LOS ANGELES (Gamer.no): Når den kraftige dragen Deathwing slipper kreftene sine løs, får det ringvirkninger over hele Azeroth. Onyxias far er sint på alt og alle, og nå er det tid for hevn. Dette er i (svært) korte trekk utgangspunktet for Cataclysm, den kommende utvidelsen til World of Warcraft. Vi besøkte Blizzard for en eksklusiv titt og likte det vi fikk se og prøve.
Fysisk og politisk kaos
Foruten to nye raser, grotter og utfordringer har laugsystemet og mulighetene for spiller-mot-spiller-kamper blitt betydelig forbedret. Dessuten kan Azeroth nå utforskes fra luften med ditt eget ridedyr. I den anledning er store deler av Stormwind pusset opp. Slottet har for eksempel blitt langt mer detaljert, og et nytt sentrum har dukket opp. Dvergenes distrikt blir velsignet med eget vertshus, auksjonshus og bank. Dessuten har Stormwind blitt større, siden tidligere utilgjengelige områder i bakkant av byen blir tatt i bruk. Alt er imidlertid ikke rosenrødt i Alliansens hovedstad. Hele parkområdet ble ødelagt når Deathwing viste krefter. Et angrep som samtidig oversvømmer deler av lavlandet i Wetlands.
Orgrimmar opplever minst like store forandringer. Deathwing har kanskje ikke satt et like direkte preg på byen, men Thrall er borte og Garrosh har tatt over makten. Han har pusset opp Orgrimmar, slik at byen nå virker mer som en festning. Dessuten er flygepunktet flyttet på innsiden av bymurene. Også Orgrimmar får ekstra auksjonshus, vertshus og bank, slik at spillerne kan velge hvor de vil henge mellom slagene. Goblinene har fått sitt eget, skitne område og Walley of Wisdom har blitt Tauren-territorium. Byen får også en utgang til Azshara.
Spor etter Deathwing er å finne over hele Azeroth, men noen steder mer enn andre. Thousand Needles er blant de som har fått unngjelde hardest. En oversvømmelse har ført til at det tidligere tørre og karrige landskapet nå er preget av vann. En rekke småøyer stikker som søyler opp av vannet. Gnomer og gobliner bruker imidlertid situasjonen til å gå i tottene på hverandre, selv om de har måttet flytte ut på en sinnrik flåte. Her legger de hjernene i bløt for å få arrangert et stort båtløp. Da trenger de selvfølgelig spillernes hjelp.
Det maksimale erfaringsnivået stiger fra 80 til 85, men det kommer ikke noe nytt nivå med talenter. Det kommer imidlertid et nytt yrke; arkeologi. Dette blir et sekundært yrke, slik som fisking, og altså noe alle kan pusle med. Målet er å sette sammen diverse gjenstander av fragmenter du avdekker rundt omkring. Kartet ditt vil til enhver tid vise hvilke områder du har tilgode å finne fragmentene i, slik at det aldri er noen tvil om hvor du bør lete. Dette er ikke ventet å bli en aktivitet for alle, men snarere en ekstra gulrot for den som liker å utforske.
Oppusset runesystem
En ny mekanisme rundt runene er også blant nyhetene. Tidligere ble disse brukt opp når de ble knyttet til figuren din, slik at du måtte skaffe nye hver gang. Det vil ikke lenger være tilfelle. Antallet runer øker, men du kan bruke dem så mange ganger du vil. Dermed skal det bli enklere å bytte dem etter situasjonen, snarere enn å plukke ut de som ser best ut og holde seg til dem. Dette høres kanskje ut som dårlig nytt for de som lever av å produsere runer, men på den annen side vil de trolig kunne tjene penger på en konsumerbar gjenstand som blir nødvendig for å få byttet tilordnede runer. Dessuten er det lagt til en ny gruppe runer, mellomstore. Dette for ytterligere å øke fleksibiliteten. Denne oppussingen av runesystemet kommer etter alt å dømme istedet for «Path of the Titans» (tidliger annonserte spesialiseringsmulighet).
Hvilket laug man har vært medlem av har alltid hatt stor betydning i World of Warcraft. Det er ikke rent lite stolthet og identitet med i bildet. I Cataclysm oppfordres man i enda større grad til å fokusere på lauget sitt. Det innføres nemlig erfaringsnivå for laug. Ved å gjøre oppdrag, drepe sjefsfiender eller vinne rangerte spiller-mot-spiller-kamper med lauget, tjenes erfaringspoeng. Blizzard planla lenge å innføre et talenttre for laugene, men denne ideen har blitt droppet. Istedet vil det låses opp en liten bonus for hvert nye erfaringsnivå. Det skal ikke dreie seg om ting som gjør den enkelte spiller kraftigere, men snarere små og praktiske fortrinn. Eksempler på slike kan være raskere ridedyr, reduserte reparasjonskostnader, teleportering for et helt raid eller raskere opptjening av erfaringspoeng.