Baldur's Gate 3 ble lansert torsdag ettermiddag, og pågangen skapte et merkbart trykk på Steams systemer.
Den ferdige versjonen kunne ikke forhåndslastes, slik Steam ofte gjør med nye utgivelser. Dermed måtte alle som ville spille det på utgivelsesdagen hive seg på fra klokka 17:00, og håpe at serverne overlevde.
LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK: Årevis sidan eit spel har vore så oppslukande »
Dette gjorde at Steam-brukere opplevde både treghet og nedetid, noe som har blitt en sjeldenhet for selskapet i de siste årene.
I grafen nedenfor ser du hvordan nedlastningsbåndbredden skøt i været akkurat da Baldur's Gate 3 ble lansert. Hoppet opp til 146,3 Tbps markerer en ny rekord for båndbreddebruken. Frem til nå har rekorden vært på 23,5 Tbps, i sammenheng med at Cyberpunk 2077 åpnet opp for forhåndsnedlastning i 2020.
Det store trykket hadde antageligvis å gjøre med tekniske begrensninger knyttet til hvordan Steam håndterer spill som går fra «Early Access» til den fullverdige versjonen.
Ofte kan spillet lastes ned på forhånd, og ligge klart – men ikke spillbart – helt til det låses opp fra sentralt hold. Det fungerer ikke for spill i «Early Access», hvor en uferdig versjon alltid er tilgjengelig. Steam er ikke lagt opp for at to separate versjoner av samme spill skal kunne finnes, samtidig – men bare la en være spillbar.
Dermed måtte hele full-versjonen lastes ned etter den formelle utgivelsen var klar.
Det ble nok ikke lettere av at «Early Access»-versjonen kunne skape konflikter i filene, og spillerne ble anbefalt å slette den, og lagringsfilene, før de installerte fullversjonen.
LES OGSÅ: Baldur's Gate 3-utvikleren ber spillere om å slette hele spillet før lansering »
Larian Studios ser nok dette som en fjær i hatten uansett. Toppsjef Swen Vincke sendte ut en melding på X (tidligere Twitter) hvor han viste til problemet, og kommenterte bare «Sorry».