Anmeldelse

Anarchy Online: Shadowlands

For et par måneder siden skrev jeg litt om mitt inntrykk av Shadowlands (fra nå av SL) like etter lansering. Nå kan jeg med glede se tilbake på det jeg skrev, og si at jeg tok feil i flere av de punktene jeg hadde fryktet. SL har kommet seg på bena, og er stort sett spillbart.

Side 1
Side 2
Side 3

Det er fortsatt mye nedetid, men dette er planlagt nedetid og derfor ikke nødvendigvis en dårlig ting. Patcher og vedlikehold sørger for en nesten ukentlig nedetid på 1-7 timer. De fleste store publikasjoner og nettsider har allerede lansert sine anmeldelser, og nesten uten unntak er det kommet mye skryt og ros til Funcom for lanseringen av SL - tilleggspakken som kunne vært et eget spill. I tillegg til å få skryt fra pressen har Funcom fått høre det meste fra spillerne sine, og en god del har forlatt spillet etter at Shadowlands ble lansert.

Dette må nesten sies å være ventet, når man gjør såpass store forandringer på et så elsket produkt. Uten at jeg har håndfaste tall på dette, vil jeg gå ut fra at det er kommet mange nye spillere for å fylle hullrommet etter de som har dratt. Vi ser derfor mange nybegynnere rundt om i områdene i SL, og like så på Rubi-Ka. Det er kanskje også noen av dere som sitter og leser dette nå, og til dere vil jeg bare si; velkommen til Rubi-Ka!

Tilbakeblikk
Vi ser tilbake på lanseringen av SL med blandede følelser. Noen ble henrykt over å kunne utfolde seg i de enorme områdene som ble lagt til, mens andre sørget over at de gamle jaktmarkene på Rubi-Ka forble tomme, nå som alle hadde dratt til Shadowlands. Det er fortsatt et ganske stort befolkningstap på Rubi-Ka, men litt etter litt vender folk tilbake til gamle vaner. Shadowlands er enormt i størrelse, og i motsetning til Rubi-Ka er det lineært. Dette må kanskje utdypes litt, da det ikke nødvendigvis betyr at du må gå fra A til Å - for å så plutselig være ferdig.

Shadowlands er inndelt i områder, og innenfor hvert område kan du fortsatt gå fritt. Du må derimot klare enkelte ting på hver plass før du kan gå videre inn i neste område. Dette oppleves ikke som lineært i det hele tatt, med mindre du allerede er høy level. Det vil med andre ord være like greit for nye spillere å få begrenset sin verden til et område om gangen, siden alt utenfor dette uansett er alt for vanskelig til at du kan overleve. Det skal også nevnes at en level 30-fiende på Rubi-Ka ikke er det samme som en level 30-fiende i Shadowlands. Fiendene er mye tøffere, og det legges større vekt på lagspill for å komme seg gjennom med livet i behold. Dette er også en naturlig forandring, med tanke på at spillerne i Shadowlands får tilgang på mye nytt utstyr.

Andre ting som huskes fra lanseringen er problemet med ødelagte CD-er. Dette er ikke lenger et problem, da Shadowlands er tilgjengelig for nedlasting fra Funcom sine nettsider, akkurat som Anarchy Online har vært i lang tid. Du kan dermed laste ned hele spillet, installere og være i gang på noen timer. Etter syv dager må du betale for din første måned, eller avslutte din spillkonto. Ingen investeringer før du er sikker på om du liker spillet med andre ord.

Side 1
Side 2
Side 3

Kommentarer (13)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Dj Frost
21 år siden

Anarchy-Online er blitt mye bedre med Shadowlands. Selv spiller jeg den nye professionen Keeper å digger d. Perks ble også lagt til og dette har bare vert med å gjøre AO enda mer genialt. Nå har du muligheten til å gjøre din profession mer unik. Spiller ikke så mye i selve Shadowlands enda. Kommer til å befinne meg mer der når jeg blir høy lvl.

 

Har spilt AO siden dag 1 og må si at spillet har blitt veldig genialt siden da. Alikevell savner jeg tiden når vi reiste rundt på rubi-ka og "huntet" monstre og opplevde planeten. Nå foregår nesten alt i byene hvor man tar missions. Men det er jo bare å finne seg et team og reise ut i shadowlands :)

 

Virkelig et spill å anbefale :woot:

Balderac
21 år siden

Jeg spyr !

 

Du skummer fløten i denne "review"'en. Du dekker bare de områdene som du treffer på hvis du starter som en ny karakter i shadowlands. Å gi shadowlands 9 av 10, er utilgivelig (FY F.....) og viser bare at for a review'e en MMORPG, må du ha spilt den selv en stund.

 

Hvorfor nevner du ikke at ALT var uferdig når de slapp Shadowlands? At Shadowlands FREMDELES er i alpha stadie? At 9 av 10 quests var umulig å gjennomføre fordi de rett og slett ikke var ferdig eller testet? At 2 av 3 quests fremdeles er bugged?

 

At loot tables er totalt FUCKED up? At Inferno FREMDELES ikke er ferdig? Temples i Infero er f.ex. ikke ferdiglagd. Metawater i Inferno er FREMDELES satt for høyt, og du zoner tilbake ti Rubi-Ka når du beveger deg der. At geometrien er FULL av hull OVERALT, noe som betyr at du zoner tilbake til Rubi-Ka når som helst, hvor som helst uten at du kan gjøre noe med det?

 

At "Shades" ikke kan finne spirits på egenhånd uten hjelp? At keepers ikke har fått noen egne våpen enda? At den gamle grafikkmotoren fremdeles KVELER en PC med 1GB Ram og 2Ghz+ prosessor og Radeon 9800 PRO Skjermkort, etter kort tid?

 

At Shadowlands består av 99% reptititive, utrolig kjedelige oppgaver (CAMPING). Eksempel: For å få Penumbra Garden Key, må du drepe Penumbra Spirit Hunters(preferably) om, og om, og om, og om, og om, og om, og om igjen i MINIMUM 3 dager x 6 timer for å få 35 Soul Fragments. At ALT må campes. Er du en casual gamer kan du GLEMME å komme NOEN vei.

 

At for å levle forbi level 200, må du først få faction: EN mob gir faction. Du må gå til et tempel med mange andre. Drepe denne mob'en. Alle må logge av i 15 minutter så den respawner. Alle logger på igjen. Drep mob'en igjen. Repeter. Hele dagen. Deretter, etter et par dager med dette, må du selvfølgelig ha SK (XP).

 

Det består av å drepe Hecklers nær Brink i uke, etter uke, etter uke etter måned, etter måned. Om, og om, og om, og om og om, og om, og om, og om, og om, og om, og om, og om igjen. Etter et halvt år (2 år for en casual gamer)med å drepe hecklers OM OG OM OG OM OG OM igjen, er du kanskje heldig og levler 220. Weeee !

 

Kunne nevnt resten av alle "gamekiller" feilene her, men det er rett og slett for mange av dem til at jeg kommer på alle på stående fot.

 

Hold deg til single player spill. Shadowlands vet du ingenting om.

 

Hold deg til Jobe Research, og Nascense og si "Ohh..!" "Aaah!" hver gang du ser et nytt monster, eller et flott tre og ignorer resten av shadowlands. Det ser ikke ut som om du har peiling på hva som vil møte deg av frustrerende hendelser når du beveger deg forbi Nascense.

 

VERDEN VIL BEDRAS !

 

Det finnes EN god review som dekker alle de bra tingene OG de hundrevis utrolig amatørmessige feilene som er gjort i Shadowlands. Finner ikke linken nå, fordi de ofisielle forumene er nede igjen. De har gått opp og ned hele tiden de 2 siste ukene. Skal poste den her etterpå.

 

Level 203 Meta-Physicist, Rimor.

icarus1983
21 år siden

Å det er derfor man spiller StarWarsGalaxies :)

kaaasen
21 år siden

Morsomt å lese omtalen, særlig siden jeg har bestilt meg et 'abonnement' på AO:Shadowlands som jeg skal starte på om drøye to uker:)

Spiffen
21 år siden
Jeg spyr !

 

Du skummer fløten i denne "review"'en. Du dekker bare de områdene som du treffer på hvis du starter som en ny karakter i shadowlands. Å gi shadowlands 9 av 10, er utilgivelig (FY F.....) og viser bare at for a review'e en MMORPG, må du ha spilt den selv en stund.

 

Hvorfor nevner du ikke at ALT var uferdig når de slapp Shadowlands? At Shadowlands FREMDELES er i alpha stadie? At 9 av 10 quests var umulig å gjennomføre fordi de rett og slett ikke var ferdig eller testet? At 2 av 3 quests fremdeles er bugged?

 

At loot tables er totalt FUCKED up? At Inferno FREMDELES ikke er ferdig? Temples i Infero er f.ex. ikke ferdiglagd. Metawater i Inferno er FREMDELES satt for høyt, og du zoner tilbake ti Rubi-Ka når du beveger deg der. At geometrien er FULL av hull OVERALT, noe som betyr at du zoner tilbake til Rubi-Ka når som helst, hvor som helst  uten at du kan gjøre noe med det? 

 

At "Shades" ikke kan finne spirits på egenhånd uten hjelp? At keepers ikke har fått noen egne  våpen enda? At den gamle grafikkmotoren fremdeles KVELER en PC med 1GB Ram og 2Ghz+ prosessor og Radeon 9800 PRO Skjermkort, etter kort tid?

 

At Shadowlands består av 99% reptititive, utrolig kjedelige oppgaver (CAMPING). Eksempel: For å få Penumbra Garden Key, må du drepe Penumbra Spirit Hunters(preferably) om, og om, og om, og om, og om, og om, og om igjen i MINIMUM 3 dager x 6 timer for å få 35 Soul Fragments.  At ALT må campes. Er du en casual gamer kan du GLEMME å komme NOEN vei.

 

At for å levle forbi level 200, må du først få faction: EN mob gir faction. Du må gå til et tempel med mange andre. Drepe denne mob'en. Alle må logge av i 15 minutter så den respawner. Alle logger på igjen. Drep mob'en igjen. Repeter. Hele dagen. Deretter, etter et par dager med dette, må du selvfølgelig ha SK (XP).

 

Det består av å drepe Hecklers nær Brink i uke, etter uke, etter uke etter måned, etter måned. Om, og om, og om, og om og om, og om, og om, og om, og om, og om, og om, og om igjen. Etter et halvt år (2 år for en casual gamer)med å drepe hecklers OM OG OM OG OM OG OM igjen, er du kanskje heldig og levler 220. Weeee !

 

Kunne nevnt resten av alle "gamekiller" feilene her, men det er rett og slett for mange av dem til at jeg kommer på alle på stående fot.

 

Hold deg til single player spill. Shadowlands vet du ingenting om.

 

Hold deg til Jobe Research, og Nascense og si "Ohh..!" "Aaah!" hver gang du ser et nytt monster, eller et flott tre og ignorer resten av shadowlands. Det ser ikke ut som om du har peiling på hva som vil møte deg av frustrerende hendelser når du beveger deg forbi Nascense.

 

VERDEN VIL BEDRAS !

 

Det finnes EN god review som dekker alle de bra tingene OG de hundrevis utrolig amatørmessige feilene som er gjort i Shadowlands. Finner ikke linken nå, fordi de ofisielle forumene er nede igjen. De har gått opp og ned hele tiden de 2 siste ukene. Skal poste den her etterpå.

 

Level 203 Meta-Physicist, Rimor.

pffff

 

vis det er så ille stop å spill og la oss andre som faktisk liker sl\ao se på det posetive

 

finnes 10000 spill man kan skrive lange lister om hva som suger , så offer hyle å skrike sånn det blir fixet etter vert

 

og det finnes masse masse annet å gjøre en å campe får quest saker

vet ikke helt hva du har campa vid det er ringene du snakker om så fikk jeg ring 1 og 2 i løpe av 1 time var ikke no camping der

 

Enf 201 RK1

Siste fra forsiden