Storspillene har nærmest stilt seg på rekke og rad så langt i 2017, med perler som Nioh, For Honor og Horizon Zero Dawn som fanebærere for nyåret. Det nyeste tillegget til Halo-universet føyer seg også fint inn i denne rekken, selv om det er langt unna de overnevnte spillene i sjanger. Halo Wars 2 blander nemlig klassisk sanntidsstrategi med nye løsninger og moduser, og byr på både eksplosive og unike øyeblikk.
Endelig et nytt, ordentlig godt RTS
Det er nok ingen kontroversiell påstand å foreslå at sanntidsstrategiens gullalder har vært bak oss. Om man snakker om WarCraft-spillene, Ringenes Herre: Kampen om Midgard, Star Wars: Empire at War, Red Alert eller Starcraft, begynner det å bli veldig lenge siden klassikerne rullet inn på harddiskene våre. Det første Halo Wars kom i 2009, og selv det er åtte år siden.
Med så mye tid mellom da og nå kan man jo undres over hvor sannsynlig det er at utviklerne i Creative Assembly og 343 Industries – Total War og Halo – kan skape et spill som lever opp til nostalgien rundt det originale Halo Wars. Som en stor strategitilhenger gleder det meg ekstra å meddele at Halo Wars 2 ikke bare utnytter Halo-universet på en god måte, men at spillet bringer kjapp strategi med klassiske elementer sammen i så godt som perfekt harmoni.
God kampanje
Halo Wars 2 byr på en kampanje som minner om de andre spillene i Halo-serien. Med flotte CGI-videoer som introduserer oss til universet og karakterer som betyr noe får vi umiddelbart et forhold til de vi spiller som og med. Gode stemmeskuespillere setter sitt preg på figurene, og sammen med et relativt godt skrevet manus trenger man ikke bruke egen tankekraft på å leve seg inn i spillets virkelighet. Når det er sagt kunne jeg klart meg uten den litt for amerikansk-aktige «hoorah»-stemingen i noen av mellomsekvensene.
Fra den sjarmerende og troverdige nye kunstige intelligensen Isabel til den fæle superskurken Atriox er det nok av minneverdige øyeblikk å tenke tilbake på, til tross for at spenningen dessverre varierer. Vi skal heller ikke glemme det sterke lydsporet, og de eksplosive og virkelighetsnære lydeffektene som gjør spillet desto dypere.
Naturligvis er det gjennom Halo Wars 2s kampanjedel at vi møter våre helter og opplever fortellingen. Det er også her vi blir introdusert til kampanjens mekanikker, som baserer seg på klassiske og velfungerende strategiteknikker.
Kampanjen er delt opp i brett, og hvert oppdrag krever at du oppfyller de forskjellige kravene som stilles før du kan avansere til neste bane. I tillegg er det – i likhet med mange andre sanntidsstrategispill – slik at man bygger baser som produserer ressurser og lar deg trene enheter og diverse krigsmaskiner med mål om å utslette fienden. Halo Wars 2 benytter seg av soldater, tunge våpen og spesialferdigheter med muligheten til å lege sårede enheter eller kalle på bomberaid fra oven til å skape en ordentlig kul og mangfoldig kampanje som engasjerer i lengden. Denne typen base-basert strategi får man også benytte seg av i flerspillerdelen, og slik får vi en oppdatert og morsom versjon av strategien vi er vant med. At kampanjen også kan spilles med en venn er kult.
Herlig nyskapning
Nå har det seg imidlertid slik at Halo Wars 2 også prøver seg på noe nytt, nemlig den helt nye Blitz-modusen. Dette er en kjapp og overraskende spennende modus som baserer seg på kort og forhåndsskapte dekk på bekostning av basene vi er så kjent med.
I Blitz er målet å kontrollere forskjellige punkter på kartet, i håp om å nå 200 poeng før motstanderen. For å i det hele tatt kunne tilegne seg poeng må man ha plassert enheter på minst to av de tre punktene, og ett av lagene må holde flere enn motstanderen for at poengsummen skal kunne øke. Uten kontrollposter baserer hele Blitz-modusen seg på at man maner enhetene sine til slagmarken via kortdekket sitt, men hver enhet krever et visst antall energiressurser for å kunne benyttes. Energi samles gjerne over tid, men lagene som seirer er ofte de som tilegner seg ekstra energi via kapsler som periodevis dukker opp på forskjellige punkter på kartet. Slik blir det ikke bare et kappløp om de forskjellige poenginnbringende punktene, men fordi energikapslene er så verdifulle, blir man også nødt til å være så mobil som overhodet mulig.
Ettersom basene er byttet ut med enheter som kan utplasseres hvor hen man har oversikt blir kampene desto mer intense, men også her må man være varsom. Enheter som utplasseres utenfor ens egen startposisjon begynner nemlig med halvt liv og nedsatt kampevne. Etter noen sekunder vil kreftene likevel være tilbake på plass, med mindre enheten har blitt skadet i løpet av tidsrommet på 8 sekunder. Med andre ord må man være villig til å ofre slagkraft for mobilitet og omvendt, for Blitz-kampene endrer seg konstant.
Kortpakker og fraksjoner
Blitz kan i likhet med den ordinære strategimodusen spilles online og med venner, og jeg må si jeg er svært positivt overrasket over hvor tilgjengelig denne modusen er. Etter å ha tilegnet seg erfaringspoeng og andre meritter både fra kampanjedel og flerspillermoduser blir man gitt dekk med tilfeldig innhold, og kortene kan deretter bli brukt til å skape ditt helt personlige dekk for fremtidige kamper, og til de syv forskjellige fraksjonene man kan kontrollere. Hvis du skulle motta et kort du allerede eier, vil det nye eksemplaret gjøre det opprinnelige kortet enda sterkere, og sånn blir man fornøyd med så godt som enhver nyåpnet kortpakke.
Selv om det er visse likheter ved noen av de forskjellige fraksjonene, drar de alle nytte av forskjellige styrker. Der kapteinen av romskipet Spirit of Fire, Captain Cutter, kan benytte seg av ferdigheter som tar i bruk ødeleggende luft-til-bakke-bombardement, bruker Sergeant Forge mange av de samme UNSC-enhetene, men stoler mer på tunge våpen enn artilleri fra oven. Samtidig bruker skurken The Shipmaster enheter som spesialiserer seg på kjappe, skjulte angrep, mens beistet Atriox foretrekker en defensiv stil som også lar ham benytte seg av udødelighetskrefter.
Halo Wars 2 er basert på stein-saks-papir-formelen, og derfor er det svært viktig å tenke på hva man har med å gjøre. Visse enheter er alltid spesielt svake mot en annen, og den som klarer å tenke kjappest i kampens hete og kunne kontre hva enn fienden sender mot en, er som oftest den som stikker av med seieren.
Spillet er tilgjengelig både på PC og Xbox One, og låst til 30 bilder i sekundet på sistnevnte. Det som imidlertid overrasket meg var hvor godt spillet var tilpasset håndkontrollen kontra PC-musen strategifans er så vant med. Jeg endte faktisk opp med å foretrekke førstnevnte da kontrollsystemet er tilnærmet perfekt tilpasset håndkontrollen, og det må kunne sies å være sjelden kost innenfor sjangeren.
Konklusjon
Når alt er sagt og gjort er det ikke veldig mye negativt å si om Halo Wars 2; det er i det store og hele et meget godt spill. Kampanjen er spennende og byr på spennende oppdrag, men utover å bygge videre på en kjent og kjær sanntidsstrategiformel er det ikke veldig mye mer å si om denne delen av spillet. For å virkelig utnyttet årene kunne utvikler gjort enda mer på dette området, som for eksempel å innføre et kampanjekart a la Star Wars: Empire at War, benyttet flere rollespillelementer eller andre mekanikker. Med andre ord ville litt mer å gjøre annet enn å bygge og ødelegge blitt mottatt med åpne armer. Når det er sagt er det som er til stede solide greier, og det er svært lite å klage på. Det er bare ikke veldig mye som overrasker.
Den kort-baserte og kjappe Blitz-modusen er like tilgjengelig som den er eksplosivt spennende, og er det ett område Halo Wars 2 virkelig drar nytte av nye idéer er det her. For der de klassiske base-mot-base-kampene byr på stillingskriger og lange kamper, er Blitz-slagene kjappe, mobile og intense, og sammen utfyller de hverandre som hånd i hanske. Sistnevnte er også avhengighetsskapende på en måte svært få strategispill har vært tidligere, og det er utelukkende positivt.
Halo Wars 2 er vakkert, morsomt og tilgjengelig, og er definitivt verdt tiden til enhver sofa-general på Xbox One som på PC.