Anarchy Online er norske Funcoms storsatsing på onlinemarkedet, og har i over tre år brakt mengder sci-fi-moro til tusener av norske og internasjonale spillere. I følge Marius Enge og Jørgen Taraldsen som vi møtte her i Los Angeles, har Anarchy Online mottatt tretten prestisjetunge priser opp gjennom årene, og etter en tung tid for Funcom ser det nå ut til at spillet og selskapet er på vei oppover, og blir et stadig mer populært spill. I følge Taraldsen er dette onlinespillet andre utviklere drar inspirasjon fra.
- Med Alien Invasion ønsker vi å gå tilbake til det Anarchy Online var før. Spillet er bygd på kjapp action, sier Marius Enge, sjefen for onlinespillet.
Urban utbygging
I all hovedsak er Alien Invasion-ekspansjonen bygd opp på to fundamenter: By-bygging og invasjon fra det fjerne verdensrom. Denne gangen lar Funcom spillere bygge sine egne byer ved å plassere ut sine egne hus og gjøre dem til en del av et større samfunn. Disse byene kan og vil invaderes av romvesner, og etter alt å dømme er dette en gjennomtenkt funksjon som kommer til å gi veldig mye til spillet i sin helhet. Byene bygges opp av guild-ledere som kan konstruere gater, plassere ut trær og andre landskapselementer, samt plakater som skal gjøre bybildet mer fargefullt.
Men en by består ikke bare av èn guild. Flere guilder må samarbeide om å konstruere byene, i følge Taraldsen. Alien Invasion skal gjøre mer ut av det sosiale aspektet, og i tillegg til å inkludere 60-70 nye klestyper, 150 nye spesialangrep og hundrevis av nye "feats", skal bygninger som som "fight clubs" få spillere til å samles for å kjempe mot hverandre. Her finner du også svømmehaller komplett med paraply-drinker og DJ-er som kan stå for musikken.
Angrep fra oven
Men alt er ikke trender og sosiale sammenkomster. Trusselen fra verdensrommet er skremmende virkelig i Alien Invasion, og spillerbyene vil titt og ofte angripes av legioner av romvesner. Byene har mulighet til å gjøre seg "cloaked", det vil si usynelig, men denne barrieren kan brytes og da vil romvesnene kunne oppdage deg og sette inn nådestøtet. Vi var vitne til enorme romskip store som byen selv, som tatt ut av Independence Day, hvor mindre romskip seilte ned til bakken og slapp ut dusinvis soldater som raskt inntok byen. Romvesnene vil skade byen din hvis du ikke greier å hindre dem i det, og dette må du reparere senere.
Den kunstige intelligensen er imponerende og logisk. Før romvesnene kommer vil spillet skape en profil av byen din, basert på alle spillerne som befinner seg innenfor bygrensen akkurat der og da. Så vil det ankomme slemminger som er tilpasset denne profilen for å skape et balansert slag som er rettferdig for alle. Enkelte romvesner vil til og med peke seg ut enkelte spillere, noe som gjør det mulig at sterke romvesner vil bare ha ett mål: Å finne en "high level"-spiller i byen.
Men intelligensen strekker seg lengre enn det. Romvesnene vil være ukjente spillernes våpen, men etter hvert som spillerne beseirer dem med disse, vil romvesnene gradvis lære seg å best beskytte seg mot dem. Høres det ut som Independence Day? Ja, det vil fungere omtrent slik.
Vi kommer tilbake med mer informasjon om Anarchy Online: Alien Invasion utover sommeren, og mot lansering 1. september. 2004