Å lykkes i et marked som allerede er stappfullt av etablerte aktører er ingen enkel oppgave. Respawn Entertainment ser imidlertid ut til å ha knekt koden, og på bare tre dager har Apex Legends gått fra å ikke engang være offisielt bekreftet til å for alvor ha markert seg som en seriøs konkurrent til kjempene Fortnite og Playerunknown's Battlegrounds.
Åtte timer etter lansering hadde én million spillere hevet seg på nykomlingen. Etter 72 timer har spillertallet nådd ti millioner. Det avslørte Respawn-sjef Vince Zampella torsdag kveld via spillets nettsider, hvor han takket alle for støtten så langt.
– Dette har vært en utrolig reise. Vi har testet og justert. Vi har kranglet og samtykket. Vi kom til et punkt hvor vi kunne føle litt magi. Vi visste at det ville være risikabelt å ta serien i denne retningen, med «free to play» og en overraskelseslansering. Men vi forelsket oss i Apex Legends og ønsket – trengte – at andre skulle få spille det også.
Ett år med tilleggsinnhold
Mandagens lansering av Apex Legends er kun begynnelsen for utviklerteamet, og allerede er planene klare for et lass med nytt innhold. Spillets første år vil bestå av fire separate sesonger, hver med diverse nyheter for spillere å låse opp.
Blant annet hinter Respawn om flere spillbare figurer, nye våpen og diverse gjenstander man kan få bruk for i kamp. I tillegg får hver sesong et Battle Pass med eksklusive gjenstander – ikke ulikt de Fortnite og PUBG tilbyr – som kan kjøpes med spillets egen valuta.
Fremtidig innhold må låses opp, enten gjennom spilling eller ved å veksle inn ekte penger for Apex Coins. I et intervju med Eurogamer forsikrer utvikleren om at spillets nye figurer ikke vil by på noen fordeler i kampene, slik at man ikke kan kjøpe seg til seier.
Respawn jobber visstnok med enda et Titanfall-spill.
Men det er ikke Titanfall 3 »