Har du noensinne reist på virtuell oppdagelsesferd på satelittbildene til Google Maps? Er du typen som gjerne velger den kronglete omveien fremfor motorveien, fordi kjøreturen handler om mer enn å komme frem? Har du spilt American Truck Simulator med podcast på øret og noe godt i glasset, kun for å slappe av? Liker du å gå på tur i skog og mark, og helst med nye destinasjoner hver gang? Fryder du deg over å komme til nye steder i The Witcher 3, like mye for å se hvordan det ser ut der som for å slakte den lokale monsterpopulasjonen?
Hvis du kan svare ja på ett eller flere av de spørsmålene, er sjansene store for at du vil sette pris på Microsoft Flight Simulator.
Om du er interessert i fly eller ikke – vel, det er ikke så viktig. Ikke misforstå, dette er så definitivt et produkt for alle dere flynerder der ute, men du må ikke være en i utgangspunktet. Hvis du virkelig blir bitt av basillen tar det nok ikke så lang tid før du merker en viss flyinteresse trenge seg på (enten du tør å innrømme det eller ikke), men den trenger ikke være der fra starten av. Det du behøver er litt utforskingstrang og reiselyst, og evnen til å glede deg over vakre omgivelser.
En hel verden å utforske
Vakre omgivelser er det mye av i Microsoft Flight Simulator. Hele kloden vår er gjenskapt, basert på ekte kart og satellittbilder kombinert med kunstig intelligens. Det inkluderer alt fra Manhattan, Mont Blanc og Rocky Mountains til huset du bor i, veien du kjører til jobb og den gamle skolen din. Alt er ikke helt som i virkeligheten, men det er stort sett nærme nok til at om du flyr over et område du kjenner, vil du kjenne deg igjen i den virtuelle verdenen. Og på samme måte vil du kunne bli kjent med et nytt område ved å fly over det i Flight Simulator.
Dette er mer enn bare gøy. Det er ganske viktig, hvis du tar den virtuelle flyvningen din seriøst. Det betyr nemlig at du kan navigere etter veier, landemerker og terrenget akkurat som med VRF-flyvning i virkeligheten (VFR står for «visual flight rules», og betyr at du først og fremst navigerer etter det du kan se ut av vinduene). Hvis du har utarbeidet en plan for en virkelig flytur, kan du etter all sannsynlighet bruke samme plan i Microsoft Flight Simulator. Og om mørket faller på kan du forstatt navigere etter gatelykter og lys fra bygninger. Nattflyving ser forresten spektakulært ut.
Spektakulært er et ord jeg tar meg selv i å bruke ganske ofte om Microsoft Flight Simulator. I går kveld fløy jeg over Oslo i solnedgangen. Jeg lette egentlig etter kjente bygninger, og ble litt skuffet over at den datagenererte Holmenkollbakken ser ut som resultatet av en gal arkitekts feberdrøm, mens Operaen bare er et tilfeldig kontorbygg i sjøkanten. Men da jeg fløy opp i lovlig høyde igjen måtte jeg bare måpe over hvor fantastisk byen så ut der den badet i kveldens siste, røde solstråler. Utsikten tok pusten fra meg, ikke for første gangen og garantert ikke for siste gangen heller.
Det slående visuelle inntrykket skyldes mer enn bare terrenget og bygningene. Du kan se helt til horisonten i alle retninger, og himmelen er full av fantastiske, dynamiske skyer og væreffekter. Å fly i en sommerstorm og se mørke skyer og kraftige regnbyger rulle inn mens åpninger i skyene lar sola bade deler av landskapet i lys – det er nesten umulig å beskrive med ord. Takket være spillets nettintegrering kan du fly med ekte vær slik det er akkurat nå der du flyr i spillet, og la det dynamiske værkartet avgjøre destinasjonen din hvis du er ute etter litt action.
Alternativt kan du når som helst endre og detaljstyre været selv – kjekt hvis du leker bush-pilot i Alaska, glemte å sjekke værmeldingen før du satte avsted, og ser tåka rulle inn i dalen der den eneste flystripa i mils omkrets befinner seg. Skjønt det er jo litt juks.
Alt fungerer som forventet
Avhengig av hva slags fly du flyr og hva slags instrumenter du har til rådighet, kan du selvsagt også fly ved hjelp av dem. På samme måte som piloten av en Dreamliner kan finne flyplassen og lande flyet trygt med tilnærmet null sikt, kan også du gjøre det samme hvis du vet hva du driver på med. Dette er en simulator, tross alt, og instrumentene i cockpiten fungerer som de skal. De aller fleste knapper og systemer er interaktive, og flere fly har interaktive skjermer med 3D-kart og det hele, basert på virkelige verktøy.
Hvor mye du vil engasjere deg med disse systemene er i stor grad opp til deg selv. Spillet har rikelig med hjelpemidler som kan skrus av og på, avhengig av hvor du ligger i læringskurven og hvor store utfordringer du ønsker deg. Det er samtidig litt trist at opplæringsdelen ikke går i detalj om spillets mer avanserte systemer. Når du har fullført den vet du kanskje hvordan letter, flyr og lander en Cessna 152, men den forbereder deg kun i liten grad på det å fly en Airbus A320neo, hvordan kommunikasjon med tårnet fungerer eller hvordan du starter flyet fra bunnen av i utgantspunktet (spillet har interaktive sjekklister for manuell oppstart).
I det hele tatt syntes jeg Microsoft Flight Simulator kunne hatt litt mer håndlaget innhold. Vi får en liten håndfull forhåndsdefinerte VFR-flyturer delt inn i etapper, og en rekke underholdende landingsutfordringer der du får prøve deg på farlige eller spektakulære flyplasser og vanskelige forhold. Men jeg skulle likt flere ordentlige oppdrag, slik vi fikk i Flight Simulator X, og flere individuelle flyturer. Et lasteskjermtips hinter om at vi kan ta av fra Chamonix for å fly til Mont Blanc, men hvorfor kunne ikke dette vært et oppdrag i stedet?
I stedet må vi i stor grad lage moroa selv, og finne egne reiseruter. Greit nok, men med tanke på hvor mye oppmerksomhet Microsoft Flight Simulator har fått utenfor flysimulatormiljøet, er det litt rart at det er betydelig dårligere enn forgjengeren var på å tilby spillerne strukturerte og forhåndsregisserte opplevelser.
Du trenger ikke dyrt ekstrautstyr
Nye spillere kan i alle fall glede seg over at de slipper å kjøpe dyrt utstyr for å ha det moro med Microsoft Flight Simulator. Litt avhengig av hvilket fly du velger fungerer det helt greit med en Xbox One-kontroller eller tilsvarende, skjønt du bør nok ha tastatur og mus i nærheten. Etter å ha flydd en del merker jeg likevel at jeg setter stor pris på å bruke en dedikert stikke med analog throttle, for det er en av flere ting som kan være kronglete å finjustere med knappene. Uansett, ikke tenk at mangel på dedikert utstyr er noen hindring – jeg spilte forgjengeren i hundrevis av timer med en Xbox 360-kontroller, og det funker her også.
Apropos krav til utstyr; du kan skru av deler av (eller hele) spillets nettfunksjonalitet om du ønsker det. Uten strømming fra Bing blir miljøene mye mer generiske, men kvaliteten er fortsatt høy sammenlignet med tidligere simulatorer.
Fantastiske fly
Hvor mange fly du får tilgang på avhenger av hvilken versjon av spillet du kjøper. Standardversjonen har tjue fly, og her er alt fra ultralette enmotorsfly til svære passasjerfly. Alle er modellert ned til minste (synlige) detalj, og cockpitinteriøret er absurd flott. De flyene jeg har testet føles også distinkte å fly, og uten at jeg er noen ekspert virker det også som de oppfører seg svært realistisk. Kvalitetsnivået ligger generelt mye høyere enn det jeg egentlig forventet fra standardflyene, og mer i samme gate som gode tredjepartsfly av den typen man fort betaler flere hundre kroner stykk for.
Skal jeg klage på noe, må det være at jeg hadde satt pris på noen historiske fly. En DC-3 eller Catalina med dette detaljnivået hadde nok fått gledestårene til å trille, men akk. Spillet har et innebygd marked der også tredjepartsutviklere slipper til (allerede ser jeg innhold fra anerkjente aktører som Orbx, Carenado og Flightbeam), så det tar nok ikke så lang tid før gode alternativer begynner å dukke opp.
Ikke problemfritt
For min del har Microsoft Flight Simulator stort sett gått glatt, men det er ikke til å komme unna at bildeoppdateringsfrekvensen avhenger av hva du flyr over. Ikke forvent samme oppdateringsfrekvens over New York som over Oslo. Lastetidene varierer også – med tanke på hvor mye data som skal lastes inn er det forståelig at ting tar tid (selv med spillet installert på SSD), men det gjør det noen ganger litt mindre fristende å eksperimentere.
Jeg har skrytt mye av miljøene, men de er ikke perfekte. Noen steder er de faktisk ganske dårlige, og spesielt gjelder dette – irriterende nok – deler av Nord-Norge. Da jeg skulle fly på oppdagelsesferd over Kjerringøy ble jeg rett og slett satt ut over hvor mange «bugs» det var i terrenget. Store klumper som så ut som byller på landskapet, innsjøer som tårnet over omgivelsene og merkelige, dype kratere. Jeg kan bare håpe at dette blir forbedret, hvis ikke ser jeg for meg mange skuffede nordlendinger.
Ah, og er du glad i Svalbard? Da tror jeg ikke hjertet ditt tåler den behandlingen Longyearbyen og omegn har fått her.
Algoritmene som genererer miljøene har også forbedringspotensiale. Det er for eksempel litt mye skog og trær der det egentlig skal være myrer, vidder og bare fjelltopper, litt for mange veier som ligger skrått i terrenget og litt for mange broer, båthavner og brygger som ligger under vann. Men her er jeg i «mye vil ha mer»-modus, og selv om jeg forventer justeringer og forbedringer skal jeg ikke forvente magi, heller. Mye avgjøres også av rådataen som strømmes fra nettet, og her er det jo lov å håpe at kvaliteten på spesielt Bings flyfotoer (som ikke er direkte imponerende over Norge og fullstendig tragisk over Svalbard) vil forbedres over tid.
Det er viktig å understreke at det aller meste av miljøer jeg har flydd over i Flight Simulator 2020 ser glimrende ut, og vi kan ikke akkurat forvente at datasystemene skal gjengi signalbygg og lignende korrekt. I stedet må vi nok satse på håndlagde innholdspakker fra tredjepartsutviklere.
Konklusjon
Det er så utrolig mye mer å si om Microsoft Flight Simulator, litt fordi hva dette spillet er i stor grad avhenger av hva du vil ha ut av det. Men det får være. Enten du er superseriøs flysimulatorentusiast som gjerne kan finne på å fly passasjerfly i sanntid over Atlanterhavet og lande etter ekte innflygingskart, eller bare har lyst til å leke deg med et småfly over Alpene, har Flight Simulator mengder av moro å by på.
Enn så lenge må du finne deg i å lage mye av moroa selv, for utenom landingsutfordringene og de tre inkluderte flyturene er det ikke mye til struktur å finne. Men selv har jeg allerede fått mange herlige og varierte opplevelser, ofte bokstavlig talt helt ut av det blå, og jeg føler fortsatt jeg bare er i startgropa. Jeg har en hel verden å leke meg i, og selv om ikke alle delene av den er like gode, gleder jeg meg stort til å fortsette utforskingen.
Hvor skal jeg fly i kveld? Jeg aner ikke, men jeg er sikker på at det blir spektakulært.
Anmeldelsen er basert på en anmelderkode vi fikk av Microsoft.