Anmeldelse

Metroid Prime: Federation Force

En aldri så liten fiasko

Den ærverdige sci-fi serien får sitt dårligste tilskudd med Metroid Prime: Federation Force.

Nintendo

Det har vært rimelig stille fra den ærverdige Metroid-serien siden Other M ble møtt med blandede følelser i 2010. Helt siden det glimrende Super Metroid har spillere og kritikere ønsket seg spill i samme stil, og det har vi også fått, kanskje først og fremst i form av det glitrende men undervurderte Metroid Fusion.

Likevel er det den tredimensjonale førstepersonsskyteserien Metroid Prime som har båret fanen for heltinnen Samus Arans romodyssé i nyere tid. Selv om Prime-serien var rimelig annerledes rent mekanisk, lyktes den i å fange den unike stemningen som de klassiske spillene i serien formidlet så utrolig godt.

Et merkelig sted å begynne

Litt ut av det blå kommer nå Metroid Prime: Federation Force, et spill som tilsynelatende er en fortsettelse på Metroid Prime. Historien tar altså opp tråden der Metroid Prime 3 sluttet, hvilket er merkelig med tanke på at Metroid Prime 3: Corruption hadde en såpass definitiv og tilfredsstillende slutt – ikke bare for Samus Arans personlige historie, men for historien til hele spillverdenen som utgjør Metroid-universet.

Dette er ikke akkurat den mest karismatiske heltegjengen der ute.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

I Metroid-universet er Federation Force er en ansiktsløs innsatsstyrke som ble opprettet for å forsvare galaksen fra nye farer, etter at Samus Aran bestemte seg for å ta et sabbatsår fra sine heltedåder. Du spiller derfor som en ansiktsløs soldat som må samarbeide med andre ansiktsløse soldater for å løse oppdrag som litt for ofte går ut på å beseire et visst antall soldater innenfor et definert område, og muligens et svevende i skip i tillegg, om du er heldig.

Hvem kunne tro at fotball skulle bli høydepunktet i et Metroid-spill?
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.n

Federation Force legger vekt på samarbeid, så mange av oppdragene i spillet er naturlig nok langt bedre sammen med andre. I motsetning til i Metroid Prime: Hunters, som er det spillet som minner mest om Federation Force, er det minimalt med interaksjon og samkoordinering med partnerne dine, og man blir heller ikke nevneverdig belønnet for å foretrekke hverken heroiske soloaksjoner eller joviale gruppetokter. Derfor føles samarbeidselementet overfladisk og klistret på for å gi inntrykk av en dypere spillopplevelse.

Et fint lite tilskudd til en ellers tynn opplevelse er modusen Metroid Prime: Blast Ball. Dette er et slags fotballspill hvor du skal bruke laserskyterne til å få ballen inn i motstanderens mål. Den ene fullverdige kampen jeg fikk opprettet med andre spillere var muligens den morsomste opplevelsen jeg hadde med hele Federation Force. I denne smått absurde spillmodusen kommer også den visuelle stilen mer til sin rett. Resten av Federation Force kunne ha trengt en tilsvarende dose humor og mangel på selvhøytidelighet.

Heltinnen Samus er så nær, men akk så fjern.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.n

Nintendo 64-grafikk i år 2016

Retroinspirert grafikk er veldig sjeldent et problem i seg selv, men det er et problem når det rent grafisk ser ut som spillet faktisk hører hjemme blant de tidligste spillene som kom på Nintendos aller første konsoll med polygonal 3D-grafikk, nemlig Nintendo 64. Grafikken er grøtete, bildefrekvensen hopper stadig vekk, og animasjonene ser klossete og utdaterte ut. Det er tydelig at utviklerne har forsøkt formidle en «søtere» utgave av Metroid, med en slags «chibi»-utforming av rollefigurene og omgivelsene. Likevel har spillet har altfor lite sjarm, særpreg og humor til å lykkes som et sjarmerende og søtt spill.

Grafikken er gjørmete på sitt beste...
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.n

Nintendos håndholdte konsoller har aldri vært noen teknologiske vidunderbeist, men i år 2016 må det være lov å forvente bedre – spesielt med tanke på at Metroid tradisjonelt sett har vært noen av de visuelt mest imponerende spill på sine plattformer, både kunstnerisk og rent teknologisk.

Federation Force er i bunn og grunn et klassisk skytespill med verdensrommet som bakgrunn. Grunnmekanikkene er inspirert av Metroid Prime-serien, men scanning-funksjonen, som var katalysatoren for utforsking i de spillene, er i Federation Force helt borte. Det er med andre ord ingen verden å utforske, og høyst få skjulte gjenstander og oppgraderinger å finne.

Slemmingene har tenkt å ta over galaksen, eller noe sånt.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.n

Selv om vi savner Samus, savner vi i langt større grad en særpreget verden med mysterier i seg. Selv om Metroid Prime fokuserte tungt på skyting, var det de detaljerte miljøene og den tette, smått klaustrofobiske atmosfæren som skilte serien fra andre skytespill.

Selve skytingen i Federation Force er helt grei, men den blir repeterende i lengden, da det er veldig langt mellom hver gang du finner oppgraderinger og annen ammunisjon. I tillegg har mange av fiendene flust av slagpoeng, slik at det å knerte dem blir en langtekkelig, monoton prosess med en hel del rygging – spesielt hvis du kjemper alene. Derfor blir du fort lei av å skyte på ting, hvilket er et problem, da dette er mer eller mindre det eneste du gjør i Federation Force.

Hvis du eier den nyeste utgaven av Nintendo 3DS, «New Nintendo 3DS», blir Federation Force en noe glattere opplevelse. 3D funksjonen, som utviklerne meget tydelig ønsker at man skal benytte her, er langt bedre og mer stabil med New 3DS. 3D-funksjonen er faktisk ganske godt utført her, og det hjelper noe på det begredelige visuelle uttrykket.

Som kjent mangler opprinnelige NIntendo 3DS en analogstikke for å styre kameraet, så berøringsskjermen må benyttes til å utføre denne funksjonen, og ja, det er nesten like forferdelig som det var i Star Fox Zero. Med New 3DS trenger du i langt mindre grad å kjempe mot systemet for å utføre oppgavene spillet vil at du skal gjøre.

Konklusjon

Metroid Prime: Federation Force minner i det hele tatt veldig lite om et Metroid-spill, i en slik grad at man kan nesten beskylde Next Level Games og Nintendo for misvisende markedsføring. Det er greit om seriens hovedfigur står over et spill i ny og ne, men når et spill er blottet for nesten samtlige av seriens troper, er det vanskelig å anse det som et «ekte» innslag i Metroid-serien.

Den visuelle stilen stemmer ikke overens med er spill som ellers er fullstendig blottet for sjarm og humor.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.n

Når alt kommer til alt er Metroid Prime: Federation Force et pregløst, sjarmløst skytespill som tidvis nesten blir gøy. Uavhengig av navnet er Federation Force et særdeles dårlig spill som det finnes veldig få grunner til å gå til anskaffelse av. Tilhengere av Metroid-serien vil foretrekke samtlige andre spill i serien, mens tilhengere av skytespill generelt har langt bedre alternativer å velge mellom - på samtlige spillplattformer.

Nintendo har hovedsaklig skutt seg selv i foten ved å gi dette spillet samme navn som en av sine mest anerkjente spillserier. Dermed følger det med et sett forventninger, og basert på disse forventningene må det være lov å kalle Metroid Prime: Federation Force en aldri så liten fiasko.

Skytespill er ikke akkurat sjangeren 3DS takler best, men den har mange glimrende spill å by på, som for eksempel nyutgaven av Legend of Zelda: Majora’s Mask og rollespilltrilogien Fire Emblem Fates. Når det gjelder skytespill, kan vi lett anbefale Overwatch, nyutgaven av klassiske Doom, og Tom Clancy’s The Division.

3
/10
Metroid Prime: Federation Force
En pregløs smørje av et skytespill som aldri burde fått navnet «Metroid».

Siste fra forsiden