Å kunne modifisere spillet man kjøper er et viktig poeng for mange, og det gagner enda flere. Kreative spillere med sterke verktøy har gjort mye fantastisk gjennom tiden. Ta for eksempel Counter-Strike, som begynte som en Half-Life-modifikasjon og endte opp som et av tidenes mest populære skytespill.
Les også: Vi har prøvd Battlefield 3!
Battlefield-spillene har også hatt en rekke populære brukerlagde utvidelser. Desert Combat var en svært populær tolkning av moderne krigføring til Battlefield 1942, og Project Reality til Battlefield 2 har gjort suksess på å gjøre spillet mer realistisk. Det kan likevel se ut til at det ikke blir allverdens muligheter til å tukle med Battlefield 3.
For innviklet
Eurogamer videreformidler et intervju det tyske spillnettstedet Gamestar har foretatt med EAs visepresident Patrick Soderlund. Her kommer det frem at Battlefield 3 ikke får modifiseringsverktøy med det første, og at det er en god grunn til det.
– Vi kommer foreløpig ikke til å lage modifiseringsverktøy. Hvis du ser på Frostbite-motoren og hvor komplisert den er, så ser du at det kommer til å være veldig vanskelig for folk å forandre på spillet. Det er ganske kinkig på grunn av hvordan brettene er utformet, samt ødeleggelsen og slikt. Vi tror at det blir for vanskelig for folk å lage en modifikasjon til dette spillet, hevder han.
Ødeleggelsen henviser i dette tilfellet til Frostbite 2-motorens svært kraftige fysikkmotor, som lar spillerne ødelegge omtrent alt de ser. Både for artighets skyld og for å oppnå en taktisk fordel.
Det kan være fryktelig farlig å undervurdere brukerbasen sin på det viset, alle de fantastiske og gjennomarbeidede utvidelsene der ute beviser at det er svært mange kyndige spillutviklere på hobbybasis. Det gjenstår å se om EA skifter mening med tiden. Akkurat nå foreligger det i hvert fall ingen planer om å la oss leke oss med verktøyene bak det som sannsynligvis er at av årets mest etterlengtede spill.
Les også:– Battlefield 3 er for alle