Baldur's Gate 3

Baldur's Gate 3 skal snart vises frem

Gameplay-video fra det etterlengtede rollespillet er rett rundt hjørnet.

I en YouTube-video forteller Larian Studios at deres kommende rollespill Baldur's Gate 3 skal vises frem neste uke. Demonstrasjonen skal skje i en direktesending under PAX East-konferansen, som avholdes torsdag den 27. februar.

Det er i skrivende stund uvisst akkurat hvor videoen av spillet blir tilgjengelig, men det er nok lurt å holde øye med Larians YouTube-kanal og spillets hjemmeside.

Baldur's Gate 3 ble først kunngjort i juni i fjor sammen med en filmatisk trailer som ikke viste oss noe fra selve spillet, men på PAX-konferansen loves vi altså en ekte gameplay-video.

Store ambisjoner

Skjermbilde fra traileren til Baldur's Gate 3.
Larian Studios

– Vi er på en reise for å lage det beste rollespillet vi noensinne har laget, og det har krevd at vi har måttet finne opp alle våre verktøy, teknologier og prosesser på nytt, men ikke minst også utvidet teamet vårt, sier Larian-grunnlegger og Baldur's Gate 3-regissør Swen Vincke i den ferske kunngjøringsvideoen.

Ifølge studioet har teamet som jobber med spillet nå kommet opp i hele 350 personer, og målet er å skape et «ekte nestegenerasjonsrollespill».

Stort mer enn dette har studioet ennå ikke delt, men fra før vet vi at spillet skal bruke nåværende Dungeons & Dragons-mekanikker og at det angivelig foregår 100 år etter det opprinnelige spillet.

Baldur's Gate blir altså det tredje spillet i den anerkjente rollespillserien skapt av BioWare, som ga ut de første titlene i henholdsvis 1998 og 2000. Begge spillene ble eksepsjonelt godt mottatt og regnes blant de store klassikerne i sjangeren.

Larian Studios har på sin side allerede skaffet seg et svært godt omdømme i rollespillsjangeren med sin kritikerroste Divinity: Original Sin-serie.

Larian jobber med et nytt Divinity-spill: Fallen Heros er imidlertid lagt på is på grunn av Baldur's Gate 3 »

Ledige stillinger
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (16)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
GrinderX9
5 år siden

Kan bli så next gen de bare vill for meg, så lenge det ser ut og føles som et ekte Baldurs gate...

Randalf the Black
5 år siden
1 hour ago, GrinderX9 said:

Kan bli så next gen de bare vill for meg, så lenge det ser ut og føles som et ekte Baldurs gate...

Der har du årsaken til at sånne spille ofte kræsjer og brenner..

Kult-klassikere har en fanbase som er ekstremt vanskelig å gjøre fornøyde. De har ofte spilt spillet i sin barndom eller ungdom og det er ofte ett nærmest utopisk nostalgi-bilde de har av spillet i sine minner.
Så når det går mange år og de endelig lager et nytt spill i samme serien går det ofte veldig galt fordi det er nærmest umulig å gjøre den originale fanbasen fornøyd, nettopp fordi det går ikke ann å innfri forventningene deres. Følelsen av det nye spillet vil nesten aldri være lik, da personen som spiller det er ikke den samme lenger.


Er sikkert et navn på det psykologiske fenomenet uten at jeg er smart nok til å vite om det.

The Avatar
5 år siden

Det store spenningsmomentet er om dette spelet blir eit ekte rollespel, eller om det blir enda eit av dei meir linære "rollespela" der karaktertilpassingane i all hovudsak berre er visuelle, og der ein får liten reell valgfriheit som spelar.
Som til dømes Skyrim, det er eit bra spel men det er eit dårleg rollespel. Om du velger sverd, bue eller magi som våpen hadde liten praktisk betydning. Valga ein stod over fekk ingen større spelmessige konsekvensar.

I dag burde det være mulig å gi spelaren enda større friheit og påvirkningskraft for korleis historia og verdenen utviklar seg.

BizzyX78
5 år siden

-----

+Randalf the Black

-----

- Jeg må helt ærlig si meg enig med "GrinderX9" der altså...

Det er en ting med forbedringer, så lenge det i hvert fall føles ut som "Baldur's Gate".

Forandrer dem for mye på oppskriften så er det ikke "Baldur's Gate" lengre.

-----

Ironisk nok så følte jeg det motsatt i forbindelse med "Doom"-spillene.

I ungdomen som du nevner så koste jeg meg gløgg ihjel med "Doom Nr.1." og "Doom Nr.2.".

Så kom "Doom Nr.3." som til dags dato er min favoritt i serien, dog endingen var et nokså stort antiklimaks.

I 2016 kom "Doom" i form av en reboot der dem gikk tilbake til den orginale oppskriften.

Noe som etter min smak ikke fallt i smak.

Og nå er det snart duket for "Doom Eternal" som svært tilsynelatende vil bygge på samme oppskrift.

Ett skritt frem, to tilbake...

-----

Med Diablo var/er det motsatt igjen...

Da det i "Diablo Nr.3." ikke lengre føltes ut som "Diablo" som hadde en langt mer skummel, mørk og ikke minst ganske så dyster atmosfære i de to første spillene til særs "Diablo Nr.1.".

-----

Som du ser så kan det gå begge veier.

Da all forandring ikke nødvendigvis er bra, men også at ikke all forandring er så veldig negativt heller.

Så lenge samme gamle sjela ligger til grunn i spillet.

-----

Side note...

Noen ganger så skal det ikke mye til for å ødelegge Feel'en.

Som f.eks...

"The Secret of Monkey Island"

...vs...

"The Secret of Monkey Island-Special Edition"

Da det er en ting å pynte på ting kosmetisk, som det visuelle.

Men at det ble en Talkie var en deal-breaker for meg.

-----

Misforstå meg rett...

Jeg har ingenting imot Talkies.

Jeg digger "Indiana Jones and the Fate of Atlantis" som ble lansert som Talkie i utgangspunktet.

Men hadde dem lansert "Indiana Jones and the Last Crusade" som Talkie så hadde jeg fått helt fnatt altså.

-----

barezell
5 år siden

Har stor tro på Larian, men for min del skulle jeg gjerne heller sett et nytt Divinity fremfor Baldurs.

Spent på å se hva de har jobbet med og hvordan spillet spiller. Jeg har ikke noe veldig forhold til Baldurs gate så sjansen er kanskje større for at jeg blir fornøyd enn en die hard baldurs gate fan :p

Siste fra forsiden