Det hele begynte i Hellas i år 776 f.kr. Med kun greskfødte menn på startlisten gikk startskuddet for de første olympiske leker. Det første OL i moderne tid (1892) foregikk også i Hellas, denne gangen i Athen. Det er med andre ord en gjev tradisjon som igjen skal holdes i "fødelandet". Dette blir nok likevel til en viss grad overskygget av arrangørenes enorme tidsnød når det gjelder å ferdigstille alle stadionene til åpningsdagen. Dermed er det godt å vite at samtlige stadioner er klar til bruk i det offisielle spillet til lekene, Athens 2004. Dette inkluderer til og med Panathinaiko Stadium, som først ble brukt under lekene i 1892. Spillet inneholder totalt 25 forskjellige øvelser og utviklerne lover at det er noe for enhver smak. Klarer spillet å gjenspeile den olympiske ånd som utviklerne så fint har lovet, eller ender det hele i vanære?
Skryteliste
Athens 2004 bruker fordelene av å være lekenes offisielle spill for alt det er verdt. Samtlige stadioner eksisterer i virkeligheten og alle øvelsene man deltar i er med i de kommende sommerlekene. Her finner du alt fra svømming og sprintløp, til buskyting og leirdueskyting. Enkelte av disse idrettsgrenene inneholder også ulike øvelser. Dette innebærer for eksempel både hundremeter, tohundremeter, firehundremeter og åttehundremeter i grenen løping. Man velger selv om man vil spille enkeltøvelser eller om man vil konkurrere om sammenlagtseier i flere ulike øvelser. Man kan konkurrere i egenoppsatte konkurranser så vel som forhåndsoppsatte. Dette gjør at man kan skreddersy konkurranser på grunnlag av egne ferdigheter om ønskelig. De forhåndsoppsatte konkurransene er i større grad basert på øvelser som går under noenlunde samme kategori, som for eksempel friidrett. Føler du deg moden for oppgaven er det selvsagt også mulighet for å konkurrere om sammenlagtseier i samtlige øvelser. Dette krever dog særdeles god allsidighet for å vinne.
I tillegg til de tosifrede antall øvelser inneholder Athens 2004 mer enn 800 karakterer fra 64 ulike land. Tittelen kommer også med en rekke forskjellige modus å velge mellom. Alt fra trening til en flerspillerdel som innebærer bruk av dansematter for opptil ti spillere. En ordinær flerspillerdel er også med, hvor maksimalt fire spillere kan konkurrere i den olympiske ånd. Det skal likevel nevnes at selv om over 25 ulike øvelser høres ut som en hel del, er dette strengt tatt det minste man kan forvente seg. Noen vil nok også finne valget av øvelser merksnodig. For mens relativt "små" idretter som sprangridning er med, er tilstedeværelsen av ultrapopulære idretter som sykling, fotball og basketball totalt fraværende. De fleste vil nok stille seg spørrende til hvorfor utviklerne utelater såpass "store" idretter. Underholdningsverdien for enkelte av de implementerte øvelsene synker nemlig dramatisk fort.
Virtuell eller virkelig utholdenhet?
Kontrollene i Athens 2004 er til tross for stor variasjon mellom enkelte øvelser enkle å lære seg. Man kan enten få de forklart gjennom tekst og bilde i treningsmoduset eller gjennom å lese instrukser i pausemenyen før øvelsen starter. De fleste øvelsene innebærer en eller annen bruk av kryss og runding og til dels R1 og L1. Selv om forskjellene i utførelsen av enkeltøvelser spriker enormt, er det en tyngende stor del av øvelsene som innebærer febrilsk trykking på kryss og runding. Hundremeter, lengde og stavsprang er bare noen få eksempler på dette. Fordelen med denne løsningen er at nybegynnere fort stiller på lik linje med viderekomne og at læringskurven blir meget bratt. Det som ikke er så positivt er at spillet blir mer monotont i lengden, da mange øvelser er skremmende like i utførelsen. Metoden tærer også ekstremt hardt på fingermusklene i lengden, og spillet blir dermed vanskelig for mange å spille i lange perioder av gangen.
En del av grunnen til at Athens 2004 fort blir et kjedelig spill, er den ubalanserte vanskelighetsgraden. For mens man i beregningsøvelser som høydehopp og turn omtrent kan vinne med en hånd på ryggen, blir det for mye av det "gode" i enkelte andre øvelser. De lengste sprintløpene og svømmingen er bare et par eksempler på grener som er nærmest umulig å seire i. Det stilles krav til bortimot overmenneskelige fingerferdigheter når man skal trykke med en slik frekvens i en periode over fem sekunder - og motstanderne dine viser ingen nåde. En mellomting av disse to variantene ville uten tvil vært å foretrekke. Et annet aspekt jeg savner er muligheten til å trene utøverens ferdigheter. Karakterene man spiller med blir veldig generelt plukket ut etter hvilket land han kommer fra og hvilken øvelse det er snakk om. Det er ingen mulighet for å sette sitt eget preg på spilleren, noe spillet fra forrige sommer-OL hadde (Sydney 2000).