Operation Flashpoint er nå fem år gammelt, men på tross av alderen er det fortsatt et av de beste spillene i sin sjanger. På flere områder er det faktisk fremdeles helt suverent. Mens andre taktiske skytespill stort sett foregår i lukkede områder, finner handlingen i Operation Flashpoint sted i store utendørsområder hvor du kan bevege deg akkurat der du vil. Kamphandlingene har dessuten et snev av realisme over seg som få andre spill klarer å fange - her får du inntrykk av å være en liten brikke i et stort krigsmaskineri, og når det braker løs, er du fullstendig avhengig av medsoldatene dine for å overleve.
Med tanke på Operation Flashpoints vedvarende popularitet, er det ikke rart at mange gleder seg til Armed Assault. Dette spillet både føles og ser ut som klassikeren fra 2001, og på de områdene som Operation Flashpoint utmerket seg, ser også Armed Assault til å stille sterkt. Armed Assault har aldri vært ment som noe Operation Flashpoint 2. I stedet er det en slags videreutvikling av originalen, som utnytter seg av mer moderne teknologi, samtidig som det skal holde tilhengerne opptatt frem til det etterlengtede "Game 2" er ferdigutviklet. Operation Flashpoint-navnet eies av Codemasters, og Bohemia Interactive har derfor ikke lov til å bruke det på verken Armed Assault eller "Game 2".
Begrenset pressedemo
I følge Bohemia Interactive representerer pressedemoen vi har fått omtrent 75% ferdigutviklet kode. Det vil si at det fortsatt er en del ting som må (og vil) rettes opp i før spillet er klart for salg, og det er derfor vanskelig å danne seg et fullstendig bilde av hvordan det endelige spillet kommer til å arte seg. Dessuten var demoen begrenset i sitt omfang; vi fikk ett kampanjeoppdrag og tre flerspilleroppdrag med datastyrte fiender. Kartredigeringsverktøyet, som utvilsomt blir en svært viktig brikke i Armed Assaults potensielle suksess, fikk vi dessverre ikke testet.
Handlingen i Armed Assault foregår på ei stor øy delt i to omtrent like store landområder. Den nordlige delen kontrolleres av et kommunistisk, totalitært styre, mens den sørlige delen er et demokratisk monarki. Kommunistene i nord vil imidlertid ha makt over hele øya, og går til angrep på sine naboer i sør. Du spiller en amerikansk soldat stasjonert på øya, og må delta i forsvaret mot den røde fare. Geografisk sett består øya av 400 kvadratkilometer med villmark, byer og landsbyer. Byene er mye større enn i Operation Flashpoint, og det er i tillegg fler av dem.
Landskapet er variert - på en enkelt helikoptertur fløy jeg over store ørkenområder, middelhavsaktige landskap fulle av vingårder, store barskoger av den typen vi gjerne finner på østlandet og høye fjell og dype daler som minner om heiene i det norske innlandet. Ved en anledning landet jeg helikoptret midt ute i ødemarken, og fikk oppleve et idyllisk villmarksområde hvor naturen strakk seg så langt jeg kunne se i alle retninger (og i Armed Assault kan du se rimelig langt). Selv om landskapsgrafikken ikke er superlekker (sammenlignet med for eksempel Oblivion), har den et autentisk preg over seg som gjør at områdene føles virkelige.
Det å plukke med seg en UAZ og bare kjøre ut på oppdagelsesferd gir den samme herlige og frie følelsen jeg husker fra diverse sightseeingturer rundt Everon og Malden i Operation Flashpoint. Denne øya kommer utvilsomt til å gi oss massevis av muligheter for moro med kartredigeringsverktøyet, noe jeg gleder meg stort til å få leke med. Å lage egne oppdrag var noe av det jeg elsket mest med originalen, og det innebygde redigeringsverktøyet var dessuten en perfekt partner til spillets kooperative flerspillermodus (som selvsagt også finner veien til Armed Assault).
Stort flerspillerpotensiale
Om du likte å spille Operation Flashpoint med andre, er sjansene ekstra gode for at Armed Assault blir verd pengene dine når det kommer på markedet. Jeg har riktignok kun testet med "botter" (det er nesten ingen andre journalister som spiller, og jeg fikk ikke lov til å installere det på flere maskiner), men de tre flerspillermulighetene virker svært solide, og dekket hver sin spillmodus.
Det første var et kooperativt angrep på en godt befestet by, hvor to grupper med soldater kan samarbeide om å ta knekken på fienden. Selv om fienden ikke er skremmende intelligent (forhåpentligvis blir de litt smartere til fullversjonen kommer), understreket dette oppdraget hvor vanskelig Armed Assault er for nybegynnere. Her bør du oppføre deg som en ekte soldat, og holde hodet nede og kroppen i skjul, for hvis fienden får øye på deg tar det ikke lang tid før du er gjennomhullet av kuler - og det skal ikke mange kulene til før du er død. Skal du overleve må du ha sansene med deg, og alltid tenke litt fremover. Det positive er at du aldri føler spillet er direkte urettferdig. Når du dør forstår du stort sett hvorfor det skjedde, og kan prøve å unngå at det samme skjer igjen.
Ellers inneholdt den uferdige koden en variant av "Capture the Flag", samt "Flagfight" - en slags "deathmatch" hvor du kan score ekstra poeng ved å hente et flagg og bringe det tilbake til basen din. Den mest interessante flerspillermodusen i Armed Assault fikk vi imidlertid ikke teste. Dette er "Capture the Island", hvor to lag kjemper mot hverandre om å få kontroll over hele den enorme øya. Disse kampene kan ha 100 spillere, og kan visstnok ta flere dager å fullføre. Heldigvis slipper du å sitte foran datamaskinen i femti timer i strekk - en av nyhetene i Armed Assault er at du når som helst kan hoppe inn og ut av flerspillerkamper.
Større frihet i enspillerkampanjen
Flerspillerdelen representerer kanskje den viktigste grunnen til at folk gleder seg til Armed Assault, men vi får selvsagt en svært omfattende enspillerkampanje også. En nyhet denne gangen er at spilleren kan velge mellom flere forskjellige oppdrag, noe som vil kunne påvirke måten krigen utarter seg på. Kampanjen vil hele tiden ha et hovedoppdrag du kan ta for å bevege ting fremover, samtidig som vi også kan velge mellom et knippe sideoppdrag.
En annen nyhet er at i stedet for å være låst til en enkelt person kan vi veksle mellom flere forskjellige soldater underveis i kampanjeoppdragene. I demooppdraget begynte jeg som infanterisoldat, men etter at vi hadde rensket en liten klynge med hus for fiender og vi skulle gå til angrep på en større by, kunne jeg velge om jeg ville fortsette i denne rollen, ta kontroll over en snikskytter på et fjell i nærheten eller styre kanonen i en stridsvogn som deltok i angrepet. Disse tre mulighetene gav meg vidt forskjellige opplevelser av de samme kamphandlingene, noe som burde lede til gode gjenspillingsmuligheter.
Kjøretøyene føles omtrent slik som i Operation Flashpoint. Det vil si at det virker rimelig autentisk å kjøre lastebil eller fly helikopter, selv om vi ikke får noen avansert simulasjon. Helikoptre er for eksempel enkle å kontrollere, og det burde ikke ta spesielt lang tid å sette seg inn i styringen av de forskjellige kjøretøyene. Som tidligere har kjøretøyene forskjellige "stasjoner" – en stridsvogn må for eksempel ha både fører og skytter (men om du er sjefen kan du gi enkle ordre til føreren om du selv håndterer kanonen). Dette gir økt realisme, samtidig som det oppfordrer til samarbeid.
Trær, små bygninger (som vanntårn) og andre ting kan ødelegges av eksplosjoner eller uvettig kjøring med stridsvogner. Det er faktisk ganske imponerende hvor store ødeleggelser miljøene kan påføres under heftige slag med stridsvogner og granater. Dessverre ser det ikke ut til at store bygninger kan ødelegges eller skades. Miljøene ser forøvrig ut til å være nokså statiske - utenom skriptede bevegelser skjer det svært lite, og vi får for eksempel ikke ting som dynamisk dyreliv i skogene (slik vi opplevde i Oblivion). Utenfor kampsonen har det en tendens til å være spøkelsesaktig stille.
Så langt sitter jeg generelt med positive inntrykk fra Armed Assault, og en rimelig trygg følelse av at den ferdige versjonen blir verd å få med seg, både for tilhengere av Operation Flashpoint og de som liker realistiske krigsspill generelt. Skal jeg trekke frem en ting jeg ikke er spesielt imponert over, må det være at det generelt later til å være veldig få muligheter for at snikskyttere kan gå inn i bygningene rundt om på kartet. De aller fleste har bare malt dører og vinduer på fasadene. I forhold til Operation Flashpoint ser det ut til at antallet bygninger det faktisk er mulig å gå inn i har sunket. Det er selvsagt mulig dette endres innen lanseringen.
Den kunstige intelligensen er som nevnt ikke helt skarp enda, og dette gjelder både "botter" i flerspiller og fiender og medsoldater i enspiller. Generelt gjør både venner og fiende en helt grei jobb, og som nevnt er de svært flinke til å skyte, men datastyrte kjøretøy har en tendens til å sette seg fast samtidig som soldater ikke er spesielt gode til å søke dekning eller reagere på en fornuftig og menneskelig måte når de er i farlige situasjoner. Det er ikke veldig ødeleggende for gameplayet, men jeg håper absolutt Bohemia forbedrer KI-rutinene innen spillet lanseres.
Konklusjon
Sniktittversjonen bærer preg av at spillet er uferdig, men den er likevel solid nok til at Armed Assault virker som et lovende spill. Med sin høye realisme og omfattende kontrollsystem er ikke dette et spill som prøver å fri til de store massene. Om du har tid til å sette deg inn i spillet leverer det imidlertid noe som fortsatt er veldig unikt i spillsammenheng, nemlig en reell følelse av å delta i en ekte krig. Så lenge Bohemia klarer å fikse de mange småproblemene sniktittversjonen hadde, virker det trolig at Armed Assault kommer til å ta over for Operation Flashpoint som den definitive krigssimulatoren på markedet.
Foreløpig er lanseringsdatoen for Armed Assaumt satt til 3. kvartal 2006