Apple, som i utgangspunktet ble kjente for personlige datamaskiner og i senere tid musikkavspillere med stilriktig design, har fått et jerngrep om spillbransjen på nulltid. Deres fleksible smarttelefon iPhone og det noe ferskere nettbrettet iPad har bare brukt et par år på å bli blant verdens største kanaler for spilldistribusjon. De kan bli enda større.
Phil Harrison hadde tidligere en rekke høye stillinger hos Sony, og avsluttet sin tid i selskapet som sjef for alle deres spillstudio. Han har vært med på lanseringen av alle PlayStation-konsollene, og kjenner markedet bedre enn de fleste. I et nylig intervju med spillbladet EDGE har han uttalt at Apple meget vel kan ta full kontroll over bransjen innen 2021.
– Med dette tempoet, hvis du overfører den veksten de har i markedet i dag til ti år frem i tid, og hvis veksten deres får fortsette uhindret – så er det en god sjanse for at Apple blir spillindustrien, sier han til det anerkjente bladet.
Fremtiden er digital
Utsagnet kommer som svar på hvor han tror at gigantselskapet befinner seg om ti år. Det omfattende intervjuet beveger seg innom flere tema, slik som digital distribusjon kontra tradisjonell og hvordan han tror andre selskaper overlever de kommende årene. Det er nok likevel Harrisons tanker om Apple som er mest interessante.
– Se på spredningen i maskinvare. Du har iPhone, iPad og iPod, som alle er en del av det samme økosystemet. Se på hvor enkelt det er å handle og oppdage varer. Apple har elegant bygd opp en handleopplevelse, og de kommer til å fortsette å rendyrke den. Jeg kjøper sannsynligvis mer gjennom Amazon enn noen annen butikk. Apple, Amazon og Steam viser oss hvordan fremtidens innhold blir fordøyd, og at konsollselskapene står i fare for å bli utdaterte om de ikke forandrer forretningsmodellen sin.
Digital distribusjon har blitt veldig stort de siste årene, og Harrison er ikke alene om å se på det som det mer fremtidsrettede alternativet. EA lanserte nylig en splitter ny nettbutikk kalt Origin, og utviklere som Alan Wake-studioet Remedy har uttalt at «jo kjappere industrien går digitalt, jo bedre».