Anmeldelse

Assassin's Creed: Brotherhood

Er det like gøy å snikrestaurere Roma på PC?

Snikmorderserien til Ubisoft går sin seiersgang. Først fikk vi oppleve korstogtidens Midtøsten gjennom øynene på Altaïr. Deretter viste Ezio oss renessansens Italia. Hva skulle bli det neste? Det får vi ikke svar på enda, for det var et par ting sistnevnte glemte å vise oss. Assassin’s Creed: Brotherhood tar oss med til Roma rundt år 1500. Egentlig foregår handlingen i 2012, og det er Desmond Miles som er spillets hovedkarakter. Gennom en snedig maskin kan han gjenleve Ezios handlinger fordi han er av samme blodslinje. Ubisoft har ingen problemer med å la oss glemme Desmond gjennom det meste av spillet. Det er egentlig like greit.

Ingen er trygge i romas gater.

Når du er i Roma, gjør som romerne

Gjennom Animus-prosjektet tar Desmond kontroll over Ezio, og denne gangen er han ordentlig sinna. Borgia-slekta har gått til frontalangrep på hjembyen hans, og han flykter til Roma. Her har hans erkefiender tatt over makta, og det som en gang var juvelen i verdens mektigste imperium er nå bare en skygge av gammel storhet. Også snikmorderordenen er i ruiner. Ezio bestemmer seg for at dersom noe skal bli gjort, så må han gjøre det selv. Han ønsker å gjenreise æren til snikmorderne, og gjennom å kaste ut Borgia-familien skal Roma få seg en real oppussing.

Som Mikael beskrev i anmeldelsen da spillet kom ut til konsoll har mye endret seg siden Assassin’s Creed II. Som overhode av en orden har du mulighet til å rekruttere inn potensielle snikmordere og trene dem opp til å bli dine dyktige assistenter. Spillet inneholder også mengder av oppdrag og sideoppdrag. Fraksjoner skal hjelpes og bydelene skal restaureres. PC-utgaven kommer også med alt tilgjengelig nedlastbart innhold på disken, i tilfelle du finner ut at du har for lite å gjøre i Roma.

Feiende flott grafikk

Grafisk sett er det ikke spesielt overraskende at spillet ser litt flottere ut på PC. Kraftigere maskinvare gjør at man kan bli enda mer imponert over hvordan Ubisoft har gjenskapt renessansens Roma. Grafikken er ikke den mest imponerende jeg har sett i et spill, men den er skritt opp fra konsollutgaven, og jeg kan ikke finne noe å utsette på spillets estetiske presentasjon.

Se opp!

Når jeg gjennom flere år har kontrollert mine snikmordere med en Xbox 360-kontroller, blir overgangen til tastatur og mus litt snodig. Det tar litt tid å komme inn i systemet, men utviklerne har forsøkt å holde antall knapper til det minimale. Spillet styres i utgangspunktet med musebevegelser og det klassiske «WASD»-oppsettet, og alle handlinger utføres ved å kombinere museklikk med «E»-, «Shift»- og mellomromstasten. Til å begynne med savnet jeg konsollkontrolleren, men det tok ikke så lang tid å venne seg til det nye styresettet.

Musa er mer nøyaktig generelt, noe som gjør at det etter litt trening er lettere å styre Ezio slik du vil. På Xbox 360 skjer det litt for ofte at jeg ufrivillig styrer Ezio i feil retning. Dette blir det mindre av på PC. Denne forbedrede presisjonen gjør seg også gjeldende i kamper, da jeg opplever det som enklere å utføre kombinasjonsangrep og sende våpnene mine i retning de vaktene jeg faktisk ønsker å treffe. Dette medfører også mindre irritasjon i flerspillerdelen, men denne fordelen er jo lik for alle.

Kortere lastetider

En annen åpenbar fordel er at lastetidene er kraftig redusert. Du slipper de lange avbruddene som lett bryter illusjonen når du spiller. Flerspillerdelen går også overraskende kjapt. Du logger deg inn, velger hva slags type spill du vil spille, hvilken karakter du vil ha og vips: du er i gang. Hele prosessen tar gjerne under 20 sekunder.

Flerspiller er overraskende moro.

Assassin’s Creed: Brotherhood kan også by på nye opplevelser for de som har mer avansert spillutstyr enn meg. Spillet skal støtte både 3D og flerskjermsteknologi. Nå kjenner jeg virkelig ingen som har utstyr til å utnytte dette, men for de få som faktisk har muligheten vil jeg tro at dette kan gjøre opplevelsen enda mer intens.

Konklusjon

Ezios eventyr blant snikmordere og vendettahissige naboer i gamle Roma har ikke blitt noe mindre appellerende siden november i fjor. Spillet leverer fortsatt en knallbra renessansesandkasse og oppfordrer deg på det sterkeste til å leke av hjertens lyst. Du kan legge ned et vanvittig antall timer dersom du ønsker å utforske alt som utforskes kan.

Det er få ting som skiller Assassin’s Creed: Brotherhood på PC og konsoll. Spillet er nå optimalisert mot den kraftigere hardwaren som PC-gamere besitter, noe som gjør spillet til en enda mer imponerende reise i fordums Italia. Spilleren får merkbart bedre presisjon gjennom å kunne bruke mus, og alt nedlastbart innhold ligger allerede og venter på deg på plata. I tillegg er lastetidene redusert og flerspillerdelen fungerer smertefritt, noe som ikke alltid er en selvfølge på PC.

Du trodde det holdt med et eple om dagen?

Spillet byr på et hav av muligheter både gjennom flerspiller og enspiller. Men som tidligere er det fortsatt lite som er mer tilfredsstillende enn bare å friløpe rundt i de flotte omgivelsene, hoppe fra hustak til hustak og denge livskiten ut av noen irriterende vakter i ny og ne. Assassin’s Creed: Brotherhood er det første spillet i serien som virkelig mestrer sandkasseformatet, og selv om man nok kan hevde at noen oppdrag er litt repetitive så er variasjonen så stor at du kan kose deg glugg ihjel. Det er ingen grunn til å finne frem tursekken til påske, for med dette spillet har du nok underholdning til å bli sittende foran PC-skjermen gjennom hele ferien.

Ledige stillinger
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (20)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
igxx
14 år siden

lurer nesten på hvorfor ikke spillet fikk 10/10:/ spillet er jo helt genialt bra! og denne gangen mener jeg at ac fortjente 10/10 ;)

Godsaker
14 år siden

Ikke noe fan av Assassin's Creed spillene. Mest pga kontrollene på pc men også alt det fly rundt og finn flagg greiene. Bare prøvd det første da.

 

Et nytt Thief spill satt i samme setting derimot kunne vært godsaker.

Sidious_InnleggNO
14 år siden

Fin oppsummering av PC-versjonen av spillet, men det er noen småting jeg lurer på.

 

1. Hvordan er det å kontrollere Eizo nå? I Assassin's Creed II tok det en stund før man lærte seg

kontrollmekanismen pga. helt merkelige symbol som ble brukt for å illustrere hva man skulle

trykke for å gjøre det ene eller det andre. I stedet for å vise hvilken knapp på tastaturet man

skulle trykke, som jo er normal praksis, dukket det i stedet opp instrukser om hvilket symbol

man skulle bruke/aktivere for å gjøre diverse bevegelser. For å finne ut hvilken knapp nevnte

symbol tilsvarte på tastaturet, måtte man trykke esc, og sjekke kontrolloppsettet i menyen.

Veldig slitsomt! Jeg lurer med andre ord på om det har blitt bedre nå, og mer brukervennlig?

 

2. Må man fortsatt logge seg på Ubisofts server (?) for å kunne spille single player?

Majjan
14 år siden

Fin oppsummering av PC-versjonen av spillet, men det er noen småting jeg lurer på.

 

1. Hvordan er det å kontrollere Eizo nå? I Assassin's Creed II tok det en stund før man lærte seg

kontrollmekanismen pga. helt merkelige symbol som ble brukt for å illustrere hva man skulle

trykke for å gjøre det ene eller det andre. I stedet for å vise hvilken knapp på tastaturet man

skulle trykke, som jo er normal praksis, dukket det i stedet opp instrukser om hvilket symbol

man skulle bruke/aktivere for å gjøre diverse bevegelser. For å finne ut hvilken knapp nevnte

symbol tilsvarte på tastaturet, måtte man trykke esc, og sjekke kontrolloppsettet i menyen.

Veldig slitsomt! Jeg lurer med andre ord på om det har blitt bedre nå, og mer brukervennlig?

 

2. Må man fortsatt logge seg på Ubisofts server (?) for å kunne spille single player?

 

1. I HUD'en står det veldig godt forklart hvilke knapper som gjør hva. De bruker museknappene i veldig stor grad, og selv om det tar litt tid å lære seg systemet utenatt så opplevde jeg aldri at jeg måtte sjekke kontrolloppsettet.

 

2. Opplevde aldri at ubisoftserveren var utilgjengelig, selv om uPlay var nede ganske ofte. Har dermed ikke fått testet hvorvidt dette er nødvendig. Kanskje noen andre på forumet vet det?

SynT
14 år siden

Fin oppsummering av PC-versjonen av spillet, men det er noen småting jeg lurer på.

 

1. Hvordan er det å kontrollere Eizo nå? I Assassin's Creed II tok det en stund før man lærte seg

kontrollmekanismen pga. helt merkelige symbol som ble brukt for å illustrere hva man skulle

trykke for å gjøre det ene eller det andre. I stedet for å vise hvilken knapp på tastaturet man

skulle trykke, som jo er normal praksis, dukket det i stedet opp instrukser om hvilket symbol

man skulle bruke/aktivere for å gjøre diverse bevegelser. For å finne ut hvilken knapp nevnte

symbol tilsvarte på tastaturet, måtte man trykke esc, og sjekke kontrolloppsettet i menyen.

Veldig slitsomt! Jeg lurer med andre ord på om det har blitt bedre nå, og mer brukervennlig?

 

2. Må man fortsatt logge seg på Ubisofts server (?) for å kunne spille single player?

 

1. I HUD'en står det veldig godt forklart hvilke knapper som gjør hva. De bruker museknappene i veldig stor grad, og selv om det tar litt tid å lære seg systemet utenatt så opplevde jeg aldri at jeg måtte sjekke kontrolloppsettet.

 

2. Opplevde aldri at ubisoftserveren var utilgjengelig, selv om uPlay var nede ganske ofte. Har dermed ikke fått testet hvorvidt dette er nødvendig. Kanskje noen andre på forumet vet det?

 

Du trenger ikkje lenger være innlogget eller online for å spille spillet. Ubisoft har myknet på DRMen som nå kun krever at du er online første gang du starter/aktiverer spillet. Det er det eg har lest hvertfall har ikkje testet det sjøl enda, da eg ikkje har skaffet spillet.

Siste fra forsiden