Det er liten tvil om at piratkopiering er, eller i det minste fremstilles som, et stort problem for spillindustrien. Utgivere snakker om haugevis av millioner i tapte inntekter, og spesielt i PC-verdenen har ulovlig nedlasting av spill blitt vanligere og vanligere de siste årene.
For å få bukt med problemene har det kommet flere forskjellige løsninger opp gjennom årene. Felles for alle er at de gjør jobben vanskeligere for piratene, men ingen av løsningene har klart å hindre spillere, som ikke har betalt for seg, fra å nyte spillet. Noen av de mer kontroversielle forsøkene på å stoppe piratene faller under betegnelsen DRM-beskyttelse.
Denne beskyttelsen har vært trumfet gjennom av blant annet Electronic Arts, og har skapt stor debatt. Problemet med noen av disse løsningene er at den begrenser bruken av det kjøpte materialet, siden spillene bare kan installeres et visst antall ganger. Dette gjelder også for de som lovlig har kjøpt spillene. Det har blitt stilt spørsmål om kjøpere ikke lenger eier spillene de kjøper, men bare låner dem. Det er ikke til å stikke under stol at pirater i fleng nå bruker DRM som et argument for å rettferdiggjøre piratvirksomhet, fremfor at løsningen virker preventivt.
Den Chilenske indie-utvikleren Ace Team later til å mene at DRM-løsninger ikke er den rette måten å håndtere problemet på. Teamet står bak det nyskapende actionspillet Zeno Clash, som blir anmeldt her på Spillverket om kort tid. I stedet for å prøve å bekjempe piratene, forsøker Ace Team å tale til piratenes samvittighet.
Utvikleren har på flere forskjellige såkalte torrentsider appellert direkte til piratene i kommentarfeltet under torrentfilene. Her skriver en av utviklerne på en personlig måte at Zeno Clash er laget av en liten utvikler, og at spillet er et resultat av dedikert, hardt arbeid. Han forteller videre at det i skrivende stund ikke var noen demo tilgjengelig, og at de anerkjenner kundenes behov for å prøve før de kjøper. Derfor har han full forståelse for at folk laster ned spillet. Men han ber på ydmykt vis om at spillerne kjøper spillet hvis de liker det. Utvikleren påpeker også at en oppfølger og etterfølgende ekstrainnhold og finpuss avhenger av hvordan spillet gjør det salgsmessig.
Om denne uortodokse taktikken fungerer vil tiden vise, men flere har i kommentarfeltene uttrykt sympati for måten Ace Team driver på. Et par som ikke engang hadde tenkt å laste ned spillet ulovlig påstår nå at spillet vil kjøpes inn, på grunn av Ace Teams reale måte å forholde seg på. Flere av de opprinnelige piratene som har lastet opp spillet på de forskjellige sidene ber også nedlasterne om å kjøpe spillet etter at de har prøvd det.
Nå er det imidlertid mulig å laste ned en demo. Ble du vennlig innstilt til utvikleren etter denne ydmyke appellen til piratenes samvittighet? Spillet er for øyeblikket utelukkende tilgjengelig for kjøp gjennom nedlastingstjenestene Steam og Direct2Drive, og prisen er like under 16 euro.
(Kilde: Kotaku)