LOS ANGELES (Gamer.no): Det kommer en tid hvor en spillserie har fått så mange utgivelser at man risikerer at spillerne mister interessen. Dette gjelder spesielt dersom det har kommet mange spill på kort tid. Da forsøker man gjerne å endre på oppskriften, enten for å lokke tilbake gamle fans, eller for å tiltrekke seg nye spillere. Det er dette Assassin’s Creed IV: Black Flag prøver på, og det kan faktisk se ut til å fungere.
I denne utgaven av snikmordersagaen spiller du som Edward Kenway, faren til Haytham Kenway, og bestefaren til Connor fra Assassin’s Creed III. Selve historien ønsker ikke Ubisoft å plapre om enda, men spillet er satt til Karibien, og vi fikk se at handlingen vil finne sted både på land og i vann.
Grand Theft Boat
Spillets kart består av en rekke øyer og masse hav mellom dem. Edward er kaptein på egen skute og står fritt til å reise rundt og utforske de store områdene. Utviklerne legger opp til en åpen verden, og du kan plukke opp ulike oppdrag fra duebur som er plassert rundt forbi på de vest-indiske øyene. Ett oppdrag vi fikk se gikk ut på at Edward skulle myrde en skipskaptein. Han forsøkte å drepe ham på land, men ble oppdaget, og da flyktet kapteinen til sjøs.
Edward slengte seg om bord i skipet sitt, og vi fikk se en båtjakt som etter hvert endte med at skipene befant seg side om side. Nå kunne vi velge om vi ville forsøke å senke skipet, eller å skade det nok til at vi kunne borde det. Ved å velge kanonkuler som er beregnet for å ta ut seilene klarte vi å stoppe fluktforsøket, og nå kunne vi legge til for å storme om bord.
Når dette skjer kan Edward kommandere sitt eget mannskap til å storme fienden. De rører ikke kapteinen, han er vår. Vi kan selv kaste oss inn i kampene, eller vi kan klatre opp i masta og forsøke å ta ut målet vårt ovenfra. Edward er utstyrt med både sverd og pistoler, så man har ulike valgmuligheter for hvordan man ønsker å snikmyrde noen. Mens kampen mellom de to mannskapene pågår får du se statistikk på hvor mange gjenlevende sjøulker du og motstanderen har.
Med en gang kapteinen er død, stopper også kampen, og det bekjempede mannskapet overgir seg. Du kan nå velge å enten rekruttere dem til ditt eget skip, sende dem til «Kenway’s fleet» som vil være et selvstendig spill på andre plattformer, eller samle deler fra det kaprede skipet til å reparere ditt eget. Ved å kapre skip vil du også kunne samle sammen ressurser, uten at det ble spesifisert nøyaktig hva disse skal brukes til. Jeg vil tro at å oppgradere skuta vil være en naturlig bruk av ressursene. Tilleggsspillet Kenway's Fleet vet vi foreløpig lite om, men det har blitt hintet til at man her kan drive handel på tvers av kontinentene.
Mye å gjøre
Det er flere ting å ta seg til enn bare å knerte kapteiner. Verdenen du beveger deg i fremstår som levende, og på et tidspunkt kom vi over et pågående sjøslag mellom et spansk og et engelsk skip. Her ville vi hatt muligheten til å kaste oss inn i slaget, og forsøke å utnytte det faktum at de allerede hadde skadet hverandre.
Gjennom demonstrasjonen dukket det stadig opp nye ting på minikartet vårt som vi kunne undersøke. På et tidspunkt kom vi over et skip som hadde strandet, og ved nærmere undersøkelser oppdaget vi der et skattekart. Kartet ga hint til hvor en spennende skatt skulle befinne seg, men det gav oss ingen markør på minikartet. I stedet fikk vi se en tegning av noen omgivelser, og navnet på en øy. Dermed måtte vi oppsøke denne øya for å få tilfredsstilt vår nysgjerrighet.
Spillet kobler deg også opp mot vennene dine som også spiller Assassin’s Creed, og når noen på din venneliste har oppdaget en hval i spillet, vil det dukke opp en notifikasjon som forteller hvor denne hvalen befinner seg. Nå kan du seile ut på hvaljakt, og selv om jeg ikke fikk se hvordan dette utfoldet seg lovet utvikleren at hvaler byr på sjeldne og verdifulle ressurser.
Mer sniking?
Da jeg spilte det første spillet i Assassin’s Creed-serien ble jeg skuffet over fraværet av snikeelementer. Selv om Ubisoft har uttalt at spillet skal forbli et action-eventyr kan det se ut som om de nå i hvert fall gir oss flere muligheter til å forsøke å unngå kamp.
Utvikleren demonstrerte hvordan man kan bruke distraksjoner for å lure bort fiender, og viste også at det ofte finnes flere stier til målet slik at man kan komme frem uoppdaget. Du kan også gjemme deg bake hjørner og plystre for å lokke til deg fiender for så å lydløst ta rotta på dem. I ett av oppdragene ble to menn holdt som gisler av spanske soldater. Her var det essensielt at vi ikke ble oppdaget før vi kunne befri gislene, ellers ville de bli skutt. Gislene vi reddet kunne for øvrig rekrutteres som mannskap til skipet vårt.
Spillet ser ut til å ha flere ulike fraksjoner, men det er uvisst hvilken betydning disse vil ha for Edward. Vi møtte på både spanske og engelske styrker, som er markert med henholdsvis gule og røde uniformer. Alle er fiendtlig innstilt til vår sverdsvingene helt, så det virker ikke som om man kan alliere seg med noen som i Sid Meier’s Pirates!. Dersom de utnytter maktkampen mellom de ulike nasjonene i Karibien kan historien i spillet få en ekstra dimensjon.
Underholdning over realisme
En ting Ubisoft har skjønt er at realistiske sjøslag som varer i flere timer er skikkelig kjedelig. Derfor har de satt ordentlig fart på hele sjøfartselementet. Å hoppe i skuta og rase avgårde minner mer om en biljakt fra Hollywood, enn den møysommelige prosessen dette ville vært i virkeligheten.
Her virker det som om utviklerne har tatt et veldig riktig valg. Denne spillserien er inspirert av historiske hendelser og epoker, men er på ingen måte en simulasjon. Derfor er det bra at de setter underholdning over realisme på dette området. Sjøslagene er kjappe, og ser svært underholdende ut. Det blir spennende å se om systemet med å ha eget mannskap, og ei egen skute å oppgradere er dypt nok til å være tilfredsstillende.
Jo mer vi får se av Assassin’s Creed IV, jo mer håper jeg at de rendyrker piratopplevelsen. Jeg føler meg etter hvert litt mettet på den opplevelsen som de tidligere spillene i serien har levert. Piratkonseptet med muligheten for å reise fritt rundt å plyndre er det er mye underholdning å hente i. I Risen 2: Dark Waters fikk vi en liten forsmak, men dersom Ubisoft klarer å rendyrke dette mer vil i hvert fall jeg stå først i køen for å kjøpe det. Så blir jo spørsmålet hvor mye de tør å tøyse med oppskriften sin da.
Konklusjon
Det er fortsatt mange spørsmål knyttet til Assassin’s Creed IV: Black Flag. Forrige spill fikk en del kritikk, og serien har nådd et metningspunkt for min del. Vi trenger en ny, frisk opplevelse for å fortsatt bli underholdt av de hvitkledde seriemorderne, og kanskje kan Black Flag levere akkurat dette.
Hovedspørsmålet nå er hvordan forholdet mellom en action-orientert hovedhistorie og fri utforsking egentlig blir. Det virker mer interessant å plyndre de syv hav mens man er på flukt fra loven, enn å oppdage en eller annen obskur relikvie som avslører hvordan universet henger sammen.
Nå som serien har gått sin gang og Ubisoft har andre, store spill i horisonten, er det mye som tyder på at det franske selskapet tør å gjøre vesentlige endringer. Det har serien har veldig godt av. Black Flag ser ut til å bli bedre enn mange fryktet.
Les også: Glovarme jern i ilden hos Ubisoft
Les også: De største overraskelsene fra E3 2013