Det originale King's Bounty var en blanding av et strategispill og rollespill, og regnes som forfaren til New World Computings populære Heroes of Might & Magic-serie. Nå har den russiske utgiveren 1C sikret seg rettighetene til King's Bounty-navnet, og fra nå av vil det kommende strategispillet Battle Lord hete King's Bounty: The Legend.
Nå er det heldigvis ikke slik at 1C bare har klistret King's Bounty-navnet på et helt urelatert spill for å få noen ekstra salg. Battle Lord har nemlig flere elementer som gjør at det minner kraftig om King's Bounty, og utviklerne i Katauri Interactive (en gruppe veteraner fra Space Ranger-utvikleren Elemental Games) skal være store tilhengere av New World Computings originale spill.
King's Bounty: The Legend beskrives som et eventyrspill med rollespillelementer og taktisk, turbasert kamp. Spillet foregår i en klassisk fantasy-verden med fryktløse riddere, onde trollmenn, vise konger og vakre prinsesser. Du styrer en helt og må utforske spillverdenen, utføre oppdrag og lede hærer i kamp.
Gameplayet er delt i to hovedseksjoner; eventyrmodus og kampmodus. I eventyrmodus kontrollerer du figuren din i sanntid, og i denne delen av spillet får du utforske verden, kjempe mot monstre, finne skatter og utføre oppdrag for ulike folk. I kampmodus leder du hærer i kamp, på land, i huler og slott, og til sjøs. Du deltar ikke selv i kampene, men kan hjelpe troppene dine ved hjelp av magi.
I starten av spillet får du velge mellom tre ulike klasser - "warrior", "paladin" og "mage". Hver av disse har unike karakteristikker og egenskaper. Katauri forteller at vi får en enorm spillverden med massevis av slagmarker og viktige områder. Som i Space Rangers-spillene er ikke verden statisk - fiendene flytter seg hele tiden rundt i verden for å oppnå målene sine og skape problemer for spilleren.
King's Bounty: The Legend skal etter planen bli ferdigutviklet i løpet av årets fjerde kvartal. Mer informasjon finner du hos 1C.