Anmeldelse

Battlefield 2: Euro Force

EU blander seg inn i den pågående krigen. For oss som har vært på slagmarken en stund, betyr dette nytt materiell og nye områder.

Euro Force føyer seg inn i rekken som den andre av utvidelsene til Battlefield 2. Den er en såkalt "booster pack" og er mindre enn Special Forces som ble sluppet før jul. Til gjengjeld er den billigere og kun tilgjengelig via Electronic Arts' nedlastningssystem.

Utvidelsen skulle egentlig lanseres for noen uker siden, men ble trukket tilbake bare et par dager før den opprinnelige datoen. Dette skyldtes en rekke feil som EA og Digital Illutions ville rette opp gjennom den nye 1.21-patchen som ble sluppet forrige helg. Denne oppdateringen hadde de europeiske styrkene virkelig godt av, og er fra i dag klare til å løse skarpe oppdrag ved siden av amerikanerne.

Jeg vet at mange er kritiske til hvordan EA ter seg i forbindelse med Battlefield 2. Et spill med et såpass aktivt og omfattende miljø finner feil i ett sett, og jeg hører til stadighet folk som mener at ressursene burde være konsentrert rundt vedlikeholdet av det originale spillet, og ikke utvidelser. Jeg skal ikke ta diskusjonen omkring dette her, og det er en gang slik at private selskaper er ute etter å tjene mest mulig penger. Spørsmålet her blir om Euro Forces gir såpass mye til spillet at det er verdt å bruke en skarve hundrelapp på det.

Europeerne kommer
Essensen med Euro Force er at den europeiske unionen intervenerer i den pågående striden som med tiden inkluderer ganske mange land. Betydningen dette får for oss, er i bunn og grunn at vi får en ny styrke med nytt materiell å spille som. Det har kommet ett nytt våpen for hver klasse, noe som gjør det til totalt syv. Det er morsomt med nye våpen, til tross for at de ikke tar spillet noe særlig videre. Det har kommet mange ertepistoler, og det franske forsvarets Famas, belgiske P90, HK53 og britenes egen LA85 er alle automatgeværer som går på ammunisjon av Natostandarden 5.56mm eller 5.7mm. Snikskytteren har fått en splitter ny L96-rifle, ingeniøren en Benelli-hagle og støtte-klassen har fått et nytt maskingevær i HK21.

De nye børsene fungerer som våpen har gjort i en årrekke, og i et spill kan ikke forskjellen merkes på noe annet enn skuddtakt eller presisjon. Dette betyr at med mindre du har et gledelig forhold til skytevåpen som meg, kan du ikke regne med det virkelig store her.

Det er fire nye kjøretøy i pakken, og som den stridsvognsfetisjisten jeg er, kjennes frysninger nedover ryggen når jeg ser at Challenger 2 og Leopard 2 står klar til strid i garasjen. To herlige beist med et belteverk som skriker om å få bli voldtatt over slettene på Operation Smoke Screen. Kamphelikopteret Tiger og flyet Eurofighter Typhoon er de to andre nye enhetene, og selv om jeg som selvskreven stridsvognskommandør hater både helikoptre og fly av hele mitt hjerte, er det jo morsomt å se at andre også får noe nytt å leke seg med.

Som med våpnene, gjelder akkurat det samme for de nye enhetene. Det er i praksis det samme, men om du vil være sur og vrang av den grunn, så vær så god. Det eneste som irriterer meg er at Challenger 2 er konstruert slik at du ikke kan se frontpartiet av skroget når du kjører i spillet. Det er derfor utrolig irriterende å hele tiden måtte sitte å se på tårnindikatoren for å vite i hvilken retning du kjører.

Flotte brett
Det er tre nye brett hvorav alle har 32-innstillingen som størst mulige. Great Wall finner som du sikkert forstår sted ved den kinesiske mur, og er i mye større grad et nærkampbrett enn de andre. Det finnes et fåtall kjøretøy, og fokuset ligger på kamper mellom soldater til fots. Taraba Quarry og Operation Smoke Screen, som er de to andre nye kartene, har et mye større fokus på kamper mellom kjøretøy. Operation Smoke Screen er spesielt godt lagt opp til dette med store sletter og et stort antall stridsvogner.

De nye kartene gir en viss ny dimensjon inn i Battlefield 2s spillbarhet. Det blir som sagt åpent for større kamper mellom stridsvognseskadroner til fordel for soldater støttet av stridsvogner og pansrede personellkjøretøy som er gjennomgangstemaet på de fleste andre kart. De snakker om at Mozart og Beethoven var store komponister som lagde flotte musikkstykker som vil lage gjenklang i den evige fremtid. De snakker om store og flotte arkitektoniske byggverk som pryder kulturelle hovedsteder rundt over hele verden. Vis meg en stridsvognskommandør og et mannskap som klarer å komponere og koordinere et lærebok-korrekt angrep på Operation Smoke Screen, med fremmarsj vekselsvis echelon høyre og echelon venstre og tårn alltid i sektor. Det er virkelig den filosofiske definisjonen på skjønnhet, og er så praktfullt at det kan få en hard mann til å felle en tåre eller to.

Konklusjon
Hvis du ikke allerede er i besittelse av Battlefield 2, vil jeg ikke karakterisere Euro Force som et argument for å gå til innkjøp av det. De som allerede har spillet kan godt vurdere det, og det er vel til syvende og sist opp til enhvers egen lommebok å avgjøre om man virkelig vil bruke denne hundrelappen på noen nye våpen, kjøretøy og kart. Kontekstene blir vidt forskjellige. En som liker våpen, stridvogner og krig vil finne mye glede i dette, mens en som bare spiller Battlefield 2 for å skyte litt, mest sannsynlig kaster pengene sine ut av vinduet. For å på en best mulig måte kunne rettferdiggjøre spillets karakter med tanke på de to tilnærmingene, setter jeg en karakter med hodet og en med hjertet denne gangen.

Når EA og Digital Illutions frister meg med dette og de potensielle stridsvognskampene, er min kritiske sans svunnet hen som dugg for solen. Jeg lukker ører, øyne og går mer enn villig inn i den store bilen der EA lokker med sukkertøy. Vi sees på slagmarken!

Siste fra forsiden