Anmeldelse

Battle Realms

Battle Realms er et real-time strategi spill som foregår i en fantasiverden sterkt inspirert av eldre japansk kultur. Et friskt pust når det gjelder å gjøre noe ut av verdenen spillet foregår i. Meget god grafikk og detaljer gjenskaper et miljø man kunne finne i Asia i gamle dager, og gjør det enkelt å la seg oppsluke og leve seg inn i verdenen man spiller i.

Side 1
Side 2

Vanligvis foregår RTS spill i statiske og nesten livløse verdener, der du og fienden er de eneste beboere. Verdenen i Battle Realms føles langt fra livløs, med travle byer, yrende menneskeliv, skummende fosser, skoger fulle av ville dyr, bekker med vakende fisk og galopperende ville hester.

Du spiller rollen som Kenji, en kriger som vender hjem og finner sitt land splittet av krig mellom fire klaner. Helt fra begynnelsen av må du gjøre valg som vil sterkt påvirke hvordan ting utvikler seg i de neste 28 oppdragene, fordelt på to kampanjer. Du kan velge hvilken fiende du vil angripe, eller hvilken alliert du vil forråde. Du kan i den ene kampanjen være godheten selv, som vil beskytte sine undersåtter og forene klanene, og i den andre kampanjen en ond tyrann som vil kue sine undersåtter og legge de andre klanene under seg.

Ellers er Battle Realms som et vanlig RTS-spill. Du bygger forskjellige bygninger som bidrar med sitt. Vanlige bygninger som gårder, brønner, bosteder, "dojoer" for trening av dine krigere i forskjellige kamparter. Bøndene er grunnstenen for alle dine militær tropper. Ved å bygge bosteder får du bønder på løpende bånd. Når du trenger krigere trener du en bonde til å bli en vanlig fotsoldat, for så å spesialisere ham etterpå, der samurai er det høyeste nivået.

Hvor er strategien?
Battle Realms rake motsetning av et annet spill jeg nettopp har spilt, Empire Earth. Mens Empire Earth er veldig stort, med mange strategier og mange måter å spille på, er Battle Realms ganske lite. Nå lærer man ofte at det er ikke alltid størrelsen som gjelder, men Liquid Entertainment har fjernet så mange strategiske elementer at spillet føles mangelfullt. Siden strategi er det viktigste i et RTS spill, er det rart at Battle Realms krever så lite av det. Bare se på alle aspektene av spillet hvor Liquid Entertainment har fjernet muligheten for strategi:

1. Resursene. Det er bare to typer resurser i spillet, vann og ris, og begge er det ubegrenset tilgang på. Du trenger bare å kontrollere én rismark og et vannområdet, så er du klar for å spille. Du trenger ikke haste med å få kontroll på resursene, og du trenger ikke slåss for dem.

2. Kartet. Kartet starter ferdig utforsket, inkludert områdene med rismarker og vann. Så det er ikke noe problem å finne det beste stedet å base på, eller finne fiendens base da de må være nære rismarker.

3. Bøndene. Bøndene i Battle Realms gjør det bønder vanligvis gjør i spill, samler resurser og konstruerer bygninger, men ikke bare det. Først, bøndene produserers automatisk i et Bondehus, så du trenger ikke bestemme når du skal lage dem. Deretter bruker du dem til å lage militære tropper (et system som ligner litt på Starcrafts Zerg), så du vil aldri har for mange. Dette betyr at du aldri trenger å passe på hvor stor del av befolkningen som brukes til hva, hvis du plutselig finner ut at du har for mye resurser, er det bare å trene noen bønder til krigere. Hvis det da plutselig blir for lite bønder, kommer det raskt fler. Så igjen kreves det ikke mye hjernekapasitet.

4. Slagene. Når kampene starter har du nesten ingen kontroll på utfallet. Kampene kjøres fem ganger raskere enn de burde, så ting skjer for fort til at du kan kontrollere noe. De militære styrkene dine har også en tendens til å hoppe og danse mens de slåss, som er gøy å se på, men gjør det umulig å plukke ut de enkelte troppene og styre dem. Så vil de også så veldig, veldig gjerne slåss, så å få dem til å trekke seg tilbake er virkelig en stor jobb. Kampene ender da med at en vinner og en blir utslettet, strategi av noe slag hjelper ikke særlig i kamp.

Så hvor er strategien? Vel.. Du velger hvor du skal ha base, du velger hvor du skal plassere forsvarstårnene (som du bare får fire av), du bestemmer hvor mange bønder du skal bruke til militæret, og det var det. Ikke spesielt mye å skryte av. En annen ting er at maksimum befolkningstall er som oftest 40 eller mindre, hvilket gjør at fordelingen av bønder og militære styrker er ikke så vanskelig det heller.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden