– Åpne systemer er fremtiden

Tim Schafer tror XBLA og PSN er i ferd med å utspille sin rolle for indie-utviklerne.

Double Fine-sjefen Tim Schafer er for øyeblikket spillindustriens mest populære person. Hans Kickstarter-kampanje for å få spillerne til å betale budsjettet for et nytt pek-og-klikk-eventyr har blitt en kjempesuksess, og passerte den opprinnelige målsetningen om å få inn 400 000 dollar på få timer. I skrivende stund har spillerne betalt 1 673 034 dollar, altså cirka ti millioner norske kroner for å få sparket prosjektet i gang.

Nettstedet Hookshot Inc. har satt seg ned med den populære mannen for å snakke litt om selskapets fremtid og spillindustrien generelt. Det viser seg at selv Schafer ble tatt på senga av Kickstarter-prosjektets popularitet:

En av disse personene er Tim Schafer.

– Jeg gjettet at vi kom til å nå 2000 dollar innen den første kvelden. Folk sa det var helt sykt å be om 400 000 dollar på Kickstarter, men jeg jobbet bare ut fra hva jeg visste det kostet å lage et spill. Det er sjokkerende at spill koster millioner av dollar å lage, men du må betale lønnnger. Mennesker er dyre.

Utgiverne er ikke onde

Mange har sett på Kickstarter-prosjektet som muligheten til å vise fingeren til de store utgiverne, som Double Fine tradisjonelt har hatt problemer med. Men Schafer er klar på at han ikke ser på dem som spillindustriens slemminger:

– Utgiverne gjør forretninger på en måte som fungerer for dem. De risikerer millioner av dollar, og er nødt til å forminske risikoen. Noen ganger betyr det å fjerne risikable ideer fra spill. Problemet er at Double Fine handler om å komme opp med nye, kreative og uprøvde ideer. Det er en konstant kamp å få ideene gjennom systemene. Det er en lang rekke mennesker som må godkjenne dem. De er ikke onde, de prøver bare å beskytte seg selv.

Men Schafer er skuffet over de digitale distribusjonstjenestene på konsoll, som Double Fine har lansert mange spill på allerede.

Day of the Tentacle er kanskje Schafers mest kjente eventyrspill. Vis mer

– Helt siden jeg spilte Geometry Wars (på Xbox Live Arcade – journ. anm) har jeg tenkt: Wow, for en fantastisk ny portal. Men den eksploderte ikke som den skulle ha gjort. Da Castle Crashers kom ut trodde jeg den skulle vokse og vokse. Jeg skulle ønske det var mer støtte, mer markedsføring, mer plassering på dashboardet. Det kunne vært vår egen lille Sundance-festival, en flott sandkasse for uavhengige utviklere.

I stedet tror han uavhengige utviklere vil gå andre steder i fremtiden:

– Indie-miljøet er i ferd med å gå andre steder. Vi finner ut hvordan vi skal betale og distribuere spill selv, og vi får mer kontroll over dem. Konsolltjenestene er flotte, men de er fortsatt lukkede systemer. Du må forbi så mange hindringer, selv for viktige ting som å lansere oppdateringer til spillene dine. Jeg mener, det koster 40 000 dollar å lansere en oppdatering – vi har ikke råd til det! Åpne systemer som Steam, hvor vi kan sette våre egne priser, er der fremtiden ligger. Det og å gjøre det helt alene, som Minecraft. Det er der bransjen er på vei.

Schafer bekrefter også at han har vært i samtaler med Minecraft-skaperen Markus Persson, som via Twitter tilbød seg å «sørge for at Psychonauts 2 ble laget». Schafer sier at Persson har vært seriøs, og at det er mulig de kan samarbeide om å få laget den etterlengtede oppfølgeren.

Den karismatiske spillutviklerlegenden har forøvrig en rekke andre ting på hjertet, og det anbefales at du leser Hookshots intervju.

Les også
Nye eventyr i Aventuria
Ledige stillinger
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
radiohodet
13 år siden

Morsomt intervju. Ingen tvil om at åpne systemer er fremtiden, og de finner man på PC.

Wrathmont
13 år siden

Følgende meget interessante artikkel, er et godt eksempel på hvorfor åpne systemer vil ta over for xbla/psn. Den retter seg primært mot xbla, men poengene kan nok overføres. Les mer: http://2dboy.com/2011/10/03/xbla/

Realzi
13 år siden

psst jeg gir faen i iphone spill og xbox nedlastbare spill til 60 kr,

 

Gi meg et ekte spill laget av et stort studio ikke disse små spillene som man tester på bussen,

 

Tim Lager sikkert noe bra, men resten av indie folka burde lære seg og starte studio eller firma sån at de kan begynne på den store reisen, og ikke sitte hjemme med 2 kompiser og leve på pappa sin lønn mens de drikker Redbull og lager et spill som varer i 10 minutt

Blank_File
13 år siden

Sjokkerende pris for noe så simpelt som en oppdatering!

Nuduaa
13 år siden

psst jeg gir faen i iphone spill og xbox nedlastbare spill til 60 kr,

 

Gi meg et ekte spill laget av et stort studio ikke disse små spillene som man tester på bussen,

 

Tim Lager sikkert noe bra, men resten av indie folka burde lære seg og starte studio eller firma sån at de kan begynne på den store reisen, og ikke sitte hjemme med 2 kompiser og leve på pappa sin lønn mens de drikker Redbull og lager et spill som varer i 10 minutt

Herlig generalisering av indie spill, så Super Meat Boy, VVVVVV, Minecraft, World of Goo, Braid, Limbo er alle dritt 10min spill fordi de ikke er laget av store AAA studioer?

Siste fra forsiden