Med et spillbibliotek bestående av rundt 2000 spill til Playstation 2, anså de fleste det som helt logisk at siste tilskudd i Playstation-familien, Playstation 3, kunne spille PS2-spill. Noe som forsåvidt var tilfellet... en stund.
Brikken som muliggjorde spilling av PS2-spill, kjent som Emotion Engine, ble konstruert for å fungere som PS2-ens prosessor. Men ifølge Sony var brikken svært dyr å konstruere og ble derfor sløyfet i senere utgaver av konsollen. Noe som forøvrig gjorde at de første utgavene av konsollen steg kraftig i bruktverdi, ettersom de da ble de eneste med muligheten for å spille Playstation 2-spill.
Dette er utvilsomt noe som har plaget Sony, siden muligheten for å spille sine gamle spill på en og samme konsoll er et godt salgsargument. Nå kan det virke som Sony endelig har løst problemet, ihvertfall om vi skal spekulere litt.
Sony søkte nylig patent på programvareemulering av Emotion Engine via Cell, prosessoren i Playstation 3.
I utgangspunktet eksisterer det to måter å emulere programvare. Enten via "oversetting" hvor programkoden til det aktuelle programmet (i dette tilfellet et PS2-spill) oversettes, slik at verten (Playstation 3) forstår programmet. Alternativt kan man dekode og rekompilere det aktuelle programmet til samme språk som verten bruker.
For bruke et eksempel kan man enkelt forklare det slik: Ved oversetting har du konstant en tolk med deg som oversetter alt som sies, mens dekoding og rekompilering kan beskrives som å ha en ordbok for hånden slik at du selv kan slå opp ord du er usikker på.
Sistnevnte er måten Emotion Engine fungerer, altså som en slags ordbok for Playstation 3.
Det finnes egentlig ingen gode grunner til at Sony ikke ønsker å inkludere Emotion Engine-emulering i Playstation 3, verken nye eller gamle utgaver. Vi tør håpe på at funksjonen vil bli inkludert som en fremtidig firmware-oppgradering, muligens ved lanseringen av sagnomsuste Playstation Slim?
(Kilde: Siliconera.com)