Årets Gigacon går av stabelen 1.-4. oktober på Exporama på Hellerudsletta i Oslo, og billettsalget for arrangementets drøye 1000 LAN-plasser er i full sving.
Gigacons grunnlegger og leder, Renato Mahmutagic, kan melde at det i løpet av årets fire første dager med billettsalg ble solgt like mange billetter som de første fire ukene i fjor. Han forklarer at årets festival vil operere med et mindre budsjett enn fjorårets, for å unngå den samme økonomiske smellen Gigacon 2014 førte til.
– I år er planen å gjennomføre et litt mindre, godt og trygt arrangement som våre besøkende kan være fornøyde med, samtidig som vi legger en solid grunnmur for Gigacon 2016. Vi tar ett steg om gangen, sier han til Gamer.no.
Selskapet bak fjorårets Gigacon ble konkursbegjært etter at festivalen resulterte i en samlet gjeld på 1,1 millioner kroner. Mahmutagic forklarte at Gigacon 2014 ble større og mer utfordrende enn forventet, og vil forhindre at det samme skjer i år ved å nedskalere arrangementet og heller la festivalen utvikle seg over tid.
– Noen av de viktigste endringene for årets Gigacon var å redusere budsjettet kraftig, sikre gode og strategiske samarbeidspartnere før lansering og sette en langsiktig plan for å bygge oss opp gradvis over årene sammen med våre besøkende. Derfor begynner vi på nytt litt mindre og tar ett steg om gangen, forklarer Mahmutagic.
Kvalitetssikrede turneringer
Det er duket for spillturneringer også på årets Gigacon, samlet under den nye fanen «Gigacon Prime». Mahmutagic forklarer dette som en videreutvikling av fjorårets turneringer, som skal sørge for kvalitetssikring og høy produksjonsstandard.
– I fjor hadde vi rundt åtte spillturneringer som hadde dedikerte områder og scener. De fleste ble hovedsakelig finansiert av Gigacon, og vi vet jo hvordan det dessverre gikk. Derfor var en av endringsvedtektene i år å nedskalere antall turneringer og sette diverse kvalitetskrav og sikkerhetsrammer før vi velger å avholde en turnering.
Kravene baserer seg blant annet på god dialog med utvikleren og samfunnet, sikret sponsorat og partnere, samt stor nok interesse og garanti for påmeldte lag og spillere fysisk på arrangementet.
– Gigacon Prime er i utgangspunktet kvalitetssikrede turneringer som oppfyller kravene vi har satt og byr på dedikerte turneringsområder, scener, god produksjon og omfatter både norsk og internasjonal målgruppe, forteller han.
Årets hovedturneringer inkluderer spillene Hearthstone og League of Legends, med premiepotter på henholdsvis 80 000 og 40 000 kroner. Gigacon annonserte nylig at også Counter-Strike: Global Offensive vil få en såkalt «stretch goal»-turnering på årets arrangement, som følge av stor pågang fra det norske miljøet. Premiepotten for Counter-Strike-turneringen har en garantert minstesum på 10 000 kroner med mulighet for å øke til opptil 80 000 kroner avhengig av hvor mange lag som melder seg på.
Større fokus på utstilling og underholdning
Mahmutagic forteller at årets Gigacon vil fokusere på elementene som fungerte i fjor og gjøre disse enda bedre. Årets Gigacon vil derfor ha et større fokus på expo- og underholdningsdelen av festivalen.
– Utstillerområdet var ikke så innholdsrikt som vi hadde håpet på i fjor, og vi ønsker å fokusere litt mer på det i år. I tilllegg vil vår underholdningsdel fokusere mer på vår målgruppe og underholdning man ser på arrangementer som Comic-Con og PAX, som paneler, foredrag, spilldemoer på scenen og liknende.
Blant årets gjester finner vi den norske cosplayeren Tine Marie Riis, som sammen med polske Kairi in Cosplayland skal dømme årets cosplaykonkurranse. Det er duket for konsert også under årets arrangement, og den 18 år gamle norske Monstercat-artisten Kashif Khan, bedre kjent som Rootkit, returnerer til Gigacon som årets headliner.
Gigacon 2015 åpner også Creative Valley, et dedikert område hvor påmeldte utstillere kan selge og promotere egenproduserte kreasjoner som tegneseriebøker, kostymerekvisitter, plakater og figurer.
Påmelding og mer informasjon om arrangementet finnes på Gigacons hjemmesider.