EA og DICE har lenge sagt de vil gjøre sitt for å støtte oppunder et esport-miljø i Battlefield-serien. Med den nye tilskuermodusen til Battlefield 4 samt et samarbeid mellom EA og den allerede etablerte ligaen Electronic Sports League verdt nærmere en million kroner kan det virke som EA og DICE nå mener alvor.
Men hva mener noen av landets beste Battlefield-spillere? Og enda viktigere – synes de spillet holder den standarden som kreves for å lykkes som et konkurransespill? For å få svaret har vi snakket med tre av landets beste Battlefield-spillere.
Joakim «BeaVer» Bang var i europatoppen i Battlefield 2 med sitt lag Begrip Gaming, senere kjent som Xtreme Gaming Xperience (xgx). Han har to andreplasser i Europacupen og flere førsteplasser fra diverse LAN-arrangementer.
Martin «Reacto» Bævre Ek og Sigve «aztr1x» Næss var en del av Genuin Gaming som i en periode var blant de tre beste lagene i Europa i Battlefield 3. Her skal det legges til at Joakim også har bakgrunn fra Genuin Gaming.
Da Genuin stoppet sin satsing ble Bævre Ek og Næss med på å forme laget uMAV hvor de fikk flere gode plasseringer i Battlefield 3. Nå satser guttene på å ligge i toppen av Battlefield 4.
Kommer til å bli stort som konkurransespill
Ingen av de tre har noen tvil om at Battlefield 4 vil vokse seg stort også i konkurransesammenheng. EA og DICE sin offensive satsing dras frem som hovedgrunn for hvorfor spillet vil slå an. Store multigamingklaner har allerede skaffet seg egne lag til Battlefield 4, og Electronic Sports League har allerede hatt testcuper.
– Med tanke på topplagene vil vi nok se enda hardere konkurranse enn vi hadde i Battlefield 2, sier Bang.
Han setter dog spørsmålstegn ved hvor lenge det vil vare om grunnlaget kun er pengeinnsprøytningen fra EA og DICE sin side.
Hva DICE lærte av Battlefield 3
Battlefield 3 hadde en relativt sett kort karriere innen esport. Interessen forsvant like fort som den kom, og flere lag avsluttet sin satsing før den kom skikkelig i gang. Manglende tilskuerfunksjon og null tilretteleggelse i spillklienten for konkurransespilling er hovedgrunnene til at Battlefield 3 ikke overlevde lenge i esport-verden. Har EA og DICE tatt noen grep for å hindre at Battlefield 4 lider samme skjebne?
– Hovedspørsmålet er nok om andre aktører enn ESL er villige til å støtte Battlefield 4 som et esportspill. Her kommer spesielt LAN-turneringer i fokus, da dette vil være ekstremt viktig for levetiden til konkurransespillet. Samtidig blir det også spennende å se om DICE og EA vil fortsette å støtte ESL finansielt selv etter det første året med EMS er ferdig, sier Bævre Ek og Næss.
De to drar også frem at DICE skifter fokuset bort fra den kjente og kjære Conquest-modusen med åtte spillere på hvert lag som vi har lært oss å elske i Battlefield. Den har blitt byttet ut til fordel for en ny modus med navnet Domination, som er en mye raskere modus med færre spillere og uten tilgang på kjøretøy eller commander. Dette sammensvarer med at Dreamhack allerede har annonsert at deres Battlefield 4-turnering skal holdes i 5 mot 5-format, Domination.
Bang mener det blir opp til online-aktørene å holde liv i Conquest-scenen.
– 8 mot 8 er tross alt det originale Battlefield-formatet, og veteraner i franchisen kommer nok til å holde fast ved det til siste pust.
Men selv om 8 mot 8 skulle få noe oppmerksomhet online er det ingen tvil om at 5 mot 5 kommer til å bli fokus for LAN-turneringer og de store cupene ifølge Bævre Ek og Næss.
– Men hva med de tekniske forskjellene?
– Det er i stor grad det samme spillet. Time to kill er blitt redusert, men de fleste kjøretøyene er også blitt truffet ganske hardt av «nerf-hammeren» i forhold til Battlefield 3. Jeg vil være litt forsiktig med å uttale meg hvordan dette påvirker kamper i konkurranser, men på generelt grunnlag kan jeg si at hvis du dør raskere vil du automatisk bli mer forsiktig, og ikke fullt så aggressiv. Her kan det virke som om utviklerne har prøvd å dra Battlefield 4 mer i retning Call of Duty og Counter-Strike, som sammenfaller med de nye spillmodusene, sier Bang.
Han er fortsatt usikker på egen satsing i det nye Battlefield-spillet. Men han er på ingen måte fremmed for tanken om et comeback.
– Jeg sitter egentlig på gjerdet når det kommer til det meste angående Battlefield 4 og esport. Tenker egentlig at vi bare får vente og se hvordan ting utspiller seg.
Brutte løfter og kritikk fra miljøet
Ingen av gutta nekter for at DICE har lovet mye i forhold til konkurransemiljøet i Battlefield, men at de sjeldent har levert på løftene.
– Implementasjon av tilskuermodus og store mengder premiepenger til ESL i form av EMS er et stort steg i riktig retning. Dersom DICE og EA fortsetter å støtte miljøet med premiepenger og slike endringer vil nok kritikken de har fått i forhold til Battlefield 3 ta slutt, sier Bævre Ek og Næss i fellesskap.
Bang er litt mer skeptisk til DICE.
– Det virker som om avgjørelser rundt balanse og features er blitt tatt med tanke på public-spillerne, mens det kompetetive miljøet i stor grad har følt seg ignorert, sier han.
EAs serverpolitikk
Hel til slutt stilte vi et åpent spørsmål vedrørende EA sin beslutning om å kutte samarbeidet med Battlefield-miljøer.
Mens Bævre Ek og Næss valgte å holde seg nøytrale i saken, kom Bang med følgende klare melding.
– Jeg ser virkelig ingen positive sider ved at EA har valgt å gå denne veien. Serverne er arenaer der spillere fra bestemte miljøer alltid vet at de kan møtes, uten at alle må ha hverandre i vennelistene sine. Spesielt tenker jeg at dette vil ramme små miljøer slik som for eksempel det norske Battlefield-miljøet.
– Det er vanskelig å si konkret hva slags følger dette får, men for å holde den røde tråden og trekke dette tilbake til esport kan jeg jo ikke si at det styrker det norske kompetetive miljøet på noen som helst måte.
Om Battlefield 4 vil bli en suksess også innen esport må vi nok vente med å se. Men det er ingen tvil om at potensialet ligger der, og det er allerede godt med liv i konkurransemiljøet. Så da er spørsmålet bare om EA og DICE forvalter det godt slik at det vedvarer.
Les også: Anmeldelse av Battlefield 4
Vi gjør oppmerksom på at Martin Bævre Ek jobber som frilanser for Gamer.no.