Pressevisningen sammenfalt med den tragiske skoleskytingen i den amerikanske delstaten Minnesota, så den planlagte skytingen med blant annet magnum og hagle ble avlyst. Dette møtte selvsagt stor forståelse, og vi var uansett på plass for å spille Battlefield 2: Modern Combat. Begge versjonenes flerspillerdel var tilgjengelig for testing, i tillegg til at vi fikk en liten kikk på enspillerdelen. Vi slo også av en prat med utviklerne, men på grunn av stort tidspress ble intervjuet noe nedkortet.
Nøkkelord: Intensitet
Vi fikk se en fire minutters sekvens fra enspillerdelen, og faktisk kan det se ut som EA og Digital Illusions har klart å gjøre Battlefield til et vellykket spill for den ensomme rytter. I de første Battlefield-spillene var følelsen av å spille med og mot "boter" alt for fremtredende. Resultatet ble et upersonlig og lite engasjerende enspillerspill. Utviklerne har selv innsett dette, og vil nå tilby en mye mer dynamisk og organisk "krigssimulator". Det lille vi fikk se støtter så absolutt denne påstanden.
Enspillerdelen består av oppdrag der du spiller på begge sider av konflikten. Krigssonen befinner seg i Kasakhstan, og de stridene makter er NATO (USA) og Kina. Det er med andre ord lite sannsynlig at våre spillelskende brødre i verdens mest folkerike land vil kunne nyte denne tittelen. Du vil oppleve forskjeller på begge sider, både når det gjelder taktikk, tigjengelig arsenal og ikke minst bruken av propaganda. Utover i spillet vil du får muligheten til å velge side på grunnlag av hvem du synes har "rett" i stridsspørsmålet. Dermed er det to ulike slutter, noe som lover godt i forhold til varigheten av spillet.
Det kan virke som flerspillerdelen er spillets fokus, særlig når vi tenker på at Battlefield 2: Modern Combat originalt var ment som en tittel med all oppmerksomhet rettet mot flerspiller. Vi testet en uferdig versjon både på PlayStation 2 og Xbox, og ble imponert. Intensiteten er enorm, alle som spilte satt helt ute på kanten av setet og banneordene satt løst hver gang noen falt i strid. Du blir lett engasjert, enten du spiller kun for moro skyld eller med taktiske målsetninger for øye. Spillet ligner mye på de tidligere spillene i serien, bortsett fra det faktum at her snakker vi om moderne krigføring. Alle kjøretøyer, fra stridsvogner til helikoptre, er tilgjengelige for spillernes glede. Ingenting slår følelsen av å fyre av raketter fra et angrepshelikopter ned mot intetanende fiender, ta mitt ord på det. Eneste minuset var grafikken, men her gjenstår det fortsatt noe arbeid i utviklingsprosessen.
Etter å ha testet spillet, for øvrig med et konstant smil om munnen, var tiden kommet for å grave litt dypere hos utviklerne. Vi tok en liten prat med Chris Gibbs fra Electronic Arts og Tom Farrer fra Digital Illusions.
Aller først, hvorfor utvikle Battlefield til konsoller?
- Totalt har Battlefield-spillene solgt 4,6 millioner kopier verden over, og dette er kun på PC. Vi synes det er en skam at Battlefield kun er tilgjengelig for folk med dyre PC-er, derfor vil vi presentere det på konsollmarkedet også. Nettspill er virkelig i siget, og blir mer og mer brukt av gamere generelt. Vi føler rett og slett at dette spillet vil engasjere den økende brukermassen som benytter seg av de aktuelle konsollers nettjenester.
- Appetitten for førstepersons skytespill på konsoller er stadig voksende og vi tror veksten bare vil fortsette. Vi føler at denne typen spill basert på andre verdenskrig har blitt utgitt "til døde", derfor er vårt bidrag på mange måter et friskt pust i sjangeren. Her er alt fra utstyr til miljøer helt moderne, og du vil garantert kjenne deg igjen fra virkelighetens TV-bilder.