Funcom er en av de største uavhengige spillutviklere i verden. Siden firmaet ble opprettet i 1993, har organisasjonen vokst til å omfatte nærmere 150 medarbeidere. Funcom har lenge hatt et nært samarbeid med store aktører som THQ, Disney, Sony, Ubi Soft, Acclaim og Egmont.
For 5 år siden startet Funcom utviklingen av Anarchy Online, altså 1 år før Ultima Online kom på markedet og revolosjonerte RPG-genren. Da UO kom ut, forstod folket bak Anarchy Online at noe stort var på vei. Dengang opererte programmererne fortsatt i 2D. Men det skulle ikke vedvare. Teknologien kom fort, og det gjorde også ideene i hodene på individene hos Funcom.
Allikevel var ikke Funcom et selskap som stresset med en utgivelsesdato, dette hadde de lært av andre viktige spillutgivelser. Utviklerne har spilt mye Ultima Online, Everquest og Asheron´s Call. Det fant ut at disse spillene er gode, men på langt nær bra nok. Dette gav dem motivasjon til å jobbe enda hardere med sitt produkt, uten at andre hadde noen anelse om hva som var på gang.
Verdens største spillmesse
Vi hopper fort 3-4 år fremover i tid. Vi er mot slutten av år 2000 og veldig mye har skjedd. Folk spiller Beta 3 av Anarchy Online. Mye er uferdig, men frivillige over hele verden bruker store deler av fritiden sin på å hjelpe Funcom med å luke ut alt som er av bugs og feil. Det er utrolig hvor hjelpsomme folk er når det er gratis.
Noen måneder senere avholdes verdens største spillmesse i Los Angeles. E3 heter messen, av den enkle grunn at tre ord begynner på bokstaven E (Electronic Entertainment Expo). På denne messen får Funcom for alvor vist seg fram blant de aller største aktørene i verden. De blir tildeldt en rekke priser, og Anarchy Online får med dette et godt fotfeste i spillmiljøet.