Da betaen for førstepersonsskytespillet Battlefield: Bad Company ble åpnet i forrige måned reagerte flere spillere på at enkelte våpen i fullversjonen kun ville bli gjort tilgjengelig hvis de betalte ekstra.
Ifølge nettstedet Multiplayer hadde utgiver EA og utvikler Digital Illusions tenkt å reservere fem våpen eksklusivt for spillere som kjøpte spesialutgaven av Bad Company (Gold Edition). Ikke uventet ble dette svært dårlig mottatt av mange spillere.
EA og Digital Illusions har tatt til seg den negative reaksjonen og bestemt seg for å inkludere våpnene i begge utgavene av spillet. Under et intervju med IGN slo Bad Company-produsent Karl-Magnus Trødsson fast at våpnene nå er universelt tilgjengelige:
– Alle våpen er tilgjengelig for alle, men vi vil gi litt eksklusivitet til de som kjøper Gold Edition. De vil få de fem Gold Edition-våpnene med en gang de begynner å spille. De som ikke kjøper Gold Edition kan få de fem ekstra våpnene ved å nå den høyeste ranken i spillet.
Trødsson avviser også eventuelle fremtidige mikrotransaksjoner for innhold i Bad Company:
– Nei, hele ideen om mikrotransaksjon i spillet var noe vi tenkte på tidlig i utviklingen, når alle vurderte nye måter å tjene penger på. Vi har ikke tenkt å gjøre det nå.
I tillegg til de fem Gold Edition-våpnene er det fem ekstra våpen som bare kan låses opp ved å delta i markedsføringskampanjer. Det er fortsatt ikke annonsert hva disse skal dreie seg om, men de skal ikke koste deltakerne noe, og heller ikke føre med seg noen form for kjøpeplikt. Å delta skal ikke kreve mer en å skrive seg opp på en nyhetsliste eller lignende.
Battlefield: Bad Company kommer på Xbox 360 og PlayStation 3 til sommeren.