Assassin's Creed Unity har en god del tekniske problemer

Både PC-spillere og konsollspillere rapporterer om dårlig ytelse og «bugs».

Bang, bang.
Ubisoft

Den siste dagen har vært preget av nettopptøyer mot Assassin's Creed Unity på mange måter. Spillere og anmeldelser har delt sine opplevelser i det brede, og det kan virke som om mange snubler over tekniske blemmer her og der.

Ikke minst er det en del av de vante – men fryktinngytende – grafiske problemene som dukker opp i større PC-omgivelser, slik som at ansikt mangler, flytende øyeepler og andre objekter som ikke lastes inn.

Nvidia slår AMD

Vel og merke er det også spillere som rapporterer om tilnærmet knirkefri spilling. Vår forumbruker Avean skriver i anmeldelsestråden at han klarer å få til 81 bilder i sekundet med en oppløsning på 1080p, med et GeForce GTX980-kort, en Intel Core i7-4770k og 16 GB minne. Med 1440p klarer han å nå 50 bilder i sekundet. Han har også lagt ut noen skjermbilder som viser hvordan spillet ser ut for ham.

Bloggen RockPaperShotgun sliter mye mer med grafikkortet sitt. Med en Intel Core i7 980x, et AMD Radeon 290x og 8 GB minne klarer de å komme over 30 bilder i sekundet i både 1440p og 1080p med instillingene skrudd på «High» og «Very high». I mellomsekvensene sliter bildefrekvensen mye, og går ned under 20 til tider.

Som alltid med PC-spill er det vanskelig å konkludere med noe som helst på grunn av vidt forskjellige oppsett. Flere har, ifølge Polygon, dog pekt på at det kan virke som om spillet ikke er optimalisert godt, at det ikke drar full nytte av ytelsesressursene spillerne sitter på. Etter vitnesbyrdene å dømme er dette nok et spill der Nvidia-brukere kommer bedre ut av det enn de med AMD-kort.

Konsoll sliter også

Både PlayStation 4-utgaven og Xbox One-utgaven sliter også med å holde bilderaten oppe, melder Eurogamer-styrte Digital Foundry. Ifølge en sammenligningsvideo sliter spillet med å holdet 30 bilder i sekundet, og svipper ofte nærmere 20 – noen ganger til og med under 20.Mange har påpekt dette som forstyrrende i sine anmeldelser det siste døgnet.

Sammenligning mellom PlayStation 4 og Xbox One. (Video: Digital Foundry)

Interessant nok er det for en gangs skyld Xbox One-utgaven som trekker det lengste strået av de to, i motsetning til så å si alle andre flerkonsollutgivelser det siste året.

Observasjonene er særlig interessante i lys av uttalelsene fra produsent Vincent Pontbriand forrige måned, da han hevdet at konsollutgavene bege var låst til en oppløsning på 900p for å unngå all den slags debatt om hva som er best. Han hevdet samtidig at det var prosessorkraften som stagget spillet, og ikke grafikkortene.

Vår anmelder synes spillet er helt strålende, men melder kort om smårusk.
– Assassin's Creed Unity er det beste spillet i serien siden Assassin's Creed II »

Les også
Anmeldelse: Assassin's Creed Unity

Siste fra forsiden