Vi har lagt 12 svært begivenhetsrike måneder bak oss, og det er nok en gang på tide å ta et tilbakeblikk på hvilke saker som preget nyhetsbildet i spillenes verden. I denne artikkelen tar vi for oss årets seks første måneder, og vi begynner, som vanlig, med januar.
Januar
I starten av 2009 var det krisestemning i spillindustrien, på tross av at det nå var klart at spillsalget overgikk filmsalget. Microsoft startet det triste kalaset, med å si opp hele teamet bak Flight Sim-serien og legge ned Ensemble Studios (rett etter at Halo Wars var ferdigutviklet). De lovet imidlertid å fortsette Flight Sim-serien, som har holdt det gående siden tidlig på åttitallet, men siden har det vært helt stille på den fronten. Og dette var ikke alt. Selv om Xbox 360 hadde rekordgode salgstallrisikerte tusenvis å miste jobbene hos den amerikanske giganten.
Så var det tradisjonsrike Midways tur; langvarige økonomiske problemer hadde satt sine spor, og selskapet var på konkursens rand. Eidos hadde også dårlig nytt. Tomb Raider: Underworld hadde hatt skuffende salgstall, og finanskrisen fikk skylden. Selskapet måtte si opp ansatte, og søkte også etter noen som kunne kjøpe hele sulamitten. Electronic Arts måtte også kutte; de la ned Pandemic Australia, og delte ut oppsigelser hos MMO-utvikler EA Mythic. I tillegg måtte de utsette det som sannsynligvis skulle bli en av årets viktigste utgivelser, nemlig The Sims 3.
Alt var imidlertid ikke helsvart. Det ble for eksempel klart at vampyruniverset World of Darkness får MMO-spill fra Eve Online-skaperne, og alltid like populære Uwe Boll (kjent for en bråte elendige filmatiseringer av spill) fikk "heder og ære" for sin mangeårige innsats innen filmmediet. Og den tidvis rabiate dyrevernorganisasjonen PETA var svært fornøyd med Fable 2, og den masete hunden du får med deg i det spillet. Samtidig slo japanske Tecmo og Koei seg sammen til ett selskap, som fikk det fantasifulle navnet Tecmo Koei.
For oss i Gamer.no var årets første måned spesiell. Vi så oss nødt til å forlate Tek-nettverket, vårt internetthjem gjennom mange år. Bruddet resulterte i at vi gikk av eteren i slutten av måneden, og måtte stable sammen en helt ny nettside på få dager.
Februar
I februar kunne vi ønske velkommen til nye Gamer.no. Den nettsiden våre lesere fikk presentert 3. februar var svært ulik den nettsiden du leser på nå, men det viktigste var at både vi og brukerne våre hadde fått et nytt hjem.
Resten av spillverdenen fortsatte å la seg prege av finanskrisen. EA måtte sparke hele 1100 ansatte, og deres konkurrent THQ måtte også gjennomføre tunge kutt. For Midway Games gikk det som det måtte, med konkurs. Selskapet fikk imidlertid operere litt til. Også norske Funcom måtte kunngjøre store tap, takket være det skuffende Age of Conan. For oss spillere var det ikke alltid lett å se hva disse tapene og kuttene førte til, men vi merket i alle fall at utviklingen av lovende spill som Faith and a 45 og Aliens-rollespillet fra Obsidian ble stoppet.
Industrien fikk heldigvis også noen gode nyheter. Tyske Crytek kjøpte den kriserammede britiske utvikleren Free Radical Design, og reddet dermed mange jobber. Og japanske Square Enix la inn et bud på Eidos, som tilsynelatende ikke kunne klare seg alene. Utenom dette var februar en måned for spillkunngjøringer. God of War 3, Alice, Dead Rising 2, Dante's Inferno, Red Dead Redemption og Mount & Blade: Warband ble alle kunngjort, og vi fikk også konkret informasjon om Deus Ex 3 og informasjon om Electronic Arts' endringer av Need for Speed-serien. TrackMania-utvikler Nadeo kunngjorde to prosjekter, nemlig skytespillet ShootMania og rollespillet QuestMania. Men disse spillene ser de nesten ut til å ha glemt, for dette var både første og siste gang de ble nevnt i 2009.
Krangling fikk vi også. Codemasters ble angrepet av Operation Flashpoint-utvikler Bohemia Interactive, som ikke likte hvordan den britiske utgiveren markedsførte Operation Flashpoint 2. Og gigantiske Activision Blizzard hevdet de fortsatt hadde utgivelsesrettighetene til Tim Schafers rockeepos Brütal Legend. De hadde kanskje ingen interesse av å gi ut spillet selv, men Electronic Arts skulle i alle fall ikke få gi det ut. Namco Bandai og D3 Publisher kranglet imidlertid ikke; i stedet slo de seg sammen.
På maskinvarefronten gikk det rykter om en ny PSP-modell, samtidig som Nintendo DSi fikk europeisk lanseringsdato.
Mars
Nedgangstidene fortsatte. THQ gjennomførte sine annonserte kutt, strategiekspertene Big Huge Games havnet i trøbbel og Take Two tapte store pengesummer til tross for at Grand Theft Auto IV hadde solgt svært godt. Det var imidlertid ikke nedgangen som preget nyhetsbildet, men kunngjøringen av OnLive. Denne tjenesten skal kunne streame spill direkte fra en kraftig maskinpark til spillernes maskiner via internett, og hvis gründerne bak OnLive får det som de vil betyr det at både dagens konsoller og spilldedikerte PC-er kan bli en saga blott. Konsollfabrikant Sony har også fattet interesse for konseptet, og ryktes å jobbe med et lignende system ved navn PS Cloud.
Crytek brukte imidlertid måneden til å slå et slag for dagens maskinvare, ved å avdekke en ny og konsollkompatibel versjon av deres avanserte CryEngine. Og i Sør-Amerika skulle konsollene bli billigere for alle, takket være en ny konsoll ved navn Zeebo.
Dette var også måneden der Eidos sa "ja takk" til Square Enix' bud, og dermed var en av Storbritannias få gjenværende spillutgivere historie - men arbeidsplassene og spillseriene ble i alle fall reddet. Den andre store spillutgiveren fra øynasjonen, Codemasters, brukte måneden på å kritisere Wii-utviklere og deres mangel på kvalitetskontroll. Fra den andre siden av Atlanteren kom nyheten om at Electronic Arts og Activision ville satse mer på musikkspill. Bombe.
Vi fikk også noen spillkunngjøringer. Både racingspillet Split/Second og Max Payne 3 ble offisielt avdekket denne måneden, og det samme ble Mass Effect 2. Og norske Funcom gav oss etterlengtet informasjon om The Secret World (men hemmelighetskremmeriet fortsatte, og sniktitten ble først publisert i april).