Den innflytelsesrike spilldesigneren Patrice Désilets har fått sparken fra Ubisoft Montreal, ifølge Desilets selv. Det er nettstedet Polygon som har utvekslet ord med fransk-kanadieren, etter at Ubisoft selv hevdet at bruddet mellom partene var udramatisk.
– I motsetning til uttalelser dere har hørt tidligere, ble jeg avskjediget av Ubisoft. Jeg ble personlig gjort oppmerksom på avskjedigelsen, fikk et brev i hånda og ble ført ut av bygningen av to sikkerhetsvakter uten å kunne si adjø til teamet eller plukke opp mine personlige eiendeler, forteller Désilets til nettstedet.
– Dette var ikke mitt valg.
Ble ikke enige
I sin uttalelse hevder Ubisoft at de og Desilets ikke har greid å bli enige om planene for han og studioet videre, og at han selv valgte å forlate studioet.
Patrice Desilets har hatt en merkelig runddans med Ubisoft. Hans første prosjekt for utgiveren var Hype: The Time Quest i 1999, men han er nok mest kjent som hjernen bak de tre første Assassin’s Creed-spillene. Like før Assassin’s Creed: Brotherhood var ute av døren var han ferdig i selskapet.
I 2011 var han tilbake på banen igjen, med et nytt Montreal-team under utgiver THQ. Når de så gikk duken tidligere i år ble Désilets og teamet ironisk nok kjøpt opp av Ubisoft – og nå er han ute av bildet, nok en gang.
– Ubisoft har handlet uten skjellig grunn, og jeg planlegger å slåss med nebb og klør for mine rettigheter, for mitt team og for mitt spill, sier den forsmådde spilldesigneren.
Akkurat hva det er Désilets og teamet har jobbet med vet vi ikke enda. Spillet har vært skjult bak lukkede dører, og stort sett alt vi vet om det er at det har blitt kalt 1666.
Les også: Mer om salget av THQ Les også: Infinity Ward-topper ble også sparket for et par år siden