Ustabile servere
Da jeg for første gang testet Beta 4 etter å ha fått den utlevert av Funcom, var det fort gjort å glemme alt som hadde blitt sagt på møtet noen få timer tidligere. Det tok det 3 timer før jeg klarte å laste ned det som kalles "dimensions" (som gjør at du i det hele tatt kan spille i Anarchy Online verdenen). Det var lite eller ingenting som minte meg om det representanten fra GE Capital IT Solutions fortalte oss om server-farmer og raske overføringer på agendaen. Høy latency, store problemer med å gå gjennom dører for å entre et annet område og server nedetid var noe av det jeg opplevde de første dagene.
Selv om vi har med en betaversjon å gjøre, forventes det allikevel at serverne er rimelig stabile omtrent 2 uker før en lansering. Jeg kan ikke tenke meg en person som ønsker å abonnere på et spill, hvor en ikke kan velge selv når en ønsker å spille.
Hvis du skal spille Anarchy Online, er du selvsagt nødt til å kjøpe spillet. Dette vil koste deg omtrent 500,-. Men dette er ikke alt, som i Everquest er en nødt til å abonnere for å få bli med videre etter den første måneden. Prisen er satt til $12.75, som tilsvarte omtrent 120,- da denne artikkelen ble skrevet. Denne summen har tydelig rystet mange, og det er flere som ikke helt liker tanken på å abonnere på et spill. En er vant med å kjøpe et spill, og deretter spille det så mye en ønsker. Vi spurte Tommy Strand, produsent av Anarchy Online om dette.
Gamer.no: Hvorfor betale dyre dommer for spillet og deretter 120,- i måneden, når en kan gå på Huk og bade gratis istedenfor å bade i spillet?
Tommy: Når en går på huk og bader går det mye på hvordan du ser ut. I spillet kan en bare trykke på en knapp, så blir en tøffere. Når du er på kino betaler du 70,- for 2 timer, her kan du betale 100,- for en opplevelse en hel måned. Det som også er ganske viktig, er at du er med å utvikler historien, du er endel av spillet. En del av utviklerteamet vil jo også følge spillet videre, vi har også et live team, som er med på å videreutvikle spillet og opplevelsen. Så det du kjøper når du kjøper dette spillet, er en helt vanlig spilltittel og klienten og koden for å komme inn gratis den første måneden. Så er det opp til deg, om du vil fortsette å spille dette spillet, som vi bruker tid og ressurser på å videreutvikle. Vi er hele tiden interaktivt med å utvikler spillet. Og det er det som gjør det spennende, og helt anderledes enn andre slike typer spill.
Det er forståelig at unge mennesker undres over den høye prisen som er satt på spillet. Men tatt i betrakting av alt arbeidet som er lagt bak, og alle menneskene som skal jobbe med det de neste 4 årene, hver eneste dag, døgnet rundt. I tillegg til utgiftene med servere, oppgraderinger, oversettelser til andre språk etc, bør en kanskje legge de små argumentene litt på hylla. Hvor mye bruker du f.eks på røyk hver måned? Hvor mye drikker du cola for? Regn litt på det, og du finner fort ut at 120,- bør kunne avsettes. Om du virkelig vil spillet dette spillet, så er det lite som stopper deg når alt kommer til alt.
Så hvor lenge har de tenkt å ta betalt for denne underholdningen, vi spurte markedsjef Nicolay Nickelsen:
Nicolay: Vi har basert Anarchy Online på en fire års storyline, det betyr at etter fire år så kuttes switchen, og da går det av. Da ender historien i en gigantisk eksplosjon, slutten er enda ikke skrevet. Det er ingen som vet hva som kommer til å skje, det kommer helt an på hvordan konflikten ender.
I dag er det veldig mye snakk om juksing i form av programmerte boter, "wall hacks" og andre former for å påvirke overføringen av data. De fleste av oss er ærlige spillere, men det finnes altså folk som utnytter teknologien i en retning som gjør det mulig å jukse i spill.
Gamer.no: Vil det være noen som helst mulighet til å jukse i AO? Har dere gjort noen inngrep for å forebygge at det skjer?
Tommy:Det vil alltid være folk som er smarte nok, som finner helt nye metoder å komme inn i spillet på. Eller finner ut ting i spillet som vi ikke har en anelse om hvordan de får til. Vi har allerede i denne beta perioden fått mange tilbakemeldinger fra brukere, hvor vi undres på hvordan de i det hele tatt tenkte tanken på å gjøre det de gjorde. Men på en annen side, kan vi lære av hva de gjør. Og på den måten lære hvordan vi skal beskytte oss. Enkelte ting er det nesten umulig å beskytte seg mot, så vi stopper så mye vi kan.
Nydelig grafikk og lyd, mange spillere på et område, store overføringer av data er tilsammen ting som drar kraft fra datamaskinen. Dette fikk oss til å spørre hva vi kan forvente å måtte utruste vår maskin med, hvis vi vil spille Anarchy Online
Det er helt basert på hvordan du spiller, det er også veldig mange muligheter for å kunne optimaliserer hvor hurtig spillet skal gå. Du kan slå av det meste av det grafiske som tar veldig på 3D kortet. Skal du ha full skjerm med alle væreffekter og skyter og slikt må du nok ha P3 800MHz 32MB skjermkort. Men på jobben sitter jeg med en P2-233 med TNT kort. Der spiller jeg i et vindu, og har skrudd texture kvalitetene på det absolutt minimum.
Med dette ser vi i Gamer.no virkelig fram til lanseringen, og vi har virkelig tro på at dette spillet vil bli bra. De første ukene eller måneden etter lansering, vil det nok fortsatt komme en mengde patcher. Og det bør nok forventes en viss innkjøringsperiode før alt sitter som det skal. Dette er nok også noe av grunnen til at Funcom velger å starte første del av historien først ut mot høsten. Men Gamer.no satser på å være med fra dag 1, og det bør du også.