LOS ANGELES (Gamer.no): Da actionhelten John McClane måtte stanse et terrorangrep i Die Hard 2 spurte han seg selv «How can the same s**t happen to the same guy twice?» Jeg skal ikke se bort fra at Frank West stiller seg selv det samme spørsmålet når han nå vender tilbake for sitt tredje Dead Rising-spill.
Jubelen sto i taket da han dukket opp under Microsofts pressekonferanse på E3, da det tydeligvis fortsatt er plass til enda et spill i denne serien. Nummer fire gir oss mer overdreven zombieslakt enn før. Nye våpen, nye kjøretøy, nytt persongalleri, men samme gamle Frank West.
Mal juletida rød
I Dead Rising 4 vender fotojournalisten Frank West tilbake til Willamette, Colorado, stedet som startet det hele i det første Dead Rising. Denne gangen skal han derimot få utforske mer enn bare et kjøpesenter. Hele byen er klar til å utforskes med én gang man begynner, men mellom Frank og målet venter det selvfølgelig tusenvis av zombier. De vandrende døde har gjort årets travleste handleperiode til et regelrett slakteri.
Capcom Vancouver har gjort noen smarte endringer for å forbedre spillflyten. I stedet for å bytte mellom ett og ett våpen har du denne gangen alltid et skytevåpen, et nærkampvåpen og et kastevåpen lett tilgjengelig ved et knappetrykk. Slik kan du mye enklere sette opp kombinasjonsangrep og meie ned så mange zombier som mulig.
Vi som får prøvd spillet på E3 får kun ett kvarter å boltre oss på, ikke akkurat enormt mye tid for å utforske alle mulighetene til et så stort spill. I arsenalet mitt har jeg en strømførende kampøks, en armbrøst som skyter fyrverkeri og tre bomber som kan tiltrekke seg zombiene før de sprenger. Det tar ikke lang tid før jeg har gjort hundrevis av de døde svina foran meg til kjøttfarse, som føles ulidelig godt.
Utover den kreative zombie-slakten har Dead Rising-spillene vært notoriske for å ha en tidsbegrensning på hvor lenge du kan spille. Denne har blitt fjernet i fireren. Nå kan spillere løpe fritt rundt som de vil, uten å bekymre seg for eventuelle tidsfrister og nedtellinger som henger over dem. På den ene siden synes jeg det er greit, da det ofte var de mest stressende delene av de tidligere spillene. På den andre siden merker jeg at det også var det som gjorde Dead Rising unikt.
Sleng på et eksperimentelt exoskjellett
Tonen er, som alltid, gravalvorlig, men det skal ikke mye til for å rette opp i det. Akkurat som i tidligere spill kan du ikle Frank en rekke ulike klær, fra en enorm kalkundrakt til kort miniskjørt og damestøvler. Motsetningene mellom det alvorlige som skjer i historien og Franks latterlige antrekk var alltid noe av det jeg likte best med Dead Rising. Det er fint at denne muligheten fortsatt er der.
Zombiene eksploderer i voldsomme fontener av blod mens jeg løper rundt i lille Willamette. Rundt om i byen finnes det ulike butikker som inneholder det aller meste en hardbarket zombieslakter kan trenge. Capcom Vancouver har forsøkt å gjøre det slik at spilleren til enhver tid vet hvor de skal finne ting. Er du ute etter nye klær må du til en klesbutikk. Trenger du mat må du finne nærmeste supermarked, mens en jernvarebutikk er riktig sted for å finne spiker, planker, hammere og andre slike verktøy.
Våpen og utstyr kan nok en gang kombineres med hverandre for å skape nye, forbedrede utgaver. Det samme gjelder kjøretøyene, som ble introdusert i Dead Rising 3. På et tidspunkt blir jeg guidet bort til en garasje der jeg finner en strømførende go-kart. Utover å være tøff å kjøre rundt i kan den skyte ut elektriske kjettinger som sabler ned zombiene med voldsom effektivitet.
Den kuleste nye dingsen i Dead Rising 4 må likevel være det nye exoskjellettet. Disse eksperimentelle prototypene finnes rundt om i Willamette og gir Frank økt styrke, fart og mer helse. Han blir så sterk at han kan enkelt kan plukke opp et gatlinggevær og plaffe løs som bare det, eller røske et parkometer opp av bakken og bruke det som slagvåpen. Dessverre varer ikke batteriene særlig lenge. Drakten må forkastes etter et par minutter, men klarer du å finne den er den et kjempefint verktøy i kampen mot zombiene.
Konklusjon
Jeg tror jeg er klar for et nytt Dead Rising. Etter The Walking Dead og The Last of Us tok zombie-relaterte situasjoner på alvor kjenner jeg at det er greit å la pendelen svinge tilbake i motsatt retning igjen. For Dead Rising har alltid vært en ganske tullete serie. Frank West er litt som Ash Williams fra Evil Dead-trilogien: Selvsikker, barsk, og møkklei alt det tullete som skjer rundt ham. Likevel blir han tvunget til å hanskes med de levende døde igjen og igjen.
Personlig gleder jeg meg til å se hvilke helsprø våpen, kjøretøy og antrekk Dead Rising 4 har å by på. Jeg er også spesielt gira på å møte persongalleriet spillet har å by på. Frank West er alltid best når han har noe å reagere på, men med de tidligere Dead Rising-spillene i bakhodet tviler jeg på at Capcom Vancouver kommer til å skuffe.
Julefeiringen i Willamette skal males rød med zombieblod og Frank West er den rette mann for jobben.
Dead Rising 4 lanseres til Xbox One og Windows 6. desember, 2016.
Alle sniktitter og nyheter fra E3 2016 finner du på Gamer.nos egne E3-sider »