Når det gjelder de ulike soldatpakkene, har det gamle klassesystemet fra Battlefield 2 blitt revidert. Det som før var delt inn i de sju klassene "Spec Ops", "Sniper", "Assault", "Support", "Medic", "Anti-Tank" og "Engineer" er nå redusert til fire i form av "Recon", "Assault", "Support" og "Engineer". Førstnevnte er en sammenslåing av "Spec Ops" og "Sniper", mens "Assault" er slått sammen med den gamle "Medic"-klassen. "Support" er støtte som den alltid har vært, mens "Engineer" har fått "Anti-Tank" innlemmet i seg.
Man skulle nesten tro at dette gjorde spillet mindre variert, men for å kompensere er det lagt til et flott og rollespillinspirert opplåsningstre. Jo mer du spiller på rangerte servere og stiger i gradene, vil du få låse opp nytt materiell til de forskjellige klassene. Du får sette opp hva du skal ha på/ha med deg og på denne måten gjøre hele opplevelsen mer individuell – spill som du selv vil.
Det eneste potensielle negative jeg finner med et slik opplåsningstre er at de som spiller mye raskt får større fordeler enn de som spiller lite, ettersom det nye materiellet kan tilføre ganske mye til ditt soldatarsenal. Jeg er i skrivende stund også usikker på hvordan dette påvirker et eventuelt klanmiljø, men jeg kan tenke meg at det er et potensielt hinder for at klanmiljøet kan utvikle seg i samme grad som det har gjort i Battlefield 2.
Morsomt å lære
I starten kan det hele virke kaotisk, men det var morsomt å måtte lære seg nye ting hele veien. Man skjønner raskt snikskytterrifla ikke tar ut "Walkeren", men det tar tid og tilpasning før man innser nytten og genialiteten i elektromagnetisk puls (EMP), eller hvordan du utnytter skjold og utplasserbare maskingevær på best mulig måte.
De spillbare områdene er godt detaljerte med alternative ruter, utnyttelse av dekning og så videre. Dette til tross, jeg finner områdene svært sterile og kalde, og selv om det kanskje er hensikten, synes jeg ikke at det gjør spillet noe spesielt bedre. Det savnes fremdeles mer dynamikk i spillmiljøene, og det er irriterende at det aller meste står uanfektet selv i de verste skuddvekslingene. Førstepersonsskytere har kanskje ikke forutsetningen for å kunne tilby så mye av dette per i dag med de store og varierte brettene, men det er fremdeles et ønske.
Implementeringen av et nytt reklamesystem i spillet har allerede vært fremme til debatt. Det har seg slik at Electronic Arts planlegger å selge reklameplass på de forskjellige brettene. Dette har jeg har ikke sett noe til foreløpig, så det er tydeligvis ikke aktivert enda. Jeg har ser hvor reklamene er ment å være plassert, men uten innhold er det vanskelig å si om det vil påvirke spillopplevelsen. Kanskje kan den tone ned det kalde fremtidspreget og gjøre brettene mer "realistisk", om jeg skal si det på den måten. Alternativt vil det føles presset på av markedskreftene, og gir brettene et glorete og useriøst tilsnitt som vil være svært uheldig.
Selv om grafikkmotoren "bare" er en forbedret versjon, betyr ikke dette at grafikken ikke er bedre. Områdene, soldatene og eksplosjonene er godt detaljerte og minimumskravene er ikke høyere enn de var på Battlefield 2. Lydsiden er tidvis helt genial, og jeg fjoller ikke når jeg sier at det hørtes ut som det var krig i hjemmet når jeg koblet et skikkelig lydanlegg til PC-en. Rikosjettene, det rævkjørende artilleriet og de tunge stegene til "Walkeren" sendte meg flere ganger i stilling under databordet.
Flott tvist i poengberegningen
Digital Illutions skal også ha stor ros for de små men akk så betydningsfulle endringene de har gjort i poengberegningssystemet. For det første har de justert poengene du får for hver nedlagte fiende til ett – det vil si at støtteklassene på denne måten kan klare å skrape seg gode poeng rett og slett ved å utfylle rollen sin. For det andre later det til at det er lagt til et system med hvilebonus som gjør at de som tar en pause eller ikke har tid å spille så ofte, får flere poeng når de først spiller. Dette systemet er noe diffust ettersom det ikke forteller deg når du spiller med hvilebonus og ikke, og forstyrrer sånn sett din egen poengregning opp til neste grad.
Inne i BFHQ får du fremdeles den siste informasjonen om hvordan du gjør det som soldat. Jeg savner likevel at de har tatt bort det lille grafiske tilsnittet som viste hvilket utstyr, kjøretøy og våpen du spilte "best" med. Dette er endret med bøttevis av statistikk, grafer og kan se ut som et innføringskurs i kvantitativ forskningsmetode.
Battlefield 2 har måttet gjennomgå mye for sine mange feil og mange oppdateringer. Jeg synes det er litt rusk også i Battlefield 2142, dette til tross for at det allerede har kommet en oppdatering. Jeg opplever blant annet at jeg ikke får den graden jeg skal ha, når jeg går inn på servere. Noe som igjen betyr at jeg ikke får de våpnene og det utstyret jeg har krav på. Dette er tidvis svært frustrerende, spesielt med de heftige lastetidene denne serien alltid har vært sjenert av.
Konklusjon
Battlefield er fremdeles Battlefield, og selv om mange misliker at det når har tatt steget inn i fremtiden, ligger det fremdeles mye spillbarhet i det. Hvis jeg skulle tatt på meg surtrynet, kunne jeg godt ha klaget på at det er for likt Battlefield 2. Jeg kunne også ha sagt at det er det dårligste Battlefield-spillet som noen gang har kommet ut, hvilket det er. På den andre siden ville dette blitt for dumt ettersom vi alle vet hvilken kvalitet som ligger i denne serien.
Battlefield 2142 når ikke opp til sine eldre brødre, likevel er det på ingen måte et dårlig spill. Det er utformingsmessig likt sin forgjenger – men bringer små nyheter i form av "Titan"-modusen, et velpolert opplåsningstre og en futuristisk og apokalyptisk setting. Barnslig som jeg er savner jeg mye av autentisiteten, men med et så pulserende og morsomt gameplay er det ingenting som tilsier at jeg ikke kommer til å kose meg med det en stund fremover. Still inn EMP-kanonen, så ses vi på slagmarken, soldat!