Stadig i forandring
I og med at Alien Invasion er et MMORPG, forandrer spillet seg hele tiden. Det kan også hende at ikke alt som loves fungerer slik det skal. Selv om det står på baksiden av boksen at spillerne skal kunne ha egne butikker i spillet, er det fortsatt ikke implementert tre uker etter lansering. En annen ting som føles rart med Alien Invasion er de enormt store forandringene som har blitt gjort overfor spillerne.
Nesten alle MMORPG-titler har erfaringspoeng. I Alien Invasion kan du oppnå 30 spesifikke nivåer for Alien Invasion. Du oppnår erfaringspoeng ved å drepe romvesener. Ved lanseringen var det en feil i kalkulasjonen, slik at spillere som hadde gruppert seg sammen bare fikk en tidel av de poengene de skulle hatt. En tid senere kom det en oppdatering som ordnet dette, og alle spillerne jeg pratet med var veldig fornøyd med hvordan det virket. Etter bare et par dager ble det lansert en ny oppdatering som endret på hvor mange poeng man trengte for å komme seg forbi nivå 15 og opp til nivå 30. Likevel var spillerne fornøyde, for tiden man trengte for å komme seg til maksimum nivå var ikke så altfor ille.
Så kom det en ny oppdatering, hvor hele erfaringssystemet ble bygd om. Man fikk ikke lenger med seg poengene fra tidligere nivå, og mengden du trengte for å komme seg opp i nivåer ble mangedoblet. Etter å ha gjort kalkulasjoner basert på egne erfaringer, viste det seg at man måtte spille 8 timer dagen, og kun gjøre det samme (drepe romvesener), i over 400 dager for å nå det høyeste nivået. Funcom har nå i ettertid atter en gang satt for seg å gjøre endringer, og oppdateringen 23. september er forhåpentligvis den siste som tar for seg erfaringspoeng.
Gucci eller Dolce Gabbana?
Klesmoten på Rubi-Ka (Anarchy Onlines spillerverden) har vært ganske konstant siden spillet ble lansert i 2001. Nå har de utvidet garderoben betraktelig, og det er hundrevis av nye kostymer spillerne kan gjøre oppdrag for å få. Noen er til og med så ivrige at de har gjort alle oppdragene allerede, og har en gigantisk garderobe med kostymer til ethvert formål. Rollespillfaktoren og de som liker det sosiale aspektet setter stor pris på de nye kostymene.
Alien Invasion lar deg utvikle karakteren videre fra tidligere. Det er kommet 30 Alien-nivåer, og hvert nivå låser opp en ny "perk". En perk er et poeng du kan sette der du måtte ønske det, for å gi karakteren din nye spesialangrep i form av "perkangrep" eller bonuser til forskjellige evner. Utviklerne snakker og om ekstra bonuser for de som "grinder" de siste nivåene. Å grinde vil si å gjøre samme ensformige oppgaven om og om igjen.
Alien Invasion har en del nye våpen og rustninger for forbedringer av karakteren din. Alle våpentyper kan man finne i en romvesenvariant. Disse kalles "Kyr'Ozch". Alle våpnene kommer uten spesialangrep, og de trenger forskjellige typer materialer for å kunne frigjøre spesialangrep. Noen våpen kan ha flere forskjellige typer av materialer for forskjellige typer spesialangrep. Nytt med dette er at det ikke er noen begrensninger lagt på våpnene slik at alle yrker kan i teorien bruke akkurat det våpenet man vil. Nå er det ikke særlig logisk at en byråkrat skal velge seg det største og tungste sverdet, men det er i alle fall mulig. Dette setter vi som har spilt Anarchy Online en god stund stor pris på.