Misbruk av raser og våpen
Funcom hadde fra dag en av tenkt et visst sett med våpen for hvert yrke. Dette har blitt utnyttet til det maksimale i lang tid, og SL er et forsøk på å kontrollere dette. Alle som har spilt AO en stund vet at så godt som alle yrkene bruker våpen fra agenten sitt arsenal fordi disse krever lite erfaringspoeng, og samtidig gjør enorm skade. De nyeste patchene har lagt begrensninger på noe av dette, men fortsatt er rifler noe av det beste du kan bruke enten du er doktor eller agent. Det er da spesielt evnen til å snikskyte i spiller mot spiller-kamp (PvP) som blir misbrukt. Til vanlig (PvM) må du være i snik-modus for å kunne bruke dette angrepet, men mot andre spillere kan du benytte det uansett. Enkelte våpen har også veldig rask regenerering av dette snikangrepet og det er derfor blitt en favoritt blant mange. I tillegg har ditt valg av rase lenge vært ganske ensformet og kjedelig. Rasene i spillet er laget med hensikt for å benyttes til forskjellige yrker, men siden forskjellene i det lange løp er såpass minimale er det ofte best å være Solitus uansett hvilket yrke du velger. Dette er veldig synd, siden mangfoldet blir ganske så begrenset av dette.
Solitus har ingen fordeler og ingen ulemper sammenlignet med de andre rasene som har begge deler. Det er bare Atrox som har mer helse enn Solitus, og dette resulterer i at veldig mange benytter seg av enten Solitus eller Atrox som rase, selv om yrket egentlig tilsier at du burde valgt Opifex eller Nanomage. SL introduserer en rekke gjenstander som bare kan benyttes av enkelte raser, og dette vil forhåpentligvis gi folk med korrekt rase-/yrke-sammensetting en fordel over horden med Solitus- og Atrox-spillere. Det var også enkelte gjenstander i spillet fra før som krevde en spesiell rase, men det var såpass lite at det ikke klarte å lage det helt store skillet. Gjenstander i AO og SL regnes i kvalitet og kvaliteten vises ved hjelp av QL (quality level) og et tall. Et sverd med QL 1 er ikke nødvendigvis for en karakter på level 1, men det gir en viss pekepinn. Samme sverd kan også finnes med QL 200 og samtidig som dette gjør mye, mye mer skade enn sin kollega på QL 1 vil også kravene for å bruke sverdet stige. Noen av gjenstandene med høyest QL krever så enorme mengder med erfaring innen sin gruppe at det er utenkelig å nå så høyt uten å velge riktig rase. Vi krysser fingrene og håper på enda større forskjeller i framtiden, slik at folk blir tvunget til å velge ”riktig” rase for sitt yrke.
En helt ny verden
Shadowlands er en helt egen verden uten direkte kontakt med Rubi-Ka. Den eneste måten å reise mellom verdenene på er å benytte seg av portaler. Jobe, en forskerby, har klart å opprette en forbindelse til denne nye verdenen og det er herfra du kan reise til Shadowlands. Det er også mulig for nye karakterer å starte livet sitt i Shadowlands. Du vil da bli flagget som nøytral (neutral), og har muligheten til å velge side (Omni-Tek eller Clan) i konflikten på din vei ut av Jobe. Du kan selvsagt også forbli nøytral. Tilbake til Shadowlands og dets goder. Verdenen er i motsetning til Rubi-Ka ganske lineær, men dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting. For å komme deg videre må du løse en masse oppdrag, og dette gir en følelse av utvikling. Du må klare en ting for å komme til den neste. Dette er bedre kjent fra andre typer spill enn MMORPG, men AO tilbyr nå altså begge deler. I skrivende stund er ikke alle områdene i SL tilgjengelige enda, og flere oppdrag er i følge massene umulig å fullføre. Om dette er gjort med hensikt fordi verdenen bak enda ikke er ferdig vites ikke, men det kan være en mulighet. Det kan også rett og slett være feil i loot-tabellene (hva som kan finnes på hvem, og hvor ofte bestemmes av tabeller. Loot er betegnelse på gjenstandene du får ved å drepe andre eller åpne kister etc. Ordet er brukt grunnet det engelske ordet loot, som betyr bytte eller skatt grunnet drap/plyndring) eller rett og slett en feil i spillet som det jobbes med å rette på.
Områdene i SL er som følger; Nascence, Elysium, Scheol, Adonis, Penumbra, Inferno og The Brink. Sistnevnte er litt spesielt, da dette følger alle de andre områdene. The Brink er noe eget, og til dels mystisk. Sett fra en annen vinkel er det bare en masse grå stein. The Brink er med andre ord slutten på verden. Det er her alt ender opp i ingenting. Det anbefales derfor å holde armer og bein innenfor kanten. Alle områdene er lagt etter hverandre, med unntak av The Brink som ligger som en skarp kant rundt hele verden. Her møter du spesielt sterke monstre og alt er dødt og øde. De andre områdene tar for seg et tema hver. En av dem er en varm og dyster plass fylt med lava og aske, mens en av de andre er et isøde. Planter og sump finnes også, men på helt andre områder. Det er også muligheten for å skaffe spesielle gjenstander eller egenskaper, men da må du spesialisere deg. Det er fire nivåer av spesialisering for hvert yrke og forskjellige ting som må gjøres for hver av dem.
Store forandringer fra Anarchy Online
En av de kanskje mest markante forandringene fra gamle AO er innføringen av perks. En perk kan du se på som en medalje om du vil. Noe du får etter å ha nådd et visst nivå. I SL får du en av disse per tiende level. Du har med andre ord 20 slike på level 200. Nytt i SL er også muligheten til å stige i level fra 200 til 220. De siste 20 levels er forskjellige fra de 200 første, og kan ikke nås ved å samle vanlige erfaringspoeng. Du må bestemme deg for en religion om du vil, og følge denne for å øke din Shadow Knowledge (SK). Det er på denne måten du kan stige forbi level 200. Du har to valg, og disse følger på en måte valget ditt av side i konflikten. Redeemed og Unredeemed er begge tilgjengelige for både Omni-Tek og Clan, men de fleste Omni-Tek velger å følge Unredeemed, mens de fleste Clan velger å følge Redeemed. Neutral er som vanlig spesiell og vil tilhøre Guardian of Shadow. Før du kan få SK må du øke din respekt hos den valgte religionen. Du kan ha maks. 50000 respekt, og på dette nivået vil du få maksimal SK av å drepe noen. Systemet virker vanskelig i starten, men når du har spilt en del blir det ikke stort vanskeligere enn vanlige erfaringspoeng. Det tar bare betydelig lenger tid. Verdt å merke seg er også at mellom level 180 og 200 er det like mange erfaringspoeng som mellom 1 og 180. Dette gir en pekepinn på hvor lang tid det vil ta å gå fra 200 til 220. Hver level over 200 gir deg en ekstra perk, slik at du på slutten vil ha 40 stykker.