noen, er det ingen av sidene i andre verdenskrig eksplisitt representert. Det hele handler om at Royal Army, som tilsynelatende er briter og amerikanere, har invadert landet til National Army, hvis slektskap til den tyske siden av krigen er ganske uthevet. Spillet har ingen enspillerdel foruten en opplæringsmodus som lar deg trene på ulike elementer i spillet. Battlefield Heroes er ene og alene konstruert for å spilles over nett mot andre.
Noe av det spesielle med spillet er den todelte forretningsmodellen som ligger til grunn for spillets finansiering. Battlefield Heroes er gratis både å laste ned og spille. På Internett vil du også få tilgang til din egen MySpace-aktige side med statistikk, modifiseringsmuligheter og så videre.
Reklame og mikrotransaksjoner
Den ene delen av spillets finansiering kommer gjennom reklamering, men Cousins avskriver at denne kommer til å forpurre spillopplevelsen:
– Det kommer ikke til å være reklame inne i spillet slik vi kjenner fra tidligere Battlefield-spill, da det er vanskelig å implementere slikt i tiden spillet er satt, og vi tviler vel på at annonsører kommer til å tilpasse seg dette slik at det eventuelt vil la seg gjøre. All reklame vil befinne seg på nettsidene og lasteskjermen før spillet setter i gang.
Den andre delen av finansieringen gjøres ved hjelp av såkalte mikrotransaksjoner – spillernes mulighet til å kjøpe ting for ekte penger. Cousins understreker likevel at det ikke er mulig å kjøpe seg «god»:
– Det er ikke snakk om å kjøpe seg nye og bedre våpen slik at arsenalet blir proposjonalt med lommeboken. Nye våpen låses gradvis opp gjennom erfaringsnivåsystemet. Det man vil kunne kjøpe er ulike «skins» til våpnene, klær til figurene og forskjellige «emotes». Man kan også kjøpe seg hjelpemidler. Si at du ikke har tid til å spille like mye som kompisene dine i ukedagene, men ønsker å spille mer i helgen. Da kan du kjøpe en gjenstand som lar deg ranke opp fortere i to dager, slik at du raskere kan komme deg på nivå med dem igjen.
Slekter på massive rollespill
Battlefield Heroes ligner i bunn og grunn veldig mye på en slags skytespillversjon av World of Warcraft. Fokuset på visell karakterbygging og det å få et forhold til figuren din står sterkt, derfor er ting som endring av figurens utseende, klær og bruk av «emotes» viktig. For at dette skal få noen reell effekt, foregår også spillet i tredjeperson.
Det som ser ut til å bli et spennende dybdeelement i spillet, er spesialitetene til de tre ulike klassene hver fraksjon har. Du kan for eksempel låse opp muligheten til å lege deg og dine lagkamerater i området, som ved et «Area of Effect»-formular kjent i de massive rollespillene. Videre kan du låse opp ting som muligheten til å se gjennom vegger, bli tilnærmet usynlig eller få økt helse over en periode. De ulike angrepene og effektene plasserer seg som ikoner nede på skjermen og er tilgjengelig ved de numeriske tastene slik som i et rollespill.
Ikke kopiert Team Fortress 2
Battlefield Heroes skiller seg ut med å være radikalt forskjellig fra de andre spillene som bærer navnet, til tross for at mye er ved det gamle. Du har fremdeles det frie sandkasse-gameplayet hvor du fritt kan velge din rolle på slagmarken, enten dette måtte være infanterist eller pilot. Det handler fortsatt om å kontrollere områder på kartet, representert ved flaggmodusen serien har vært kjent for.
Det som gjør at spillet blir så annerledes, er først og fremst at spillet er mye mer lettfattelig enn sine større og eldre brødre. Fokuset ligger på humor og det å bare ha det gøy, og dette gjenspeiles best i den lekne tegneseriestilen spillet lages i, en stil Cousins avfeier at er stjålet fra Team Fortress 2:
– Nei, vi har ikke hentet denne fra Team Fortress 2, da spillet vårt har vært i utvikling en stund. Det første jeg tenkte da jeg så Team Fortress 2, var at denne stilen hadde de hentet fra det litt eldre spillet No One Lives Forever. En av grunnene til at vi valgte denne stilen er at vi ville få til lave systemkrav for å gjøre spillet mer tilgjengelig. Battlefield Heroes kjører på en PC med 1 GHz prosessor, 512 MB minne (XP) og et 64 MB skjermkort. På den andre siden ser det også helt nydelig ut på en kraftmaskin.
Konklusjon
Til tross for at jeg ser på meg selv som ganske hard på førstepersonsskytere, synes jeg Battlefield Heroes leverte mye ren moro. Sammensetningen av enkle kjøretøy, lettfattelig gameplay og lite negative konsekvenser fungerer flott. Ting som ble betraktet som feil og rettet oppi de første spillene, som for eksempel at man kunne transportere noen på vingen av flyet i Battlefield 1942, blir dyrket i dette spillet. I Heroes kan man sitte på hver sin vinge av flyet og skyte, og slike ting bringer frem en spillglede så pur at man blir sittende med et smil om munnen.
Det er godt mulig at vi som spiller mange førstepersonsskytere og tiltrekkes av det seriøse konkurranseaspektet ikke vil finne Battlefield Heroes og dets lekenhet tilfredsstillende i lengden, men den tiden det måtte vare, er det ren og skjær underholdning. Jeg har spilt mye Battlefield 1942, Desert Combat, Battlefield Vietnam, Battlefield 2 og Battlefield 2142. Jeg er en krigsorientert gamer som liker det realistiske preget og konkurransefølelsen i skytespill. Dette til tross, jeg gleder meg stort til å spille mer Battlefield Heroes når det en gang kommer utpå sommeren.