Double Fine-sjefen Tim Schafer er for øyeblikket spillindustriens mest populære person. Hans Kickstarter-kampanje for å få spillerne til å betale budsjettet for et nytt pek-og-klikk-eventyr har blitt en kjempesuksess, og passerte den opprinnelige målsetningen om å få inn 400 000 dollar på få timer. I skrivende stund har spillerne betalt 1 673 034 dollar, altså cirka ti millioner norske kroner for å få sparket prosjektet i gang.
Nettstedet Hookshot Inc. har satt seg ned med den populære mannen for å snakke litt om selskapets fremtid og spillindustrien generelt. Det viser seg at selv Schafer ble tatt på senga av Kickstarter-prosjektets popularitet:
– Jeg gjettet at vi kom til å nå 2000 dollar innen den første kvelden. Folk sa det var helt sykt å be om 400 000 dollar på Kickstarter, men jeg jobbet bare ut fra hva jeg visste det kostet å lage et spill. Det er sjokkerende at spill koster millioner av dollar å lage, men du må betale lønnnger. Mennesker er dyre.
Utgiverne er ikke onde
Mange har sett på Kickstarter-prosjektet som muligheten til å vise fingeren til de store utgiverne, som Double Fine tradisjonelt har hatt problemer med. Men Schafer er klar på at han ikke ser på dem som spillindustriens slemminger:
– Utgiverne gjør forretninger på en måte som fungerer for dem. De risikerer millioner av dollar, og er nødt til å forminske risikoen. Noen ganger betyr det å fjerne risikable ideer fra spill. Problemet er at Double Fine handler om å komme opp med nye, kreative og uprøvde ideer. Det er en konstant kamp å få ideene gjennom systemene. Det er en lang rekke mennesker som må godkjenne dem. De er ikke onde, de prøver bare å beskytte seg selv.
Men Schafer er skuffet over de digitale distribusjonstjenestene på konsoll, som Double Fine har lansert mange spill på allerede.
– Helt siden jeg spilte Geometry Wars (på Xbox Live Arcade – journ. anm) har jeg tenkt: Wow, for en fantastisk ny portal. Men den eksploderte ikke som den skulle ha gjort. Da Castle Crashers kom ut trodde jeg den skulle vokse og vokse. Jeg skulle ønske det var mer støtte, mer markedsføring, mer plassering på dashboardet. Det kunne vært vår egen lille Sundance-festival, en flott sandkasse for uavhengige utviklere.
I stedet tror han uavhengige utviklere vil gå andre steder i fremtiden:
– Indie-miljøet er i ferd med å gå andre steder. Vi finner ut hvordan vi skal betale og distribuere spill selv, og vi får mer kontroll over dem. Konsolltjenestene er flotte, men de er fortsatt lukkede systemer. Du må forbi så mange hindringer, selv for viktige ting som å lansere oppdateringer til spillene dine. Jeg mener, det koster 40 000 dollar å lansere en oppdatering – vi har ikke råd til det! Åpne systemer som Steam, hvor vi kan sette våre egne priser, er der fremtiden ligger. Det og å gjøre det helt alene, som Minecraft. Det er der bransjen er på vei.
Schafer bekrefter også at han har vært i samtaler med Minecraft-skaperen Markus Persson, som via Twitter tilbød seg å «sørge for at Psychonauts 2 ble laget». Schafer sier at Persson har vært seriøs, og at det er mulig de kan samarbeide om å få laget den etterlengtede oppfølgeren.
Den karismatiske spillutviklerlegenden har forøvrig en rekke andre ting på hjertet, og det anbefales at du leser Hookshots intervju.